جمالی‌نژاد در گفت‌وگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

پایان تعمیر واحد‌های مسکونی آسیب دیده از سیل تا شهریور/ «مونوریل» توجیه اقتصادی ندارد/ توسعه گردشگری راهکاری برای تعدیل ناهنجاری‌های حاشیه‌نشینی شهر‌ها

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور درباره آخرین جزییات اقدامات انجام شده در مناطق سیل‌زده، وضعیت پروژه‌های عمرانی نیمه تمام در کشور، علت اصلی حاشیه نشینی توضیحاتی را ارائه کرد.


به گزارش خبرنگار  حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، معصومه جعفری؛  لهجه شیرین اصفهانی‌اش اولین نکته‌ای بود که نظر ما را به خود جلب کرد، او را به مناسبت روز خبرنگار به باشگاه خبرنگاران جوان دعوت کرده بودیم، ساعت ۱۵ عصر بود که به استقبال او و معاونش رفتیم. از همان ابتدا با لبخند همیشگی  و گشاده رویی با ما هم صحبت شد.

مهدی جمالی‌نژاد پیش از اینکه به عنوان معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور منصوب شود، سکان شهرداری یزد را در دست داشت. 

او که اکنون دو سال است به این سمت منصوب شده است، در این مصاحبه گزارشی درباره آخرین اقدامات انجام شده در مناطق سیل‌زده، وضعیت پروژه‌های عمرانی نیمه تمام کشور، علت اصلی حاشیه نشینی و اقدامات انجام شده در دولت تدبیر و امید برای توسعه روستاها بیان کرد.

جمالی‌نژاد حادثه سیل امسال را سیل مهربانی خواند و بیان کرد که در این حادثه تمام دستگاه‌ها پای کار بودند و همدلی بین تمامی آنها وجود داشت و حضور پر رنگ دستگاه‌های نظامی، انتظامی، سپاه، بسیج، دستگاه‌های اجرایی، دولت و مردم در کنار سیل‌زدگان دیده می‌شد. 

در ادامه متن مشروح این گفت‌وگو را بخوانید.

اتمام تعمیرات واحدهای مسکونی آسیب دیده تا اوایل شهریور/ مونوریل صرفه اقتصادی ندارد/ اشتغال و توسعه گردشگری راه حل حاشیه نشینی است

واحدهای مسکونی تعمیری سیل‌زدگان تا پایان شهریور تحویل می‌شود

باشگاه خبرنگاران جوان: با توجه به اینکه ۴ ماه از حادثه سیل در استان‌های کشورمان می‌گذرد، درباره آخرین اقدامات در مناطق سیل‌زده‌ توضیح دهید؟

جمالی‌نژاد: اولین بار بود که با چنین حادثه‌ای همزمان در ۲۴ استان و بیش از ۲۳۵ شهر و ۴۰۳۵ روستای کشور روبه‌رو شدیم. تاکنون بحران در یک منطقه یا یک استان اتفاق می‌افتاد و ۳۰ استان دیگر به عنوان استان‌های معین برای کمک‌رسانی به مناطق حادثه دیده می‌شتافتند. حادثه سیل امسال منحصربه‌فرد بود.

از همان روز‌های اول همزمان با اینکه یک بخشی از کشور درگیر بحران بود، نقاط دیگر کشور موضوع پس از بحران را می‌گذراند، به عبارتی همزمان با وجود اینکه سیلاب خوزستان را کنترل می‌کردیم، رصد میزان خسارت در منازل استان لرستان هم انجام می‌شد. مهم‌ترین بحث در این حادثه برای وزارت کشور تأمین رزق و روزی مردم، برطرف کردن خسارت باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی مردم و همچنین ایجاد سرپناه برای مردم سیل‌زده بود. خوشبختانه برای کنترل این خسارات بنیاد مسکن و وزارت جهاد کشاورزی به سرعت وارد عمل شدند و در ابتدای کار میزان خسارت در زمین‌های زراعی و باغ‌ها با همکاری وزارت کشور احصاء شد.

برای اولین بار قرارگاهی با هفت کارگروه تخصصی به صورت متمرکز در وزارت کشور به منظور رصد لحظه‌ای بحران با راه‌اندازی سامانه جامع امداد و بازسازی دولت تشکیل شد، به همین دلیل توانستیم در ابتدای حادثه، تمام واحد‌های مسکونی آسیب دیده را ارزیابی کنیم. طبق آمار در روز‌های ابتدای حادثه حدود ۱۶۷ هزار واحد مسکونی آسیب دیده بودند که طبق آخرین گزارش‌ها حدود ۱۳۷ هزار و ۷۰۱ واحد مسکونی در استان‌های مختلف ارزیابی شد که از این تعداد حدود ۸ هزار و ۴۵۳ واحد مسکونی نیازمند احداث در شهر‌ها و ۵۸ هزار و ۲۶۶ واحد مسکونی نیازمند احداث در روستا‌ها هستند، همچنین واحد‌های تعمیری شهری، روستایی و تجاری حدود ۱۰۱ هزار و ۶۲ واحد و حدود ۱۰۸ هزار و ۲۸۸ واحد برای دریافت تسهیلات معرفی شدند، افزون بر این ۷۹ هزار و ۸۹۲ واحد برای دریافت تسهیلات بانکی، عقد قرارداد کردند.

اکنون آواربرداری از ۱۷ هزار و ۵۸۳ واحد شروع شده و پی کنی حدود ۲۰ هزار و ۴۱۹ واحد مسکونی و ساخت فوندانسیون برای حدود ۱۱ هزار و ۵۳۲ واحد در حال انجام است، همچنین تعمیرات ۵۲ هزار و ۹۶۷ واحد شروع شده و ۴۸ هزار و ۲۹۲ واحد به اتمام رسیده است. اقدامات عملیاتی با سرعت در حال انجام است و امیدواریم طبق وعده داده شده تا پایان مردادماه تعمیر بسیاری از واحد‌های مسکونی آسیب دیده به اتمام برسد، البته میزان بسیار محدودی از این واحد‌ها در شهریور به اتمام می‌رسد. تلاش ما بر این است که نوسازی منازل آسیب دید‌ه‌ای که نیاز به پی‌کنی و فوندانسیون دارند تا پایان سال به اتمام برسد.

اتمام تعمیرات واحدهای مسکونی آسیب دیده تا اوایل شهریور/ مونوریل صرفه اقتصادی ندارد/ اشتغال و توسعه گردشگری راه حل حاشیه نشینی است

اختصاص اعتبارات ویژه به بخش زیرساختی در مناطق سیل‌زده/ به شهردار آق قلا تکلیف کردیم تا پایان آبان شهر را  بازسازی کند

باشگاه خبرنگاران جوان: خبر ویژه‌ای برای مردم سیل‌زده دارید؟

جمالی‌نژاد: اکنون برای بازسازی زیرساخت‌های شهر‌هایی که خسارت زیادی را در حادثه سیل متحمل شدند، مبلغ بیشتری از منابع موضوع تبصره (۲) ماده ۳۹ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت در نظر گرفته شده است؛ همچنین میزان قابل توجهی بودجه از سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به منظور بازسازی نقاط آسیب دیده استان‌های مرزی سیل‌زده که برای اربعین امسال به عنوان نقاط حساس کشورمان در سرویس‌دهی و مهمانپذیری زوار نقش مهمی دارند، تخصیص داده شده است.

همچنین حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تعمیر خسارت زیرساخت‌های شهری و روستایی تخصیص داده شده که این هزینه برای بازسازی زیرساخت‌های شهری و روستایی در بین شهر‌های مختلف آسیب دیده تقسیم خواهد شد.

میزان خسارت‌هایی که برای زیرساخت‌های شهری و روستایی به مناطق مختلف کشورمان تخصیص داده شده از این قرار است: حدود ۸۲ میلیارد تومان به استان اصفهان، ۲۸.۷ میلیارد تومان به استان ایلام، ۷.۷ میلیارد تومان به چهارمحال و بختیاری، ۶.۹ میلیارد تومان به خراسان شمالی، ۱۴۱ میلیارد تومان به خوزستان، ۵ میلیارد تومان به زنجان، ۲.۹ به سمنان، ۱۴ میلیارد تومان به سیستان و بلوچستان، ۱۸ میلیارد تومان به استان فارس، ۲.۷ میلیارد تومان به قزوین، ۳.۳ میلیارد تومان به کردستان، ۱۲ میلیارد تومان به کرمان، ۲۲ میلیارد تومان به کرمانشاه، ۹ میلیارد تومان به کهگیلویه و بویراحمد، ۱۹۱ میلیارد تومان به گلستان، ۳۰۳ میلیارد تومان به لرستان، ۴۴ میلیارد تومان به مازندران، ۱۹.۶ میلیارد تومان به همدان و ۶۰ میلیارد تومان به سایر استان‌ها تخصیص داده شده است. این مبالغ برای زیرساخت‌های شهری و روستایی استان‌ها درنظر گرفته شده که براساس تعداد شهر و روستای استان‌ها، میزان تخصیص داده شده متغیر است.

باشگاه خبرنگاران جوان: شهر آق‌قلا از جمله اولین شهر‌هایی بود که با سیل روبه‌رو شد، هنوز مشکل آب گرفتگی معابر در این شهر‌ها پابرجاست، در این خصوص چه برنامه‌ای در دست اقدام دارید؟

جمالی‌نژاد: خوشبختانه شهر آق‌قلا جزو شهر‌هایی بود که بازسازی و نوسازی در آن شهر به سرعت شروع و چندین واحد نوساز در آن افتتاح شد. طبق آخرین بازدید میدانی و گزارش‌هایی که اینجانب از شهر آق قلا اخذ کردم فعلا هیچ‌گونه آبگرفتگی معابر وجود نداشته و ما هم در یک بازده زمانی معین برای شهردار آن شهر تکلیف کرده‌ایم که تا پایان آبان شهر را بهتر از روز‌های قبل بازسازی کند.

باشگاه خبرنگاران جوان: با توجه به آنکه تمام کشتزار‌های منطقه آق قلا از بین رفته، چه اقداماتی برای بهبود زمین‌های کشاورزی و جلوگیری از کمبود این اقلام در دیگر استان‌های کشور انجام شده است؟

جمالی‌نژاد: شهر‌ها و روستا‌های شهرستان و استان در مجموع یک میلیون و سیصد هزار تن غلات تولید می‌کنند که شامل گندم، جو و کلزا بوده و در سیلاب اخیر ۲۲ هزارهکتار از مزارع شهرستان آق قلا دچار آبگرفتگی شدند و محصولاتشان را از دست دادند و دولت بر این اساس خسارات را پرداخت و ۵۰ درصد مابقی نیز به زودی پرداخت می‌شود.

باتوجه به اینکه شهرستان آق قلا یکی از قطب‌های زراعی کشور است ولی کشتزار‌های منتهی به شمال شهرستان از زمین‌های کلاس یک کشاورزی نبوده و قابلیت کشت کمتری دارند و حتی محصولات تولیدی بعضا به صورت دیم کاری است، ولی در ابتدای حادثه سیلاب، زمین‌های آسیب‌دیده از سیل در شهرستان آق‌ قلا، استان گلستان یا در استان‌های دیگر سریعاً تخلیه و برای کشت آماده شدند. تلاش ما بر این بود که استان‌هایی مانند خوزستان، گلستان برای کشت تابستانه آماده شوند. در استان خوزستان علی‌رغم اینکه آسیب‌های حاصل از سیل بسیار زیاد بود، تمام تلاش‌ استاندار خوزستان، وزارت کشور و وزارت جهاد کشاورزی این بود که بتوانیم کشاورزی را در این زمین‌ها احیا کنیم که خوشبختانه این کار تا حد زیادی انجام شد. تلاشمان بر این بود که کشاورزان حلاوت کشت دوباره را بچشند. برای آینده و توسعه کشاورزی در استان گلستان بایستی با زهکشی زمین‌های کشاورزی، راندمان تولید در هکتار را بالا برد که در دستور کار استانداری گلستان است.

بهسازی مسیرهای زائران اربعین با ۱۷ و نیم میلیارد تومان اعتبار

باشگاه خبرنگاران جوان:  آیا مبلغ تخصیص داده شده به استان‌های مرزی برای خدمت‌دهی در اربعین به زوار حسینی مشخص است؟

جمالی‌نژاد: مبلغی برای تعمیر زیرساخت‌های شهری و روستا‌های آسیب دیده در مسیر اربعین درنظر گرفته شده است که در استان‌های مختلف بر اساس میزان خسارات متفاوت است، به طور مثال برای استان خوزستان حدود ۱۴۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که در وهله اول حدود ۷۰ میلیارد تومان تخصیص داده شده است، اما سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای برخی از شهر‌هایی که در مسیر زوار قرار دارند، حدود ۱۷ و نیم میلیارد تومان تخصیص داده است. افزون بر این مبالغ، تلاش ما بر این است که برای بحث سرویس دهی اتوبوسرانی و حمل و نقل عمومی در مناطق مرزی نیز مبلغی تخصیص دهیم.

اتمام تعمیرات واحدهای مسکونی آسیب دیده تا اوایل شهریور/ مونوریل صرفه اقتصادی ندارد/ اشتغال و توسعه گردشگری راه حل حاشیه نشینی است

باشگاه خبرنگاران جوان: سال قبل از وجود ۸۶ هزار پروژه ناتمام در کشور خبر داده بودید، آخرین وضعیت پروژه‌های عمرانی نیمه تمام در کشور به چه صورت است؟

جمالی‌نژاد: جدا از پروژه‌های ناتمام کشور که بیش از ۸۶ هزار پروژه است، طبق گزارش اعتبارات سال ۹۷ منتهی به ۳۱ تیر ماه ۹۸، بودجه مصوب سال ۹۷، ۱۱ هزار و ۱۶۱ میلیارد تومان و بودجه عمرانی آن ۲۷ هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان بوده و در واقع تخصیص بودجه سال ۹۷ در سال ۹۸ حدود ۱۰ هزار و ۷۲۲ میلیارد تومان بوده است. همچنین بودجه عمرانی ۲۱ هزار و ۸۵۱ میلیارد تومان بوده که درصد میزان تخصیصی در بحث جاری ۹۶ درصد و در عمرانی ۶۴ درصد است.

افزون بر این میزان پرداخت به خزانه در سال ۹۸ ، ۱۰ هزار و ۶۲۲ میلیارد تومان که حدود ۹۶ درصد و در عمرانی حدود ۱۲ هزار و ۹۲۶ میلیارد تومان که حدود ۶۴ درصد خواهد شد. جمع‌بندی عملکرد مصوبات در تفاهم‌نامه‌ها و سفر‌هایی که در دولت یازدهم و دوازدهم داشتیم به این صورت است که تعداد مصوبات دولت یازدهم حدود ۱۳ هزار و ۵۵ مصوبه، دولت دوازدهم ۵۶۲ مصوبه و جمع کل آن حدود هزار و ۹۱۷ مصوبه بوده و کل اعتبارات این مصوبات در دولت یازدهم ۲۵ هزار و ۷۶۶ میلیارد تومان است. همچنین در دولت دوازدهم ۱۱ هزار و ۶۸۲ میلیارد تومان و جمع کل آن حدود ۳۷ هزار و ۳۴۸ میلیارد تومان می‌شود. مجموع کل پرداخت‌ها در دولت یازدهم ۴۲ هزار و ۱۶۲ میلیارد تومان و در دولت دوازدهم ۵ هزار و ۷۵۲ میلیارد تومان و جمع کل آن ۴۷ هزار و ۹۱۴ میلیارد تومان بوده است.

درصد تحقق اعتبارات در دولت یازدهم ۱۶۴ درصد و در دولت دوازدهم ۴۹ درصد که جمع آن ۶۲۸ درصد می‌شود، همچنین مانده تعهدات ریالی در دولت یازدهم هزار و ۷۸۸ میلیارد تومان و در دولت دوازدهم ۶ هزار و ۹۶ میلیارد تومان و جمع کل آن ۲ هزار و ۸۸۴ میلیارد تومان برآورد شده است.

احداث  مونوریل توجیه اقتصادی ندارد

باشگاه خبرنگاران جوان: یکی از پروژه‌های ناتمام دولت مونوریل قم بوده است، چرا این پروژه به اتمام نرسید؟

جمالی‌نژاد: بحث مونو‌ریل یک بحث پر چالشی است. مقرر بود این طرح به غیر از شهر قم در بسیاری از نقاط کشورمان اجرا شود و به دلیل آنکه تجربه اول در قم موفق نبود، این پروژه در نقاط دیگر کشور هم اجرا نشد. مد‌های حمل و نقلی ما بسیار متنوع است که در هر شهر به تبع مشکلات آن، یکی از آنها را برای حمل و نقل در نظر گرفته می‌شود. در بسیاری از شهر‌های کشورمان بی. آر. تی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در برخی دیگر از شهر‌ها و کلانشهر‌ها از مترو استفاده می‌کنند. استفاده از مونوریل هم اکنون در بسیاری از شهر‌ها غیرقابل توجیه است. حقیقتا مونوریل نه فقط برای شهر قم بلکه برای بسیاری از شهر‌های کشورمان نه صرف اقتصادی دارد و نه می‌تواند در جهت حمل و نقل همگانی کمک کند. به هر حال متخصصان در بحث‌های خود به این جمع بندی رسیده‌اند که بر سرعت بخشی و راه اندازی متروی شهر قم متمرکز شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان: با توجه به اینکه هزینه‌های فراوانی درباره این پروژه (مونوریل) انجام شده، سرانجام این پروژه به کجا می‌رسد؟

جمالی‌نژاد: ناتمام ماندن پروژه مونوریل قم ابعاد مختلفی دارد، بحث قراردادهای پروژه، امکان سنجی پروژه، مسافرخیزی و چگالی کم مسافران و تکنولوژی پروژه که به دلیل آنکه تک پروژه در کشور بوده و تجربه دیگری نداریم، باعث شده پروژه از جهت توجیهات فنی و اقتصادی با ابهام روبه‌رو باشد از جمله مشکلاتی بود که بر این پروژه متصور است. به دلیل اینکه در شهر قم مونوریل رو به روی حرم مطهر قرار می‌گرفت، موضوعات خاصی همچون همجواری آن با حرم و تحت تأثیر قرار گرفتن سیما و منظر شهری را هم در برداشت.

امسال ۲۹۵ کیلومتر خط مترو در استا‌های ایران مورد بهره‌برداری قرار گرفت که شامل ۶ خط در تهران، ۲ خط در مشهد، ۱ خط مترو در اصفهان در فاز‌های ۱، ۲ و ۳، یک خط مترو شامل ۱۹۳ ایستگاه در تبریز و همچینن ۲۰۵ ایستگاه در پایتخت است. خوشبختانه در حوزه حمل و نقل ریلی شهری، به‌ویژه مترو عملکرد خوبی داشتیم.

اکنون حدود ۸ هزار میلیارد تومان برای کمک به حمل و نقل ریلی در سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها اوراق مشارکت گذاشته شده است. سال قبل هم مبلغی حدود ۵ هزار میلیارد تومان به بسیاری از شهر‌ها در این خصوص تخصیص داده‌ایم. متاسفانه در برخی از کلانشهر‌ها مانند اهواز و کرمانشاه که به حمل و نقل ریلی نیاز وافر دارند، به دلایل مختلفی اقدام موثری نشده است. البته در شهر‌های دیگر مانند شیراز، تبریز، اصفهان، قم، تهران حمل و نقل ریلی به خوبی در حال توسعه خطوط است.

اتمام تعمیرات واحدهای مسکونی آسیب دیده تا اوایل شهریور/ مونوریل صرفه اقتصادی ندارد/ اشتغال و توسعه گردشگری راه حل حاشیه نشینی است

مهاجرت و توزیع ناعادلانه خدمات و امکانات، علت اصلی حاشیه نشینی!

باشگاه خبرنگاران جوان: شورای شهر تهران مدعی است در چند سال اخیر دولت هیچ پرداختی به حمل و نقل عمومی نداشته است. در این خصوص  دولت چه میزان از مطالبات حمل و نقل ریلی را پرداخت کرده است؟ 

جمالی‌نژاد:  از ابتدای دولت یازدهم تاکنون مجوز انتشار ۴۳ هزارمیلیارد ریال اوراق مشارکت به شهرداری تهران داده شده که تا کنون از این مبلغ ۳۰ هزارمیلیارد ریال توسط شهرداری تهران جذب شده است، افزون بر مبالغ فوق امسال نیز مجوز انتشار ۱۶ هزارمیلیارد ریال اوراق مشارکت به شهرداری تهران داده شده است، همچنین ۵۰ درصد مبالغ فوق توسط دولت باز پرداخت می‌شود. در ضمن دولت از محل طرح تملک دارایی از ابتدای شروع احداث متروی تهران مبلغ ۱۷ هزارمیلیارد ریال به شهرداری تهران کمک بلاعوض کرده است. در حوزه واگن نیز قرارداد ساخت ۶۳۰ دستگاه واگن از محل منابع دولت منعقد شده است که مبلغ آن ۷۸۰ میلیون یورو معادل  ۱۱۰ هزارمیلیارد ریال است.

باشگاه خبرنگاران جوان: یکی از موضوعاتی که در شهر‌ها شنیده می‌شود بحث حاشیه نشینی و سکونتگاه‌های غیررسمی است که ذیل این موضوع طرحی به عنوان بازآفرینی شهری مطرح شده است، این طرح در چه وضعیتی قرار دارد و چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

جمالی‌نژاد: برای این بحث جلسات بسیاری در وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تشکیل داده شد؛ متاسفانه در بیشتر کلانشهر‌های کشورمان با بحث حاشیه نشینی روبه‌رو هستیم؛ ما باید بحث حاشیه نشینی و اسکان غیر رسمی را به صورت ریشه‌ای حل کنیم. یکی از دلایل اصلی حاشیه نشینی یا اسکان غیر رسمی، توزیع ناعادلانه خدمات و امکانات در شهر‌ها و روستا‌ها در طول چندین دهه است؛ یقینا اگر ما در برخی از شهر‌ها مانند تهران، مشهد، شیراز، اصفهان، زاهدان و چابهار اقداماتی را در این خصوص انجام دهیم، اما به علت اصلی نپردازیم، فاید‌ه‌ای ندارد. علت اصلی آن، مهاجرت‌هایی است که منجر به حاشیه نشینی می‌شود.

ما باید در کنار اقدامات و ساماندهی این موضوع در قالب‌های مختلفی مانند بازآفرینی علت و علل آنها، مشکل را ریشه‌ای حل کنیم. یکی از سیاست‌های وزارت کشور برای ثبات و مانایی بیشتر شهر‌های کوچک و روستا‌ها ایجاد اشتغال و توسعه زیرساخت‌های صنعتی در شهر‌های کوچک و روستا‌ها است، همچنین گردشگری در بسیاری از شهر‌های کشورمان می‌تواند تاثیر مثبتی در بحث اشتغال داشته باشد.

بوم گردی یکی از عوامل تاثیرگذار در مهاجرت معکوس خواهد بود؛ خوشبختانه اکنون شاهد مهاجرت افراد از کلانشهر‌ها به روستا‌ها برای رونق بخشیدن به بحث بوم گردی هستیم. افزون بر این اقدامات، اکنون طرح "هر خانه، یک کارخانه" را برای حوزه‎های سخت افزاری و صنایع کوچک در نظر گرفته‌ایم و تلاشمان بر این است که سرپرست خانوار را برای کار‌های کوچکی که زود بازده‌اند، فعال کنیم.

با توجه به مشکلات و آسیب‌های اجتماعی که ساکنان مناطق حاشیه نشین را تهدید می‌کند، توانمندسازی مناطق اسکان غیررسمی یا ساماندهی مناطق حاشیه نشین برای دستگاه‌های دولتی و شهرداری‌ها از اهمیت و اولویت بیشتری برخوردار است. در گام نخست ۶۱۶۵۷ هکتار سکونتگاه غیر رسمی در ۱۱۰ شهر کشور شناسایی شده است که محلات هدف بازآفرینی در این مناطق ۱۱۰۰ محله است. تقویت زیرساخت‌های شهری، ارائه خدمات مناسب به ساکنان این مناطق و کمک به ایجاد دفاتر تسهیل گری با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی از مهم‌ترین اقدامات و برنامه‌های ساماندهی مناطق حاشیه نشینی در کشور است. ضمن اینکه برخورداری روستا‌ها و شهر‌های کوچک از امکانات رفاهی مناسب و ایجاد اشتغال در آنها موجب کاهش مهاجرت به حاشیه شهر‌های بزرگ و جلوگیری از ایجاد مناطق حاشیه نشین خواهد شد.

اتمام تعمیرات واحدهای مسکونی آسیب دیده تا اوایل شهریور/ مونوریل صرفه اقتصادی ندارد/ اشتغال و توسعه گردشگری راه حل حاشیه نشینی است

باشگاه خبرنگاران جوان: در دولت دوازدهم برای توسعه روستایی چه کار‌هایی انجام شده است؟

جمالی‌نژاد: حقیقتاً رویکرد‌های وزارت کشور برای تسریع فرآیند توسعه روستایی قابل توجه بوده است. در دولت دوازدهم توجه خاصی به بحث روستایی شده است. امسال تدوین سند توسعه روستایی شهرستان محروم کشور با رویکرد اقتصاد مقاومتی در بسیاری از روستا‌های کشور انجام شد، همچنین تغییر رویکرد سازمانی در زمینه مدل توسعه روستایی با بهره گیری از تجارب جوان را در برنامه خود اجرا کردیم. همچنین از تفکر آمایشی در توزیع منابع و امکانات و فناوری‌های نوین استفاده شده و سامانه‌های مرتبط به بانک‌های اطلاعاتی را راه‌اندازی کردیم. در این دو سال اخیر، اصلاح ساختار در روستا‌ها انجام شده و نظارت‌های قانونی و حمایت‌های روستایی با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین مورد توجه قرار گرفت و توجه ویژه به آموزش‌های تخصصی انجام شد.

افزون بر این، اصلاح ساختار‌ها در روستا‌ها و نظارت‌های قانونی بر مدیریت روستایی بسیار قابل توجه بوده است؛ همچنین توجه ویژ‌ه‌ای به ابعاد اجتماعی و فرهنگی در روستا‌ها کردیم و تشکیل هیئت‌های اندیشه‌ورز یکی دیگر از اقداماتی بود که در روستا‌ها انجام شد. نهاد دهیاری‌ها از سال ۸۲ راه‌اندازی شد و اکنون حدود ۳۷ هزارو ۸۰ روستا در کشور تحت مدیریت دهیاری‌ها هستند. خوشبختانه جایگاه قانونی نهاد دهیاری‌ها از اعتبارات متمرکز، از ۲۰ درصد به ۳۵ درصد رسیده است.

در دولت تدبیر و امید شاهد تاسیس دهیاری‌های خودکفا بودیم که در کنار آن اصلاح قانونی استخدامی دهیاری‌ها هم انجام شد. توزیع اعتبارات دهیاری‌ها از سال ۸۲ تا به حال حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان بوده که بیش از ۱۵ هزارو ۲۰۰ میلیارد آن در طول ۵ سال قبل بوده است. خوشبختانه در چند سال اخیر شاهد گسترش حضور زنان را در مدیریت شهری و روستایی بودیم، اکنون حدود ۲ هزار و ۵۷۶ نفر از بانوان کشورمان دهیار هستند. یکی دیگر از اقدامات موثر در دهیاری‌ها، تجهیز ۳ هزار و ۲۰۰ دستگاه ماشین آلات عمرانی در دولت تدبیر و امید بوده است. افزون بر این حدود ۸۹۳ پایگاه آتش نشانی را بر اساس شاخصه‌های مرکزیت و پوشش حداکثری در مناطق روستاییمان احداث کردیم که بیش از ۶۳ درصد از تاسیس این پایگاه‌ها برای چند سال اخیر است.

باشگاه خبرنگاران جوان: باتوجه به آنکه دو ماه به اربعین حسینی مانده، راه‌های مواصلاتی در چه وضعیتی هستند؟

جمالی‌نژاد: اکنون شاهد مشکل خاصی در مرز‌های مشترک با کشور همسایه عراق به‌ویژه در مرز مهران نیستیم، البته مبالغی برای تعمیر زیرساخت‌هایی مانند پارکینگ و راه‌های اربعین تخصیص داده خواهد شد. مثلا تعمیرات پارکینگ مرز چذابه که دیوارکشی آن نیاز به ترمیم دارد و چندی پیش در مسیر جاده بستان به چذابه شاهد مشکلاتی بودیم که در سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌ها مبلغی حدود ۱۷ و نیم میلیارد تومان را برای بازسازی آن تخصیص داده‌ایم. همچنین دو بانده‌سازی راه مهران تا ایلام که حدود ۵ کیلومتر از آن باقی مانده بود، در طول این ۲ ماه انجام خواهد شد.


بیشتر بخوانید:

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۱ ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
همش ناامیدی به مردم تزریق میکنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۲۶ مرداد ۱۳۹۸
وضعیت مصالح ساختمانی چه جوری هست
آخرین اخبار