رئیس اورژانس تهران گفت: روزانه تا ۹ هزار و ۵۰۰ تماس با اورژانس گرفته می‌شود و برخی تا ۲۰۰ بار در روز مزاحمت ایجاد می‌کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، پیام صابریان رئیس اورژانس تهران در نشست خبری اظهار کرد: مزاحمان خطوط اورژانس بیماران را یک درصد به مرگ نزدیک می‌کنند و با تماس یک مزاحم تلفنی به اورژانس، یک نفر به مرگ نزدیک‌تر می‌شود و طبق آمار کودکان کم سن و سال، بیشترین مزاحمان خطوط اورژانس هستند،  برخی افراد تا ۲۰۰ بار در روز برای اورژانس مزاحمت ایجاد می‌کنند.

صابریان گفت: سازمان اورژانس با کمبود نیرو رو به رو است و روزانه ۷ هزار و ۵۰۰  تا ۹ هزار و ۵۰۰ تماس تلفنی با دیسچ اورژانس انجام می‌شود و حدود ۲۰ درصد تماس ها مزاحم تلفنی هستند و روزانه حدود ۳ هزار و ۳۰۰ ماموریت در اورژانس تهران انجام می‌شود.

زمان ماموریت های اورژانس تهران

وی ادامه داد: خوشبختانه از سال گذشته تاکنون، توانسته‌ایم زمان ماموریت‌های اورژانس را به ۵۹ دقیقه برسانیم و در مواردی این زمان به ۵۱ دقیقه رسیده است.

صابریان با بیان اینکه در تهران ۲۵۰ آمبولانس و ۲۰۰ موتورلانس داریم، گفت: امسال بیست و سومین پایگاه اورژانس را در کشور افتتاح کردیم.

صابریان با اشاره به افزایش ۳۸ درصدی ماموریت های اورژانس گفت: مردم بیشتر تمایل دارند، تکنسین‌های اورژانس بر بالین بیمار حاضر شوند و بیمار را معاینه کنند.

زمان رسیدن نیروهای اورژانس به بالین بیماران

رئیس مرکز اورژانس تهران افزود: زمان رسیدن نیروهای اورژانس به بالین بیماران بین ۱۴ تا ۱۶ دقیقه بوده که در این شرایط رضایت بخش محسوب می‌شود.

 صابریان با اشاره  نجات بیماران مبتلا به سکته مغزی و قلبی حاد گفت: کد ۲۴۷ برای نجات بیماران سکته حاد قلبی استفاده می شود و روزانه ۸ تا ۱۲ نفر با این کد از مرگ نجات  پیدا می کنند، همچنین کد ۷۲۴ برای نجات سکته مغزی راه‌اندازی شده و روزانه ۱۰ بیمار مبتلا به سکته حاد مغزی با این کد به بخش ویژه منتقل می‌شوند، اکنون نوار قلب بر بالین بیمار گرفته می‌شود و اگر فردی علائم سکته قلبی را داشته باشد، بیمار مبتلا به  سکته مغزی یا قلبی به سرعت به بیمارستان انتقال پیدا می‌کند.


بیشتر بخوانید: افزایش پایگاه‌های اورژانس تهران/ ناوگان اورژانس تهران هنوز فرسوده است


اورژانس ریلی در انتظار موافقت مترو

وی با اشاره به راه اندازی اورژانس ریلی گفت:  چند پایگاه اورژانس در مترو راه اندازی خواهد شد، اما مکان های در نظر گرفته شده مورد تایید مترو نبود و موفق به ایجاد پایگاه نشدیم و در صورت تماس از مترو بلافاصله موتورلانس یا آمبولانس اعزام می شود.

رئیس سازمان اورژانس تهران ادامه داد: برخی از بیمارستان‌ها نزدیک ایستگاه‎های مترو هستند و قرار بر این شد که تونلی ایجاد کنیم تا بتوانیم بیماران را به داخل بیمارستان انتقال دهیم اما به نتیجه رسیدن این کار نیازمند همکاری بین بخشی مترو و  دانشگاه‌های علوم پزشکی است.

وی درباره حمله به نیروهای اورژانس گفت: متاسفانه شاهد حملاتی به نیروهای اورژانس هستیم که حل این معضل با فرهنگسازی است،گاهی بیماران درخواست های غیر منطقی مثل تزریق یک آمپول خاص را دارند و وقتی با جواب منفی تکنسین اورژانس مواجه می شوند،به نیروهای اورژانس حمله می کنند و  روزانه ۳ تا ۵ برخورد با نیروهای اورژانس گزارش می کنیم که منجر به شکایت می‌شود.

رئیس اورژانس تهران با بیان اینکه ترافیک در شهر تهران شاهد باعث افزایش زمان رسیدن اورژانس بر بالین بیمار می‌شود، گفت: نیروهای اورژانس موظفند بیمار را به مراکز دولتی ارجاع دهند، اما متاسفانه پراکندگی بیمارستان‌ها و توزیع متخصصان به خوبی انجام نشده است، بعضی  بیمارستان‌ها متخصص مغز و اعصاب ندارند و ما مجبور  می شویم که بیمار را به بیمارستان دیگری منتقل کنیم، از طرفی  مراکز درمانی شرق استان تهران اغلب شلوغ هستند و اورژانس با چالش هایی مواجه می شود.

۵۰ درصد استاندارد، آمبولانس داریم

وی  با بیان اینکه به ۵۰۰ آمبولانس در تهران نیاز داریم، گفت: باید به ازای هر ۲۰ هزار نفر یک کد داشته باشیم و اکنون  فقط ۵۰ درصد استاندارد، آمبولانس داریم و برای تهران به حدود ۵۰۰ آمبولانس، بدون احتساب موتورلانس نیاز داریم.

انتهای پیام/

برچسب ها: اورژانس ، حوادث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.