حفظ قرآن به جای حبس، حکم متفاوت قاضی دادگاه عشق آباد طبس

یادگیری قرآن کریم به جای حبس، مجازات جایگزینی بود که قاضی دادگاه عشق آباد طبس برای سه جوان محکوم درنظر گرفت.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند  ، حسن زاده ریاست دادگاه عمومی عشق آباد، سه متهم نوجوان زیر ۱۸ سال سن که بزه انتسابی به آنان را محرز و مسلم دانسته و از آنجا که جرم آنان به لحاظ مجازات در درجه ۶ قرار داشت هر کدام از نامبردگان را به پرداخت ۱۰ میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم کرد.

او همچنین در اجرای ماده ۲۳ قانون مجازات اسلامی و از باب تتمیم و تکمیل مجازات صادره، هر کدام از خلافکاران را به گذراندان یک دوره سه ماهه یادگیری و فراگیری قرآن کریم پس از قطعیت رای، ملزم کرد.

این سه مجرم ملزم به حضور در موسسه قرآن و عترت منهاج شهر عشق آباد و دریافت گواهی از آن موسسه و ارائه آن به دادگاه شدند.

قاضی حسن زاده ریاست دادگاه عمومی عشق‌آباد قبل از این هم چند نمونه دیگر از نوع صدور این احکام را داشته است.

صدور احکام جایگزین حبس از مهمترین دستاورد قانون جدیدمجازات اسلامی در سال ۹۲ است که دست قضات را برای صدور حکم‌هایی غیر از حبس بازگذاشته است.

 نخستین بار که بحث‌هایی در خصوص کم کردن مجازات‌های جایگزین حبسِ جرم اولی‌ها و تبدیل مجازات‌هایی مانند حبس به خدمات عام المنفعه مطرح شد، بیشتر شوخی به نظر می‌رسید، اما اکنون این امر، به صورت وحدت رویه در قانون مجازات اسلامی الزامی شده است.

مجازات‌های جایگزینی مانند رونویسی از احادیث، فراگیری حدیث با مضامین مهربانی یا بخشش محکوم به شرط ترک اعتیاد و.. سال‌های کوتاهی است که در نظام قضایی ایران باب شده است و اکنون این نوع مجازات‌ها برای جرایم عمدی که مجازات‌های قانونی آن‌ها ۳ ماه حبس باشد، نیز اعمال می‌شود.

انتهای پیام/ب


صدور حکم یادگیری قرآن برای سه جوان عشق آبادی

برچسب ها: دادگاه ، دادگستری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.