چرا هیئت وزارتی اردن در آخرین لحظات تصمیم گرفت حج را تحریم کند؟

روزنامه القدس العربی در گزارشی علل تحریم حج امسال از سوی هیئت وزارتی اردن را بررسی کرد.

چرا هیئت وزارتی اردن در آخرین لحظات تصمیم گرفت حج را تحریم کند؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه القدس العربی، هیئت وزارتی اردن که حج امسال را تحریم کرد اقدامات عربستان در صدور روادید و رزرو هتل را عمدی و پیامی رسمی از سوی عربستان دانست و به همین جهت سفر حج را لغو کرد.

روزنامه القدس العربی در گزارشی درباره اینکه چرا هیئت اردنی در آخرین لحظات تصمیم گرفت حج را تحریم کند، به نقل از یکی از وزیران کابینه این کشور نوشت: باور هیئت وزیران این است که تاخیر در صدور روادید و میزبانی نکردن از شخصیت‌های مهمان به نوبه خود پیامی سیاسی از جانب مقامات عربستان بود و وزیران این مسئله را به صورت مفصل در نشست با عمر الرزاز، نخست وزیر اردن بررسی کردند و اطلاعات میدانی در اختیار او قرار گرفت مبنی بر اینکه خالد بن فیصل، سفیر عربستان در امان، از همه وزیران اردن برای ادای فریضه حج دعوت کرده بود و بعد از اینکه وزیران اردنی با چراغ سبز الرزاز و از طریق دفتر نخست وزیری گام‌هایی برای سفر حج برداشتند ملاحظه شد که در روند صدور روادید تاخیر زیادی رخ داده است در حالی که زمان زیادی تا برگزاری مناسک حج موسم باقی نمانده بود که البته بعدا روادید این افراد صادر شد.

همچنین ملاحظه شد که سفیر عربستان تمایل زیادی دارد میزبان برخی اعضای بلندپایه مجلس و همسرانشان باشد و به وزیرانی که به عنوان هیئت رسمی برای سفر به حج اجازه داده شده بود، گفته شد بلیط‌های سفر را با هزینه خود باید پرداخت کنند و تیم سفارت عربستان هم به وزیران اردنی گفته بود به منظور کمک آماده است رزرو هتل‌ها را برای آن‌ها برنامه ریزی کند.

به نوشته القدس العربی، نحوه ارائه کمک برای رزرو هتل ها، تاخیر در صدور روادید و عدم برنامه ریزی‌های معمول برای ضیافت از جمله دلایلی است که باعث شد نخست وزیر اردن بعد از رایزنی با وزرا به لغو سفر رسمی حج و تحریم آن اقدام کند.

قبل از اینکه این تصمیم گرفته شود رایزنی‌های سیاسی صورت گرفت که مشخص شد اقدامات عربستان عمدی و حاوی یک پیام سیاسی بوده است. می‌توان گفت آنچه رخ داده است شاخصی دیگر برای پی بردن به پیچیدگی روابط عربستان و اردن است.

انتهای پیام/

برچسب ها: عربستان ، خاورمیانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار