پیشتازی مدارس خاص در موفقیت شاگرد اول‌های کنکوری/ چرا مدارس دولتی از قافله کنکور عقب ماندند؟

معاون آموزش متوسطه درباره تاثیر نوع مدرسه بر کسب نتیجه در کنکور و چگونگی عملکرد مدارس دولتی در این میان توضیح داد.

پیشتازی مدارس خاص در موفقیت شاگرد اول‌های کنکوری/ چرا مدارس دولتی از قافله کنکور عقب ماندند؟به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، بعد از اعلام نتایج اولیه آزمون سراسری سال ۹۸ یکی از موارد مقایسه‌ و تحلیل نتایج مربوط به مدرسه محل تحصیل داوطلبان رتبه برتر است که همواره مدارس خاص دولتی و غیردولتی‌های شاخص گوی سبقت را از مدارس دولتی‌ عادی می‌ربایند و به دنبال این موضوع گمانه‌زنی‌های بسیاری مبنی بر عملکرد ضعیف مدارس دولتی مطرح می‌شود؛ گویی مدارس پولی و بچه پولدارها توفیق بیشتری در ادامه تحصیل دارند.؛ به دنبال پیگیری شائبه کیفیت بالای آموزش پولی نسبت به آموزش رایگان این موضوع را با علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه مطرح کردیم.


بیشتر بخوانید:بچه پولدار‌ها فاتح قله‌های آموزشی/ مدارس دولتی از ماراتن‌های علمی جا مانده‌اند؟


 معاون آموزش متوسطه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تأثیر نوع مدرسه بر نتایج کنکور دانش‌آموزان با توجه به پیشتازی مدارس خاص دولتی یا غیردولتی در تربیت رتبه‌های برتر کنکور اظهار کرد: مدارس دولتی تضعیف نشده‌اند، اما مدارس سمپاد و برخی مدارس خاص دولتی از حیث وجود دانش‌آموزان برگزیده در کنکور شرایط بهتری دارند.

وی ادامه داد: آمار فعلی به هیچ وجه نشان از تضعیف مدارس دولتی ندارد چراکه مدارس نمونه دولتی، هیئت امنایی و حتی برخی مدارس دولتی عادی داریم که نتایج قابل قبولی را در این مدارس شاهد بودیم.

کمرئی با اشاره به فعالیت مدارس سمپاد گفت: این مدارس دانش‌آموزانی دارند که از بدو ورود ویژگی‌های آموزشی برگزیده‌ای داشتند درنتیجه در حوزه رقابت‌های ملی و کنکور توفیقات بیشتری کسب می‌کنند.

معاون آموزش متوسطه درباره عملکرد برخی مدارس غیردولتی که در کنکور و المپیاد‌ها موفق ظاهر شدند، تصریح کرد: بدیهی است زمانی که مدرسه‌ای دانش‌آموزان برگزیده از نظر علمی دارد، در نتیجه بنیه علمی قوی‌تر  به این مدرسه فرصت جدی‌تری می‌دهد تا نتایج بهتری بگیرد درنتیجه  عملکرد آنها در حوزه‌های علمی ملی بیشتر خواهد بود.

برخی مدارس غیردولتی همپای سمپاد بنیه علمی دارند

وی اظهار کرد: در برخی غیردولتی‌ها دانش‌آموزان وضعیت علمی خوبی دارند و حتی همپای مدارس نمونه دولتی یا سمپاد پیش می‌روند درنتیجه نتایج بهتری در کنکور و المپیاد کسب می‌کنند چراکه آن‌ها در موقعیتی قرار گرفتند که از یک فیلتر علمی عبور کرده‌اند و وارد مدرسه مذکور شده‌اند.

کمرئی با اشاره به اینکه در مدارس سمپاد بعد آموزشی و رقابتی بیشتر مدنظر است، گفت: در نتیجه در این مدارس دانش‌آموزان نتایج بهتری کسب می‌کنند و به طور کلی تا زمانی که تعدد و تنوع مدرسه داریم، چنین شرایطی وجود دارد که برخی از مدارس از حیث برنامه‌ریزی درسی  فرصت‌های بیشتر آموزشی پیدا می‌کنند درنتیجه در رقابت‌های علمی شرایط مناسب‌تری دارند، اما این شرایط به معنای ناکارآمدی مدارس دولتی نیست.

معاون آموزش متوسطه تاکید کرد: در مدارس دولتی، فراوانی افرادی که نمی‌توانند در مسابقات علمی موفقیت‌های بزرگ کسب کنند بیشتر است چرا که جامعه آماری بیشتری متشکل از عموم دانش‌آموزان  دارند، اما در مدارس خاص به دلیل آنکه در یک مرحله از یک فیلتر عبور کردند ضمن آنکه فراوانی کمتری داشته‌اند  با بنیه علمی قوی‌تری هم ظاهر می‌شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۴ ۲۶ مهر ۱۳۹۹
در مدارس دولتی مثلا در یک کلاس سی دانش آموز وجود دارد که دو تا زرنگ هستند و 28 نفر دیگه بازیگوش می باشند. و معلم باید تمام وقتش را برای آن 28 نفر بگذارد و وقت کلاس می‌رود. و آن دو دانش آموز درسخوان آسیب میبینند.
ولی در مدارس نمونه و تیزهوشان دانش آموزان را جدا کرده اند تا حداقل بتوان چند تا دانشجو خوب تحویل جامعه داد.
Iran (Islamic Republic of)
بهار
۱۶:۲۲ ۲۱ مرداد ۱۳۹۸
به نظر من اصل خود دانش آموز است باید بین دانش آموزان باشی تا بتونی قضاوت کنی معلم کوتاهی کرده یا دانش آموز کاش دانش آموز بخواد درس بخونه ،هر جور شده میخونه ، الکی تقصیر معلمان نندازیم،دانش آموزان بعضی هاشون اصلا به چیزی که فکر نمیکنند درس است همه ی هواسشون،تو فضای مجازی است و...ولی اگر بخوان درس هم بخونن،با کمترین امکانات هم درس میخونن،من خودم سراغ دارم دانش آموزانی که وضعیت مالی خوبی نداشتند،ولی رتبه ی خوبی تو کنکور آوردند،درس خوندن سختی داره وقت باید گذاشت از خیلی تفریحات باید گذشت بعضی ها میخوان همینطوری تفریحی درس بخونن،رتبه ی خوب هم بیارن ولی چند سال که یه دانش آموز نشسته و درس خونده و وقت گذاشته و تلاش کرده را نمیبینن،
Iran (Islamic Republic of)
داداش
۱۳:۳۸ ۲۱ مرداد ۱۳۹۸
متاسفانه مدارس دولتی نه سرانه دارند نه چیزی!ولی مدارسی مثل شاهد ،نمونه دولتی ها و هیات امنایی ها و غیردولتی ها پولشون از پارو بالا میره و میتونن انواع کلاسهای فوق برنامه رو بزران.مدیر در مدرسه دولتی باید هر روز نگران قبض مصرفی و کاغذ باشه
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۱۳:۲۵ ۲۱ مرداد ۱۳۹۸
نمیشه کسانی رو که تو مدارس عالیه تحصیل می کنند مجرم شناخت باید تعداد کم معلم خوب رو علت این مشکل دونست اگه معلم به اندازه بود بین مدارس فرقی نبود . اموزش پرورش هم از خداشه که همه برن مدارس غیر دولتی تا خرج دانش اموزان رو نده .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۲۱ مرداد ۱۳۹۸
مدارس عادی خیلی بهتر از مدارس خاص هستن ، طرف اگه بخواد درس بخونه تو مدارس عادی هم میخونه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۷ ۱۱ مرداد ۱۳۹۹
الکی نظر نده
من هم نمونه دولتی بودم هم دولتی
تو دولتی درس هم نمیدن
Iran (Islamic Republic of)
ستی
۱۱:۲۱ ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
دقیقا همینع کسی بخواد درس بخونع هر جایی بره میخونه
Iran (Islamic Republic of)
فتحی
۱۳:۱۵ ۲۱ مرداد ۱۳۹۸
به نظر من از سال آینده این نوع مدارس باید جمع بشه چون اینجوری فقط افراد پول دار پیشرفت میکنند ، لطفاً مدارس سمپاد و نمونه را کنار بگذارید
Iran (Islamic Republic of)
ارشان
۱۰:۲۲ ۲۱ مرداد ۱۳۹۸
سمپاد تضعیف است بین دانش اموزان هیچ جای دنیا شناخته شده و مورد تایید نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۸ ۲۱ مرداد ۱۳۹۸
اتفاقا نظرشون درسته من هم مدارس عادی و هم نمونه دولتی درس دادم فرقشون اینه که تو مدارس نمونه همه زرنگن و برای نمره رقابت شدیدی دارن و اکثرا کلاس میرن و آدم تو کلاس وقت بیشتری برای بیان مطالب و سوالات بالاتر از سطح کتاب داره یعنی اگه سوالاتی که تو مدارس عادی به بچه‌ها میدیم به اینا بدی همه ۲۰میشن بنابراین سطح سوال رو بالا می‌بریم تا بیشتر و سطح بالاتری بخونن
Iran (Islamic Republic of)
مهنار
۰۰:۵۲ ۲۱ مرداد ۱۳۹۸
به نظرمن اختلاف طبقاتی زیاده پول زیادخرج میکنن چندین کلاس میرن معلم خصوصی دارن
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۱۳:۲۱ ۲۱ مرداد ۱۳۹۸
یکی مثل من که به زور تو مدارس سمپاد بین ۱۷۰هزار نفر قبول میشه حق داره از معلم های بهتری بهره مند شود اگه شما هم معلم بهتر می خواید تلاشتون باید بیشتر بشه تا بیاید تو مدارس بهتر معلم خوب کمه نباید فراموش کنیم .
Iran (Islamic Republic of)
ستی
۱۱:۲۹ ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
دقیقا همینع همین سمپادیا میگن زحمت کشیدیم ینی کلاس نرفتن؟خو رفتین و هزینع کردین تا چیز بیشتری یاد بگیرین اگه بچه های عادی همین چیزایی که میدونستینو میدونستن و تکرار و نمرین میکردن قطعا قبول بودن. اینجا مسئله پوله و مکانیزم ازمون سمپاد هم اینه که هر سال سوالات بیشتر بپیچونن تا همه مجبور بشن برن کلاس . خوب معلومه بچه ای که به کتاب مسلطه نمیتونع جواب بدع چون نکات لازم توی کتاب گفتع نشده
Iran (Islamic Republic of)
Fh
۲۰:۲۱ ۲۰ مرداد ۱۳۹۸
کلاس پنجم خوشحال از اینکه می خوایم بریم یه پله بالاتر گفتن باید بمونید برین شیشم از شرایط ایده ال و یه نظام اموزشی جدید حرف زدن ولی کدوم برابری درسته همه جا یه کتاب تدریس میشه ولی معلم شیمی ما اصن نمی دونست محلول چیه ما بهش یاد می دادیم اصن انگار تا حالا قطبی و نا قطبی و اینجور چیز هارو نشنیده بود کل زنگ درمورد حدیث اول کتاب و مزایای قران توضیح میداد تا زنگ بگزره رفتیم شکایت کردیم گفتن معلم نذاریم دبیر زیستمون دبیر شیمی هم شد ولی خدایی خیلی بهتر از اون مثلن مهندس شیمی بود
Luxembourg
محمد رضا
۱۸:۱۹ ۲۰ مرداد ۱۳۹۸
اگه شما دانشگاه های بهتر و با امکانات مدارس با امکانات و دبیرستان های با امکانات بسازید رشد مملکت چند برابر میشود.
Iran (Islamic Republic of)
Mehran
۱۸:۰۷ ۲۰ مرداد ۱۳۹۸
واقعا جای تاسفه ک تو ایران ۶ نوع مدرسه وجود داره سر تا پا هم پر از اختلاف طبقاتی هس.
Iran (Islamic Republic of)
بهار
۱۴:۵۳ ۲۰ مرداد ۱۳۹۸
به نظر من دلیل موفقیت دانش آموزان در مدارس غیر دولتی اینه که اونجا کلاسهای فوق برنامه و کلاسهای تست زنی و کنکور براشون میگذارند و خانواده ها هم استقبال میکنند و هزینه میکنند وگرنه جه مدرسه دولتی چه غیر دولتی هر دو در سطح کتاب و تدریس را معلمان عزیز و دلسوز کار میکنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۱۱ مرداد ۱۳۹۹
بله معلمان دلسوزی که کتاب رو از رو میخونن و سوالای امتحانو میفروشن
Iran (Islamic Republic of)
بی نام
۱۴:۲۱ ۲۰ مرداد ۱۳۹۸
باید همه دریه سطح باشند
Iran (Islamic Republic of)
مرجان
۱۳:۲۸ ۲۰ مرداد ۱۳۹۸
مدارس فقط برای بچه پولدارها است . چه باهوش باشی چه نباشی .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۸ ۲۱ مرداد ۱۳۹۸
من که همچین چیزی حس نکردم.
Iran (Islamic Republic of)
۰
۱۳:۰۹ ۲۰ مرداد ۱۳۹۸
همش پارتیه همش پوله بد بد بختر میشه پولدار پولدارتر میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۳ ۲۰ مرداد ۱۳۹۸
همش شده پارتی بازی و پول ،سهمیه -رشته پزشکی برا پول داراست . حسبنا الله ونعم الوکیل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۲۰ مرداد ۱۳۹۸
شرط معدل واقعا ی برنامه فوق افتضاحه . مشخصه مدیر و معلمان برای جذب پول به دانش آموزا نمره میدن و معدلشون بالاتر میره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۷ ۲۰ مرداد ۱۳۹۸
واقعا همینوطور هست که شما میگید. الان مدرسه ما یه جریانی راه انداختی با عنوان حضوری که از مردم پول های کلان می گیرند و نمره میدت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۴ ۲۰ مرداد ۱۳۹۸
در کشور ما هرکه پولدارتر بهتره
United Arab Emirates
ناشناس
۱۲:۲۲ ۲۰ مرداد ۱۳۹۸
چون فرهنگیان فکر معیشت و سرپناه و هزارتا خرج دیگن. البته اونایی ک توی مدارس دولتی هستن رو میگم. اگ قشر فرهنگی ما از نظر مالی تامین باشه، تمام فکرش میشه تدریس و چگونگی بیان مطلب و... اما چیزی ک عیان است چ حاجت ب بیان است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۹ ۲۰ مرداد ۱۳۹۸
چه ربطی داره! پس انصاف کو؟! درثانی فرهنگیا خرج زندگیشونو بدونند تا نیان بگن ما پول کم میگیریم واسه همین درس نمیدیم! معلمی که یه پارس داره نباید تو کلاس تو فکر این باشه که پارسش رو بکنه ام وی ام!!! امان از ناشکری بعضی شما فرهنگیا!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۲۱ مرداد ۱۳۹۸
معلم داریم بعد کلاس مسافرکشی میکنه . ناشکری چیه. انصاف شما کجاس ؟؟ شما ک از قشر مرفه جامعه هستینو نمیدونین با ماهی 2میلیون و 800 توی تهران نمیشه زندگی کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۲۱ مرداد ۱۳۹۸
شما ساعت کاری فرهنگیان رو ببین، سختی و مشقتشونو بگیر بعد بیا نظر بده.
اداره کردن کلاس 40نفره ک هر بچه ای شخصیت خودشو داره و نمیشه با همه یکسان برخورد کرد، سروصداهای بچه ها و... ک باعث شده بیشتر معلم ها مشکل عصبی پیدا کنن و... بازم بگم؟
-
ناشناس
۱۲:۰۹ ۲۰ مرداد ۱۳۹۸
همه جا پارتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۲۰ مرداد ۱۳۹۸
نتیجه مسئولان در آموزش و پرورش
Iran (Islamic Republic of)
mobin
۱۱:۱۵ ۲۰ مرداد ۱۳۹۸
میدونی چرا چون همه معلمان دولتی دوشغله اند همه مغازه دار یا دلال مسکن یا بنگاه دارند توی استان ما ومدارس پولی هم سوالات را از ......میخرند تا محصل جذب کنند امتهان تیزهوشان دوبرگ به محصلین جهت جواب دهی ندادند تا10دقیقه آخر بعد میگویند برید مشکل نداره برید امتهانات رابررسی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۲۰ مرداد ۱۳۹۸
مدارس دولتی حتی موفق به کسب رتبه های سه رقمی هم نشده فقط بلدین اعتصاب کنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۵ ۲۰ مرداد ۱۳۹۸
کسی که پولداره معمولا مشکلات نداره پس راحتتر درس میخوانه!پس ربطی به مدارس ندارد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۲۰ مرداد ۱۳۹۸
بی عدالتی اموزشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۲۰ مرداد ۱۳۹۸
چون معلم ها حقوق کافی و امکانات ندارن چون مدارس تجهیز نیستن . چون تا پول نباشد خبری از علم و پیشرفت و زندگی خوب نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۲۰ مرداد ۱۳۹۸
همه چیز پوله. پول همه چیزه
Japan
ناشناس
۱۰:۲۴ ۲۰ مرداد ۱۳۹۸
چی بگم واقعا
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۰:۲۲ ۲۰ مرداد ۱۳۹۸
متاسفم این وضعیت در آموزش و پرورش را.
Iran (Islamic Republic of)
جمال
۱۰:۱۵ ۲۰ مرداد ۱۳۹۸
توضیحات این معاون آموزش و پرورش فقط بافته های ذهن ایشان است. چرا در قبل مثل دهه شصت و هفتاد اینگونه نبود. از وقتی که طرح صهیونیستی مدارس غیر انتفاعی اجرا شد نتیجه همین است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۱ ۲۰ مرداد ۱۳۹۸
طرف درست درس نمیده چه ربطی به مسائل خارجی داره!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۲۰ مرداد ۱۳۹۸
معلوم نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۷ ۲۰ مرداد ۱۳۹۸
عاقبت مان را خدا خیر کند
آخرین اخبار