در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

آخرین جزئیات از تولید دو واکسن مهم در کشور/ تحریم‌ها شمشیر دو لبه برای رشد و ارتقا توانمندی داخلی

رئیس انستیتو پاستور ایران درباره آخرین جزئیات از تولید ۲ واکسن پنوموکوک و روتاویروس ساخت داخل خبر داد.

آخرین جزئیات از تولید دو واکسن مهم در کشور/ تحریم‌ها شمشیر دو لبه برای رشد و ارتقا توانمندی داخلیبیگلری رئیس انستیتو پاستور ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین جزئیات ساخت دو واکسن پنوموکوک و روتاویروس اظهار کرد: با تصوب مجلس شورای اسلامی و موافقت مقام معظم رهبری یک صد میلیون دلار برای تولید ۲واکسن پنوموکوک و روتاویروس تخصیص پیدا کرد تا کودکان را در برابر بیماری‌ها واکسینه کنیم.

وی افزود: این دو واکسن پس از طی فرایند سه تا پنج ساله ساخت در اختیار سیستم بهداشتی کشور قرار خواهد گرفت و با دستیابی به تکنولوژی ساخت این دو واکسن توان داخلی کشور برای تولید سایر واکسن‌ها بالا می‌رود.

بیگلری با بیان اینکه واکسن پنوموکوک و روتاویروس دو واکسن گران قیمت در دنیا هستند، گفت: ساخت این واکسن‌ها در شرایط تحریم از خروج ارز و وابستگی کشور برای واردات این واکسن‌ها و برخی موارد دیگر کم می‌کند.


بیشتر بخوانید: ۲ واکسن مهم به برنامه واکسیناسیون ملی اضافه می‌شود/ دوران ماه عسل در وزارت بهداشت تمام شد/ قطار طرح تحول سلامت در طول مسیر تعمیر می‌شود


تحریم‌های ظالمانه آمریکا در حوزه دارو و واکسن

رئیس انستیتو پاستور ایران با اشاره به تحریم‌های ظالمانه آمریکا در حوزه دارو، تجهیزات پزشکی و واکسن اظهار کرد: تحریم‌ها شمشیری دو لبه هستند چرا که از طرفی مشکلات برای مردم به وجود می‌آورند اما از طرف دیگر فضایی ایجاد می‌کنند که بتوانیم با تکیه بر توان تولید داخل نیازمان را از سایر کشورها کم کنیم و بتوانیم مواد اولیه واکسن‌ها را به کمک دانشمندان جوان در داخل تولید کنیم.

وی با تأکید بر اینکه تولید دو واکسن پنوموکوک و روتاویروس در انستیتو پاستور در اولویت قرار دارد، گفت: اکنون تولید این دو واکسن در خط اول قرار دارد اما تحقیقات برای تولید چند واکسن دیگر در حال انجام است که فعلا قصد اطلاع رسانی درباره آن‌ها را نداریم.

بیگلری با بیان اینکه انستیتو پاستور قدمتی یک صد ساله دارد، اظهار کرد: این موسسه در طول ۱۰۰ سال گذشته خدمات ارزشمندی به مردم داده است  که مرجع مهمی در ورود ارگانیسم‌ها به کشور و تشخیص آن‌ها محسوب می‌شود و نقش خود را در جلوگیری از همه‌گیری‌ها ایفا کرده است.


بیشتر بخوانید: همه آنچه درباره واکسیناسیون کشوری فلج اطفال باید بدانید+ شرایط تزریق واکسن و شایعه‌های دروغین


توانمندی‌های انستیتو پاستور ایران در واکسن سازی و تشخیص ارگانیسم‌ها

رئیس انستیتو پاستور ایران با اشاره به اینکه انستیتو پاستور نه تنها در کشور بلکه در سطح بین المللی نقش مهمی در حوزه سلامت ایفا می‌کند، اظهار کرد: یکی از کارهای این موسسه تشخیص نمونه‌هاست و برخی از موارد تنها در انستیتو پاستور انجام می‌شود و هیچ مرکز دیگری توانایی تشخیص برخی ارگانیسم‌ها را ندارد.

وی یادآوری کرد: انستیتو پاستور یکی از مهمترین و قدیمی‌ترین موسسه‌های واکسن سازی در کشور است و ایرانی‌ پیدا نمی‌کنید که مولکولی از تولیدات انستیتو پاستور در بدن او نباشد که این موجب افتخار کشور محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار