انگور، میوه ای سرشار از مکمل های غذایی/ خوشه‌های زرین بوانات را حتما امتحان کنید

قطب تولید خوشه‌های زرین بوانات استان فارس آماده برداشت نگین‌های طلایی و شیرین است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، شهرستان بوانات در شمال شرقی و ۲۴۰ کیلوتری شیراز با آب و هوای سردسیری همراه با درختان سر به فلک کشیده و چند هزار ساله گردو و تاکستان‌های انگور، چشمه‌هایی با آب خنک در کنار این درختان تنومند، مردمانی مهربان و مهمان نواز، در استان فارس خودنمایی می‌کند.

انگور این میوه بهشتی در شهرستان بوانات، طرفداران بسیاری از گوشه گوشه ایران، به سمت خود می‌کشاند.۱۷ نوع انگور که مشهورترین آن ها، انگور خلیلی یا همان انگور بواناتی، مانند نگینی طلایی در میانشان می‌درخشد.برداشت انگور در این شهرستان از اوایل تیرماه شروع و تا اواخر مهر ماه به طول می‌انجامد.

خوشه‌های زرین بوانات

میوه‌ای بهشتی، طلایی و شیرین

ملا شفیع کارشناس مسئول انار و انگور استان فارس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، بیان کرد: در کل شهرستان بوانات ۵ هزار و ۸۴۹ هکتار زیر کشت انگور است. جایگاهی که بوانات در تولید انگور دارد، باید اقداماتی در زمینه فرآوری انگور و صنایع تبدیلی آن انجام شود.

او با اشاره به رتبه اول استان فارس در تولید انگور گفت: انگور در این شهرستان ۸۸ هزار تن در هکتار و ۸ تا ۱۰ هزار تن کشمش سالیانه تولید می‌شود در صورتی که فرآوری محصولات انگور در این شهرستان به صورت سنتی انجام می‌شود و لازم است که زمینه‌های صنعتی این موضوع نیز فراهم شود.

ملاشفیع ادامه داد: ۹۵ درصد محصول انگور بوانات انگور خلیلی است که بیشتر مصرف تازه خوری دارد و بعد از آن همگی به کشمش تبدیل می‌شود.

خوشه‌های زرین بوانات

انگور بوانات زیبا با مزه‌ای منحصر به فرد

جهانبخش هاشمی مسئول اداره تولیدات گیاهی و کارشناس باغبانی شهرستان بوانات نیز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، با اشاره به تولید کننده‌های برتر این شهرستان گفت: با توجه به این که بخش مرکزی بوانات دارای ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار زیر کشت انگور است و می‌توان تولید کنندگان برتر انگور شامل عبدالمجید برزگر، همدم برزگر، حسین اکبری و محمد دهقان زاده را نام برد.

هاشمی افزود: شهرستان بوانات نمونه‌های زیادی انگور از جمله قرمزبی دانه، سفید بی دانه، خلیلی یا کشمشی بواناتی، سیاه صاحبی، شیرازی یا لر کش، پیکامی، ریشه مریوان، سمرقندی، عسکری را دارد که بیشترین نوع محصول این شهرستان خلیلی است که بخش اعظم آن به صورت تازه خوری ومابقی به کشمش که دو نمونه آفتابی (خشک شدن در زیر آفتاب) و بستنی (خشک شدن در سایه) تبدیل می‌شود.

خوشه‌های زرین بوانات

او در مورد طرح‌های جدید و خلاقانه برای هرچه بیشتر شدن محصول ادامه داد: طرح سنتی دلایلی از جمله محصول کمتر و احتیاج به رسیدگی بیشتر دارد، اما استفاده از طرح‌های جدیدی شامل داربستی یا طرح فراز می توان هم رسیدگی را کمتر و شاهد دو برابری محصول باشیم.

عبدالمجید برزگر یکی از تولید کنندگان برتر انگور و کشمش هم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، گفت: برای هر چه بیشتر شدن محصول رسیدگی به درختان انگور از جمله آب فراوان، خاک و کود مناسب و روش‌های جدید و خلاقانه که از امسال شروع شده مانند بستن درختان به روش داربند و پیوند درختان انگور از انواع مختلفی از جمله کال فرانسوی، دانه بلند بی هسته یا پیکانی و تاکستانی کاشمری می‌توان تعداد انگور بوانات را افزایش داد.

او، در مورد صادرات انگور و کشمش شهرستان بوانات افزود: انگور نوع خلیلی یا بواناتی که بیشتر به صورت تازه خوری مصرف و درصدی هم به کشمش تبدیل و به استان‌های کرمان، هرمزگان و یزد صادر می‌شود.

خوشه‌های زرین بوانات

انگور بوانات به دلیل قند و ماندگاری بالا، خود را از میان انگور‌های کشور جدا و منحصر به فرد کرده است.این میوه به دلیل طعم و مزه شیرینی که دارد یکی از محبوب‌ترین میوه‌های جهان است که دارای ویتامین و مواد معدنی فراوان و نقش فراوانی در زندگی سالم را ایفا می‌کند.

همچنین این میوه، دارای ویتامین‌های زیاد و حاوی مقادیر فراوانی از فسفر، منیزیم، کلسیم، پتاسیم، نیاسین، فولات، تیامین و ریبوفلاوین است.

این میوه شیرین و با وجود کالری بالا در درمان بیماری‌هایی از جمله آسم، تقویت استخوان پیشگیری از بیماری‌های قلبی، درمان میگرن، درمان یبوست، سوء هاضمه و کاهش خستگی کاربرد دارد.

روغن هسته انگور برای درمان بیماری‌های پوست و مو، آرایشی و بیماری‌های قلبی عروقی که هم به صورت خوراکی و هم موضعی است، کاربرد بسیاری دارد.

انتهای پیام/چ

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.