گزارش/

گره کور بازار مسکن در دست افزایش تسهیلات/حداکثر مدت بازپرداخت اقساط وام مسکن ۱۵ سال است


مسئولان عنوان می کنند افزایش تسهیلات قیمت مسکن را بالا می برد اما برخی کارشناسان تنها راه نجات بازار مسکن را افزایش سقف وام می دانند.


گره کور بازار مسکن به دست افزایش تسهیلات باز می شود؟به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  این روز‌ها وضعیت بازار مسکن به گونه‌ای است که بسیاری از متقاضیان خرید و همچنین فروشندگان  چشم انتظار تغییری در بازار  هستند به طوری که اغلب متقاضیان خرید مسکن همچنان به افزایش میزان تسهیلات خرید امیدوارند.

اسلامی، وزیر راه و شهرسازی چندین بار به صراحت اعلام کرده است که تسهیلات خرید مسکن افزایش نمی‌یابد و ما به دنبال راهکار‌های دیگری برای بهبود و رونق بازار مسکن هستیم. این در حالی است که چند ماه پیش اعلام شد متقاضیانی که قادر به پرداخت اقساط بیشتری هستند می‌توانند تسهیلات خرید تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان هم دریافت کنند.

البته با توجه به افزایش چشم گیر قیمت مسکن در یک سال گذشته بسیاری از کارشناسان و نمایندگان بازار مسکن اعلام کرده‌اند که تنها راهکار بهبود وضعیت بازار مسکن در چنین شرایطی افزایش نرخ تسهیلات خرید مسکن است.

سقف تسهیلات مسکن پر شده است

رحیمی انارکی مدیر عامل بانک مسکن چندی پیش در همین رابطه با بیان اینکه شورای پول و اعتبار افزایش سقف تخصیص سهم شرکت‌های حوزه مسکن را تصویب کرده است، گفت: این شورا ارقامی را با عنوان سقف تسهیلات اعلام کرد که شامل ۱۶۰ و ۲۵۰ میلیون تومان است.

او افزود: این تسهیلات به سازندگان داده می‌شود و قابل تقسیط و انتقال به خریدار است.

انارکی توضیح داد: برای افزایش سقف تسهیلات مسکن هیچ مصوبه‌ای وجود نداشت و افزایش سقف تسهیلات کماکان به صورت پیشنهاد از طریق بانک مسکن به بانک مرکزی مانده است.

افراد با توان پرداخت اقساط بیشتر، تسهیلات بیشتری دریافت می‌کند

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  تصریح کرد: پیش از این برای شهر تهران وامی که تعلق و قابل انتقال به خریدار و سازنده است حدود ۱۰۰ میلیون تومان ، در شهر‌های بزرگ ۶۰ میلیون و در شهر‌های کوچک ۴۰ میلیون تومان بود که در حال حاضر به ۱۶۰ میلیون تومان ، ۱۰۰ میلیون تومان و ۸۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

وی افزود: به دنبال آن‌هستیم مصوبه‌ای را از شورای پول واعتبار دریافت کنیم وافرادی که قادر به پرداخت اقساط بیشتری هستند بتوانند از بانک عامل تسهیلات بهتری دریافت کنند.

 اسلامی توضیح داد: با بانک مرکزی در این رابطه صحبت شده و موافقت کردند البته باید ۲ گام دیگر پیگیری کنیم که بتوانیم این موضوع را به عنوان تبصره اضافه کنیم و مبلغ را افزایش دهیم.

وزیر راه وشهرسازی در رابطه با مدت بازپرداخت اقساط هم گفت: بستگی به دریافت کننده تسهیلات دارد که چه میزان می‌تواند تسهیلات پرداخت کند البته حداکثر اقساط ۱۵ ساله است.


بیشتر بخوانید:رونق تولید مسکن با کمک قانون پیش‌فروش ساختمان


تسهیلات خرید مسکن باید به سازندگان پرداخت شود

ایرج رهبر نائب رئیس انجمن انبوه‌سازان در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  با بیان اینکه باید تسهیلات خرید مسکن به سازنده و تولید کننده مسکن پرداخت شود گفت: هم اکنون تسهیلات مستقیما به خریدار واحد مسکونی تعلق می گیرد و همین موضوع باعث می‌شود که متقاضیان نتوانند واحد‌های مسکونی متناسب با سلیقه خود خریداری کنند.

رهبر ادامه داد: هم اکنون این تسهیلات جوابگوی شرایط کنونی بازار مسکن نیست و اقشار ضیف جامعه بعید است که بتوانند واحد مسکونی حتی در متراژ‌های کوچک هم خریداری کنند.

او تاکید کرد: تنها راه بهبود وضعیت کنونی بازار مسکن آن است که تسهیلات به سازنده پرداخت شود و در صورتی که دولت زمین‌های ارزان قیمت خود را به انبوه سازان واگذار کند می‌توان به بهبود بازار مسکن امیدوار شد.

رهبر تاکید کرد: سازندگان با تسهیلات و همچنین با زمین‌های رایگان می‌توانند واحد‌های مسکونی با قیمت تمام شده پایین به متقاضیان واگذار کنند.

تسهیلات مسکن تنها جوابگوی ۱۵ تا ۱۶ متر خانه است

در همین رابطه حسام عقبایی نایب رئیس اول اتحادیه املاک استان تهران در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  با بیان اینکه واگذاری تسهیلات به سازنده و تولید کننده مسکن می‌تواند به بازار مسکن کمک کند گفت: هم اکنون شرایط در این بازار به گونه‌ای نیست که انبوه سازان و تولید کنندگان واحد‌های صنعتی ساز تولید کنند و بیشترین واحد‌های مسکونی به شیوه سنتی است بنابراین در این شرایط باید تسهیلات به خریداران واگذار شود.

او ادامه داد: متوسط قیمت مسکن در تهران به مرز ۱۰ میلیون تومان رسیده و این در حالی است که تسهیلات خرید مسکن ۱۶۰ میلیون تومان است بنابراین با این میزان تسهیلات در تهران تنها می‌توان ۱۶ متر خانه خریداری کرد.

نایب رئیس اول اتحادیه املاک استان تهران اظهار کرد: هم اکنون تسهیلات ۱۶۰ میلیون تومانی تنها ۱۶ درصد از قیمت مسکن را تامین می‌کند و این درحالی است که در بسیاری از کشور‌ها بیش از ۸۰ درصد از قیمت مسکن را از طریق تسهیلات پرداخت می‌کنند.

عقبایی گفت: تسهیلات مسکن باید در ایران به گونه‌ای باشد که مدت بازپرداخت آن به بیش از نیم قرن برسد، اما هم اکنون مدت آن در ایران کمتر از ۱۵ سال است.

او اظهار کرد: متاسفانه سود تسهیلات پرداختی خرید مسکن در ایران بسیار بالا است به همین دلیل میزان استقبال از آن کاهش یافته است.

نایب رئیس اول اتحادیه املاک استان تهران با اشاره به اینکه مسکن جزء کالا‌های مصرفی است و نباید به عنوان کالای سرمایه‌ای و لوکس به آن نگاه کرد، گفت: سود تسهیلات مسکن نباید از یک رقم تجاوز کند، ولی متاسفانه در ایران سود تسهیلات بین ۱۸ تا ۲۰ درصد رسیده است.

عقبایی توضیح داد: سیاست‌های پولی و بانکی سود‌جویانه شده است بنابراین باید اصلاح این سیاست‌ها در دستور کار قرار گیرد تا شاید به بهبود وضعیت بازار مسکن در کشور امیدوار شویم.

نایب رئیس اول اتحادیه املاک استان تهران درباره پرداخت تسهیلات به مستجران هم گفت: سود این تسهیلات باید ۵ درصد و مدت بازپرداخت آن هم باید طولانی باشد، زیرا که مستاجران نمی‌توانند سودی با نرخ‌های ۲۰ درصدی و مدت بازپرداخت‌های کوتاه پرداخت کنند.

او اظهار کرد: تنها راهکار بهبود وضعیت بازار اجاره در تهران راه اندازی واحد‌های مسکن استیجاری است

بر اساس این گزارش شیوه پرداخت تسهیلات مسکن به گونه‌ای است که بسیاری از خریداران نمی‌توانند تنها با تکیه بر این تسهیلات واحد مسکونی خود را خریداری کنند.دولت تا به امروز نتوانسته است که این سیاست‌های پولی و بانکی به ویژه در حوزه مسکن را اصلاح کند در بسیاری از کشور‌های خارجی سیاست‌های تسهیلات به گونه‌ای است که متقاضیان خرید مسکن به راحتی می‌توانند با پرداخت تنها ۲۰ درصد از قیمت مسکن واحد مسکونی دلخواه خود را خریداری کنند، ولی در ایران شرایط به گونه‌ای شده است که با این میزان تسهیلات متقاضیان تنها می توانند ۱۰ متر وا حد مسکونی خریداری کنند.

دولت تا به امروز راهکار‌ها و سیاست‌های بسیاری را ارائه داده، اما هیچکدام از این سیاست‌ها به مرحله اجرایی نرسیده است از سوی دیگر بانک مسکن به عنوان تنها بانک تخصصی مسکن دیگر قادر به افزایش نرخ تسهیلات نیست، زیرا این بانک هم اکنون ۹۰ درصد از سهم تسهیلات مسکن را بر عهده گرفته و دولت و یا بانک مرکزی باید راهکار و بانک‌های دیگری را هم برای این تسهیلات به پای کار بیاورد.

گزارش از محبوبه کباری

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار اقتصادی ، مسکن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۲۳:۱۱ ۲۰ مرداد ۱۳۹۸
بله با 60تومن خونه میخرن؟
Iran (Islamic Republic of)
ازی
۱۵:۴۲ ۲۰ مرداد ۱۳۹۸
سلام خودتون قضاوت کنید دو نفر یا یه نفر ۸۰ میایون وام بگیره ۱۶۰ طی ۱۲ سال پس بده با ماهی ۱۶۰۰۰۰۰ تو این مملکت با این وصعیت بیکاری دو نفر باید حداقل ماهی ۶ میلیون داآمد نسبی داشته باشند که اینقدر قسط بدهند تازه اگر اوراق بگیرند که ۱۲ تا ۱۳ میلیکن هم باید اونجا بدهند آخه به این میگن قانون ؟
Iran (Islamic Republic of)
منم
۰۹:۰۷ ۲۰ مرداد ۱۳۹۸
بله باید قیمت ملک هم دستوری باشه چرا هرج ومرج چرا هرکی هرکی زمینهای کنار شهرهای بزرگ را تقسیم کنیم بین مردم با قیمت ارزان اگر ۵۰میلیونه دولت قیمت بده ۵میلیون پولشو بگیره به مردم بی خونه هم بده هر خانواده یک پلاک زمین ببینید چه اتفاقی بیفته ارزون میشه یا نه
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۲۳:۵۲ ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
چرا مردم را سر کار می گذارید فقط دولت باید قیمت زمین را در هر منطقه شهر تهران مشخص کند قیمت زمین که پاین بی اید ملک بر می گردد به سال ۸۷
Ukraine
محمد
۲۲:۴۹ ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
با سلام. وعرض. ادب. به نظر بنده. تا. در. مالکیت. مسکن در شهر های بزرگ. برای افراد محدودیت. ایجاد نشود. نه وام بیشتر ونه با ساخت. بیشتر. مشکل مسکن کاهش نمی یابد. مسکن مثل. غذا. و دارو. جز. ضروریات زندگی است. همان طور که کسی اگر پول داشت. اجازه ندارد تمام نان شهر یا. دارو را. بخرد. و هر چه. دلش خواست. بفرروشد. باید. در مورد مسکن. هم. در شهرها. محدودیت. ایجاد شود وگرنه. نه با وام بانکی بیشتر ونه با ساخت. بیشتر. مشکل. حل نمی شود. ونه. با مالیات. بر خانه های خالی. ما اکنون. مسکن اضافه هم. شاید داشته با شیم. انبوه سازان برای سود بیشتر عرضه نمی کنند هر کی حداکثر سه یا چهار خانه داشته باشد اگر اجرا شود قیمت ها به سرعت کاهش می یابد
Iran (Islamic Republic of)
فریبرز
۱۸:۲۵ ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
سلام.تومملکتی هستیم که خیلی از افرادش مالیات نمیدن وفقط روآوردن به دلالی ودولت هم پیگیر قطع کردن دست دلالان نیست .باعث وبانی اینهمه گرانی دلالی است.اگر دلال نباشد اینقدر گرانی نخواهد بود،خدا نابود کند هرچه دلال را.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۴ ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
اییی واااای اینقدر نمک به زخم ما نپاشید
۱۱ساله دارم واسه خرید مسکن دست وپا میزنم تا اینکه پارسال تونستم با وام یه مقدار پول جور کنم یهویی خونه قیمتش چند برابر شد پول قرضی و وام هم به درد رهن میخوره بازم باید بدوم بازهم مستاجری بازهم خونه به دوشی با دردسر های خاص خودش،چه آسون آرزوم بر باد رفت،
United States of America
شهاب
۱۳:۴۱ ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
سلام. طبق فرمایش کارشناسان افزایش تسهیلات باعث بالا رفتن قیمت مسکن میشود. باید قیمتها رو تعدیل کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
نرگس
۱۲:۰۸ ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
الان همه دارن میرن به سمت مسکن مهر چون اکثرآ دیگه توان ندارن رهن و اجاره بدن از طرفی هیچکسی توان خرید مسکن نداره جز تعدادی محدود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
تنها راه ساماندهی بازار مسکن و سایر بازارها و قطع دست دلالان تصویب مالیات بر عایدی سرمایه بدون در نظر گرفتن منافع افرادو اشخاص خاص است و هدایت نقدینگی به سمت طرحهای تولیدی از جمله ساخت مسکن وقتی یک سازنده 10 واحد می سازد و می فروشد و با پول فروش 10 واحد شاید بتواند زمین کناری را بخرد چرا وقت و سرمایه را در تولید مسکن صرف کند وقتش و سرمایه اش را در دلالی مسکن می گذارد و چند برابر سود می کند و سرمایه به سمت دلالی و سوداگری هدایت می شود و با گرفتن مالیات سنگین از دلالی از تلاطم شدید بازار جلوگیری می شود و سازنده می تواند با ثبات بازار به تولید و رونق بازار و اشتغال کمک کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
70میلیون وام مسکن بگیریم باید 140میلیون پس بدیم
Iran (Islamic Republic of)
مل مل
۱۱:۲۸ ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
گیرم تسهیلات زیاد شد .کی میتونه بگیره .کی میتونه پس بده؟؟مملکت ما مملکت پولدارهاست با این اقساط بالا کسی جز پولدارها نمیتونه وام بگیره..زیادش کنید تا قیمتا برن بالاتر...تا کی مردم باید چوب بی تدبیری مسئولان روبخورن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
وضعیت نابسامان مسکن نتیجه بی تدبیری دولت است.
Iran (Islamic Republic of)
الهام کاویانی
۱۱:۱۱ ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
خیلی همه چی گرون شده مصالح ساختمانی بخدا از 12 سال پیش که زمین خریدیم هنوز نتونستیم بخریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
وضعيت مسکن چه زمان درست ميشود؟
Iran (Islamic Republic of)
الهام کاویانی
۱۱:۰۳ ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
تو رو خدا به دادمان برسید بعد از 12 سال یه زمین چند سال پیش خریدیم نمیتونیم بسازیم همه چی گرون شده تو رو خدا بگین کارت مصالح ساختمانی
Germany
ناشناس
۱۱:۰۳ ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
مشکل اصلی افزایش قیمت به توقف و کاهش بسیار زیاد ساخت مسکن در دولت جدید و مخالفتش با رویه دولت قبل بود در صورتیکه رویه جدید و عملیاتی توسط خود دولت صورت نگرفت و ضمن از بین رفتن هزاران فرصت شغلی در ساخت مسکن با کوتاهی که صورت گرفت چندین سال تأمین مسکن را بر حسب نیاز کشور به عقب انداخت و تمامی کارهایی که صورت گرفته بود اثراتش را ازبین برد هر ساله باید طبق برنامه توسعه میبایست مسکن احداث می شد که نشد وقتی یک فرد ساختمانی با این قیمتهای بالای زمین و مصالح فعلی حاضر به ضرر و زیان نیست بلکه خواهان مقداری سود و یا اینکه بدون ضرر هست پس دادن صرف تسهیلات بدون تفکر و کار کارشناسی است و درجهت افزایش قیمت مسکن این تصمیمات گرفته و نظرات داده می شود ظاهراً عظمی برای کاهش قیمت و خانه دار شدن مردم وکاهش آلام آنها نیست
Netherlands
محمد
۱۰:۵۷ ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
دیگه مردم خسته شدند از این حرفهای بدون عمل ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
این حق مردم هست ۲۰۰میلیون بلاعوض بدهید نه ۲۰۰میلیون با سود۱۸درصد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
این حق مردم هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
من چندسال هست دارم دادم میزنم وزیر محترم شما قیمت مصالح ساختمانی تان چنان گرون مثل میلگرد وفولاد و سیمان واجر وکاشی که حتی طرف اومده ساختمانش نیمه کاره یا اینکه توان خرید مصالح دربازار ازاد نداشته همینجوری گذشته رفته شما یک روی قضیه را می بینید ،شما بودید چند ماه پیش گفتید کارت اعتباری خرید مصالح به تمام کسانی که ساخت ساز می کنند میدیم پس کو،،دولت ما فقط شده حرف قول ولی عمل هیچ،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
عزیزان خبرنگار پیگیری کنید این مورد که دوستمان گفتند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
به فزض زمین داریم،مصالح ارزان قیمت بذار دراختیارمان تا بسازیم ،شما اصلا مثل اینکه از قیمت مصالح خبرندارید،یکی به این وزیر بگه مصالح ساختمانی تولید داخلمان گرون شده با ماهی یک میلیون پانصد چطور طرف بیاد قسط وام ماهانه بپردازه میدونی ماه ی چقدر باید پرداخت کنید۱۵سال ۲۰۰میلیون یاخدااااااااا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
من چندسال هست دارم دادم میزنم وزیر محترم شما قیمت مصالح ساختمانی تان چنان گرون مثل میلگرد وفولاد و سیمان واجر وکاشی که حتی طرف اومده ساختمانش نیمه کاره یا اینکه توان خرید مصالح دربازار ازاد نداشته همینجوری گذشته رفته شما یک روی قضیه را می بینید ،شما بودید چند ماه پیش گفتید کارت اعتباری خرید مصالح به تمام کسانی که ساخت ساز می کنند میدیم پس کو،شما تا حالا یک کار درست حسابی به پایان نرسوندید،دولت ما فقط شده حرف قول ولی عمل هیچ،
Iran (Islamic Republic of)
ssh
۰۹:۴۷ ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
متاسفم برای مسئولانی که توان فراهم کردن نیاز های مردم نداره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
چرا مسیولین مالیات بر عایدی مسکن رو تصویب نمی کنند ؟.. خدا کنه حداقل امسال به خاطر رای مردم این مالیات تصویب بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
افزایش سقف تسهیلات تنها پاک کردن صورت مسئله است . باید جلوی گرانی بی رویه مسکن گرفته شود . با افزایش مبلغ وام تنها پول بیشتری به جیب دلال ها سرازیر می شود و خریدار واقعی زیر انبوه وام و قرض له می گردد .
Germany
ناشناس
۰۹:۱۱ ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
با پرداخت تسهیلات نمی توان قیمت مسکن را بخوبی کنترل کرد چون در صورت بالا بردن توان هزینه کرد مردم قیمت مصالح و زمین بالا رفته و در نهایت باعث بالا رفتن قیمت خواهد شد و سابقه نشان داده به هیچ وجه کنترلی نیز بر افزایش قیمتهای مصالح و بازار وجود ندارد به نظر می رسد باید بر قیمت زمین که بیشترین نقش را در قیمت تمام شده مسکن دارد نظارت جدی کرد و در شهر ها می بایست بر حسب موقعیت مکانی زمین در یک شهر توسط شورای شهر و شهرداری و ارگانها و دیگر مراجع ذی ربط قیمت گذاری گردد و قیمتها در کلیه مناطق مختلف شهر مشخص باشد.
-
عباس گودرزی
۰۹:۰۳ ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
سلام وقتی می گوییم کسانی که توان بیشتر دارند وام ببیشتر بگیرند ، یعنی خانه گرانتر شده و کسانی که توان کمتری دارند دستشان به رهن و اجاره هم نمی رسد . اگر می خواهید عدالت و قانون اساسی در رابطه با تامین مسکن برای همه اجرا شود لیست کسانی که بیش از نیاز خانواده مسکن به نام آنهاست استخراج و سپس طبق قیمت منطقه ای مالیات بر اموال غیر منقول را مشخص و با تصرف املاک اضافه بجای مالیات یا کسر مالیات از حساب انبوه داران مسکن ، مبلغ در آمد را صرف ساخت مسکن برای افراد فاقد مسکن کنید
Iran (Islamic Republic of)
کارگر
۰۸:۳۱ ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
چرا باید وام بگیریم؟ بقیه شو از کجا بیارم تاکی قسط بدیم؟ کدوم محله شهر بخریم؟سالها از خرج زندگی بزن به زن وبچه هات سختی بده ...که چی؟ خونه دارشدیم ! وقتی قسطش تموم بشه یه خونه گلنگی بی ارزش می مونه برای بچه ام و من که تمام عمرم رفته و هنوز خونه ندارم ..چرا یه اشتباه بارها تکرار میشه بابا جان مردم باید درامد کافی داشته باشن وقانون جلوی سود جویی ودلال بازی رو بگیره در همه زمینه ها خرید فروش جواز متریال اولیه و..روشنه؟
آخرین اخبار