به سوی خودکفایی؛

راه اندازی کارگاه‌های کوچک خانگی راهی برای برون رفت از مشکلات اقتصادی

با چرخه حمایتی کمیته امداد امام خمینی (ره) ، زمینه اشتغال و فرصت خودکفایی برای مددجویان ایجاد می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، راه اندازی کارگاه‌های تولید و مشاغل خانگی که به وضعیت اقتصادی خانواده‌ها جان تازه‌ای می‌بخشد، فرصت خودکفایی بانوان و مادران سرپرست خانوار به ویژه جویندگان کار برای بهبود وضعیت معیشت را فراهم می‌کند که این روز‌ها در مهاباد رونق گرفته است.

کمیته امداد امام خمینی (ره) تلاش می‌کند مددجویان از حالت دریافت کنندگان مستمری خارج شوند و با تسهیلات اشتغالزایی بستر کارآفرینی و اشتغال برای آنان فراهم شود تا به تدریج به توانایی‌های لازم اقتصادی دست یابند.

جوانان تلاشگری که با حمایت توانسته اند در مسیر اشتغال و خودکفایی گام بردارند

در این زمینه ، سری به مغازه تعمیرات و مبل سازی زدیم و محمد بیگی تولید کننده این کارگاه به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: با کمک کمیته امداد و تسهیلاتی که در اختیارمان گذاشتند توانستیم تولیدمان را رونق دهیم و همزمان ۶ نفر با همدیگر کار می‌کنیم.

توانمند سازی مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره)/ راه اندازی کارگاه‌های کوچک خانگی راهی برای برون رفت از مشکلات اقتصادی

امسال برای ۶۰ خانوار مددجوی مهابادی زمینه اشتغال و درآمدزایی فراهم شده است

خضری رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره ) شهرستان مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: دو میلیارد و ۸۵ میلیون تومان تاکنون تسهیلات اهدا شده و طبق برنامه ریزی‌ها بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان را برای ۳ بخش اشتغال پایدار روستایی، تبصره ۱۶ بانکی و اعتبارات امداد در نظر گرفته ایم.

او افزود: این امر علاوه بر توانمند سازی مددجویان در رونق اقتصادی و اشتغالزایی در مناطق شهری و روستایی نیز تأثیر بسزایی دارد.

سهندی رئیس کمیته امداد امام خمینی آذربایجان غربی نیز در این زمینه گفت : ایجاد اشتغال برای ۸ هزار و ۶۰ نفر از مددجویان زیرپوشش از عمده‌ترین کار‌های کمیته امداد امام خمینی ( ره ) با طرح‌های نو و دانش بنیان در سال خواهد بود.

او افزود: امسال ۲۲۲ میلیارد تومان تسهیلات برای اشتغال و درآمدزایی مددجویان در نظر گرفته شده است .

تاثیر توانمند سازی بانوان و مادران سرپرست خانوار در بهبود امور و اقتصاد خانواده

خضری با بیان اینکه یک هزار ۵۰۶ خانواده با سرپرست خانم یا مادر خانواده زیر پوشش خدمات این نهاد هستند افزود: با ارائه تسهیلات و حمایت مالی از این خانواده‌ها سعی در خودکفایی و تشویق آنان به سمت کارآفرینی داریم.

او با بیان اینکه فعالیت بانوان کارآفرین فقط دارای بُعد اقتصادی نیست ، بلکه ابعاد اجتماعی و روانی نیز دارد ، ادامه داد : کسب و کار بانوان فرایندی است که طی آن زنان توانمند می‌شوند و اعتمادبه نفس آن‌ها افزایش می‌یابد.

حمایت کمیته امداد امام خمینی از زنان سرپرست خانوار

وقتی از حمایت بانوان به‌ ویژه بانوان سرپرست خانوار صحبت می‌شود، پای اداره کل کمیته امداد امام خمینی (ره) به میان می‌آید.

خضری در ادامه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، اضافه کرد: بانوان سرپرست خانوار زیرپوشش کمیته امداد امام (ره) مهاباد این روز‌ها در کنار شغل خانه داری و رسیدگی به امور آن ، برای کمک به اقتصاد خانواده با ایجاد کارگاه‌هایی کوچک به دور از هر گونه هیاهو و هیجان کاذب، کار تولید را که بعضا با هنر و نوع آوری آمیخته می‌شود را آغاز کرده اند.

توانمند سازی مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره)/ راه اندازی کارگاه‌های کوچک خانگی راهی برای برون رفت از مشکلات اقتصادی

رئیس کمیته امداد مهاباد اظهار داشت: بیش از ۹۰۰ نفر از بانوان توانمند شهری و روستایی زیر پوشش خدمات این نهاد ، در زمینه‌های مختلف تولید را افزایش می‌دهند و ارزش افزوده ایجاد می‌کنند.

اگرچه برخی‌ها در گذشته برای گذران اوقات فراغت در خانه فعالیت‌های هنری انجام می‌دهند ، اما در شرایط اقتصادی کنونی دیگر انجام فعالیت‌های هنری منحصر به گذران اوقات فراغت نیست و همه اعضای خانواده برای ادامه زندگی ناگزیر به مشارکت برای کسب درآمد و گذران معیشت خانواده هستند.

خضری گفت : این بانوان در زمینه‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری، پرورش قارچ، گلدوزی و ملیه دوزی، قالیبافی و دیگر طرح‌های تولیدی و همچنین تهیه و توزیع ترشیجات محلی و خانگی مشغول فعالیت هستند.

او ادامه داد : موضوعی که کارشناسان اقتصادی نیز بر آن تاکید و راه اندازی کارگاه‌های کوچک خانگی را راهی برای برون رفت از مشکلات اقتصادی خانواده عنوان می‌کنند.

محمدی یکی از صد‌ها مادران سرپرست خانوار مهابادی است ، او در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: بیش از ۳ سال است که به همراه ۲ دخترم ترشی‌های خانگی تهیه می‌کنیم که مواد اولیه مورد نیاز را با کمک تسهیلات دریافتی از کمیته امداد خریداری می‌کنم.

عبدالهی از دیگر بانوان روستایی است که ۴ فرزند را سرپرستی می‌کند.

او در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: حدود ۹ ماه است که دار قالی را در گوشه‌ای از خانه ام جای داده ام و قالیبافی می‌کنم ، در ایام تعطیلی مدارس فرزندانم در قالیبافی به من کمک می‌کنند.

توانمند سازی مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره)/ راه اندازی کارگاه‌های کوچک خانگی راهی برای برون رفت از مشکلات اقتصادی

او ادامه داد: بافت قالی و در کنار آن جوراب بافی با دستگاه ، تنها راه کسب درآمد و گذران زندگی برای خانواده ۵ نفری من است.

مهارت آموزی مسیری برای خودکفایی

خضری رئیس کمیته امداد امام (ره) مهاباد با اشاره به اینکه حمایت از بانوان سرپرست خانوار و کارآفرین ادامه دارد، اظهارداشت: از محل کارآفرینی و ارائه تسهیلات با توجه به مهارت خانواده‌ها و توانایی هایشان برای توانمند سازی و خودکفایی آنان تلاش می‌شود.

او ادامه داد: در طول سال با برگزاری دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های توانمند سازی ، برای خانواده‌های زیر پوشش سعی در شناسایی استعداد‌ها و توانایی‌های آنان داریم تا به خودکفایی برسند.

رئیس کمیته امداد امام خمینی ( ره ) در آخرین کارگاهی که برگزار شد ۴۰ نفر از مددجویان، پس از ارزیابی پایان دوره در حیطه مربوطه مشغول به کار شده اند.

ارائه تسهیلات به بانوان سرپرست خانوار

خضری با اشاره به اینکه تسهیلات از محل اعتبارات کمیته امداد امام خمینی (ره) تامین می‌شود، گفت: سقف وام بستگی به نوع فعالیت مددجو دارد که پس از ارزیابی کارشناسان ، برای راه اندازی کسب و کار در اختیار خانواده‌های مددجو قرار می‌گیرد.

سقف وام و تسهیلات برای مددجویان خواهان کسب و کار و تولید

خضری ادامه داد: راه اندازی کسب و کار خانگی و ایجاد کارگاه‌های تولیدی در خانه یکی از بهترین روش‌های درآمد زا و نوعی کارآفرینی است،  تولیدی است که سود دهی آن بیشتر از هزینه کرد آن است.

او گفت : سقف وام مددجویان سرپرست خانوار در مهاباد از ۵ تا ۵۰ میلیون تومان است ، علاوه بر این از آغاز امسال تا کنون ۲۷ بانوی سرپرست خانوار تسهیلات ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومان را از محل تبصره بانکی ویژه کمیته امداد دریافت کرده اند.

نمایشگاه ها‌ی فصلی؛ محلی برای فروش آثار بانوان هنرمند زیر پوشش کمیته امداد

گاهی در نمایشگاه‌های فصلی، بانوان هنرمند سرپرست خانوار دیده می‌شوند که بخشی از کار‌های هنری خود را برای فروش در معرض گذاشته اند و با استقبال خوب خیلی‌ها روبرو می‌شوند.

زینب  یکی هنرمندان ملیله دوز مهاباد است که سرپرست خانواده بوده و یک فرزند دارد .

او در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، می گوید : برپایی نمایشگاه‌ها در سطح شهر به ویژه صنایع دستی برای من خیلی خوب است ، چون می‌توانم در غرفه‌ای کوچک، ملیله کاری‌های خود را به فروش برسانم و سفارش بگیرم حتی در این نمایشگاه‌ها، مشتریانی از شهر‌های اطراف هم پیدا کرده ام.

براساس آمار‌های دریافتی از کمیته امداد امام (ره) مهاباد ، تعداد خانواده‌هایی که مادر ، سرپرست آنان است افزایش پیدا کرده است.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) مهاباد در این باره گفت: تعداد این خانوار‌ها در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۱۵ مورد افزایش یافته است.

به نظر می‌رسد شناسایی خانواد‌هایی که کادر سرپرست آنها است نیاز به توجه ویژه‌ای دارد تا با توانمند سازی آنان بتوان زمینه را برای کار و شغل تمامی اعضاء خانواده فراهم کرد.

بانوان خودکفا نقش مهمی در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و به دنبال آن دیگر مشکلات جامعه دارند، جامعه توانمند در کنار بانوان توانمند به کار و تولید و به دنبال آن موفقیت اقتصادی می‌رسد.

همچنین خیرین هر جامعه‌ای می‌توانند با نهادینه کردن آموزش‌های موثر در مسیر تولید و اشتغالزایی به مدد خانواده‌های بی سرپرست بیایند و آنان را به سوی خوداشتغالی و خودکفایی برسانند.

کلام پایانی

پرداخت تسهیلات اشتغالزا، به مددجویان نقش مهمی در استقلال اقتصادی و خودکفایی محرومان و نیازمندان جامعه دارد که زمینه مناسبی برای خودکفایی مددجویان و خروج آن‌ها از چرخه حمایتی این نهاد است.

انتهای پیام / س خ 

گزارش از سپیده خشمن

برچسب ها: کمیته امداد ، اشتغال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.