سرمربی تیم ملی والیبال نشسته کشورمان و کارشناسان درباره حضور نداشتن مربیان ایرانی در راس کادرفنی تیم ملی والیبال با یکدیگر گفتگو کردند.

به گزارش خبرنگار توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، هادی رضایی سرمربی تیم ملی والیبال نشسته و علی طلوع کیان مربی و آنالیزور والیبال که چندی پیش همراه تیم ملی والیبال جوانان موفق به کسب عنوان قهرمانی جهان شد در یک برنامه تلویزیونی حاضر شدند و درباره عملکرد مربیان ایرانی حاضر در رشته والیبال گفتگو کردند.

اظهارات کارشناسان درباره مربیان ایرانی در والیبال/ رضایی: ایرانی‌ها با دانش و شهامتند/ طلوع کیان:امیدوارم روزی شاهد حضور ایرانی ها در تیم بزرگسالان باشیم

رضایی: امیدوارم مدیران به این درک برسند که مربیان ایرانی خوبی داریم

هادی رضایی سرمربی تیم ملی والیبال نشسته کشورمان درباره حمایت باشگاه‌ها از مربیان ایرانی گفت: باشگاه‌ها حمایت مالی خوبی از مربیان ایرانی انجام نمی‌دهند. من در گذشته که در باشگاه گسترش فولاد حضور داشتم تنها ۴ میلیون تومان دریافتی داشتم. در مجموع معتقدم مربیان ایرانی و مربیان جوانی که وارد والیبال شدند تحصیلات بالایی دارند و با زبان انگلیسی آشنا هستند، اما برای موفقیت تنها باید فرصت داشته باشند. مربیان ایرانی می‌توانند سرمربی تیم ملی هم باشند. هم اکنون ۵ - ۶ نفر در ایران هستند که از سرمربی خارجی تیم ملی والیبال هم قوی‌تر هستند.

او درباره شرایط والیبال نشسته بیان داشت: شرایط در والیبال نشسته و ایستاده متفاوت است. از سال ۷۵ در تیم ملی حضور دارم و همیشه در والیبال نشسته شایسته سالاری وجود داشته است و ورزشکاران خوبی هم به میدان آمدند.

رضایی افزود: بستر ورزش را باید باز کنیم و به همه فرصت دهیم. نکته اینجا است افرادی که در راس کار حضور دارند یا مدیران ورزشی نیستند یا هیئت مدیره ورزشی نیستند و از آن جایی که ممکن است ۲ - ۳ سال کار را در اختیار داشته باشند یک مربی می‌آوردند و می‌خواهند نتیجه بگیرند.

او درباره مسائل مالی و مشکلات این بخش اظهار داشت: در والیبال نشسته بازیکنی ۲۰ میلیون قرارداد دارد، اما هنوز دریافتی نداشته است. همچنین در والیبال ایستاده هم افرادی هستند که تا ۴۰ درصد قراردادشان را دریافت کرده اند و نتوانستند باقی مانده آن را دریافت کنند.

سرمربی تیم ملی والیبال نشسته گفت: استفاده از مربی خارجی خوب است، اما در صورتی که استفاده صحیحی صورت بگیرد. برخی مدیران مربی خارجی می‌آوردند تا در صورت باخت یا هر نتیجه‌ای حرفی مطرح نشود. زمانی که مربی خارجی با دستیاران خارجی می‌آید هزینه زیادی صرف اسکان، ترجمه، راننده و... می‌شود. آیا نمی‌توان از مربی ایرانی استفاده کرد؟

او افزود: دانش مربیان ایرانی، دانش روز دنیا است.۱۰ -۲۰ سال قبل نیست که برخی مشکلات وجود داشته باشد. ما جوانانی داریم که دانش دارند، زبان می‌دانند و خوشبختانه خودکفا هستیم. این تنها در والیبال نیست و در دیگر رشته‌ها هم چنین وضعیتی داریم. به طور مثال یک زمانی در کُشتی کسی دیپلم نداشت، اما حالا همه دکترا دارند. امیدوارم مدیرانمان به این درک برسند که مربیان ایرانی خوبی داریم و می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم، مربیان ایرانی شهامت دارند و اگر هم باختند گردن می‌گیرند. بحث دیگر هم شایسته سالاری است. در کشور‌های خارجی بر اساس رزومه افراد را می‌آوردند در ایران هم باید همین طور باشد و مربیان انتخاب شوند.

اظهارات کارشناسان درباره مربیان ایرانی در والیبال/ رضایی: ایرانی‌ها با دانش و شهامتند/ طلوع کیان:امیدوارم روزی شاهد حضور ایرانی ها در تیم بزرگسالان باشیم

طلوع کیان: ولاسکو زرنگ بود و نمی‌خواست اطلاعاتش را منتقل کند

آنالیزور و مربی تیم ملی والیبال جوانان کشورمان گفت: حمایتی که در داخل کشور از مربی خارجی می‌شود از مربیان داخلی نمی‌شود. ما در بحث مربیان پایه به خود کفایی رسیدیم و امیدوارم روزی شاهد حضور سرمربی ایرانی در تیم ملی والیبال بزرگسالان هم باشیم.

او افزود: مربی که انتخاب می‌شود باید آیتم‌های زیادی داشته باشد، اما مسئولان چه باید بکنند؟ نباید حمایت کنند؟ ستاره به خودش اجازه می‌دهد که بگوید فلان مربی ایرانی باشد یا نه، اما درباره مربی خارجی این طور نیست. درگذشته یک نفر را کنار مربی خارجی می‌گذاشتند تا کار را یاد بگیرد.

آنالیزور تیم ملی بیان داشت: به خاطر دارم که در قرارداد ولاسکو بندی بود که بر مبنای آن باید هنگامی که به عنوان سرمربی ایران انتخاب می‌شد ۲ -۳ کلاس آموزشی هم می‌گذاشت، اما زمانی که یک جلسه کلاس تشکیل شد دعوایی رخ داد و همان بهانه‌ای شد تا دیگر کلاسی تشکیل نشود. ولاسکو از روز اول با مرحوم معدنی کار نکرد. او زرنگ بود و نمی‌خواست به مربی ایرانی چیزی یاد بدهد.

طلوع کیان اظهار داشت: همه چیز به مدیریت فدراسیون، کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان باز می‌گردد. اگر کسی انتخاب می‌شود باید تامین باشد تا در تمرکز کامل کارش را دنبال کند. ما ۲ هفته است از مسابقات قهرمانی جهان به ایران بازگشتیم. همه آمدند، دیدند و رفتند. زمانی که به دیدار مقام معظم رهبری رفتیم یعنی بقیه تیم را رها نکنند. حالا در تیم جوانان بحث بیمه، دستمزد، درس و ... هست چه کسی حمایت می‌کند؟

او درباره استفاده از مربی خارجی گفت: ما موافق استفاده از مربی سطح بالای خارجی هستیم. مدیران ما ارزش مربی ایرانی را خراب می‌کنند. به طور مثال مهم‌ترین مسابقات برای ما رقابت‌های انتخابی المپیک بود، اما دیدیم هنگامی که مربی تیم ملی دچار مصدومیت شد جایگزینی برای او وجود نداشت در صورتی که در یک تیم و در هر پست برای بازیکنان، جایگزین وجود دارد تا در صورت بروز مشکل جای بازیکن را پر کنند. برخی نمی‌خواهند مربی ایرانی باشد. در المپیک یک مترجم روی نیمکت نشست؟ معتقدم باید مدیریت و حمایت باشد تا به نتیجه برسیم.

آنالیزور تیم ملی جوانان ادامه داد: بحث دیگری که وجود دارد این است، مربی ایرانی از نظر کیفی، روانی و ... بهتر روحیه بازیکنان را می‌شناسد. شما در المپیک نگاه کنید خیلی کم می‌بینید که تیم‌های مختلف از مربی خارجی استفاده کنند. در المپیک بحث اطمینان وجود دارد. ما در المپیک مدال و نتیجه می‌خواهیم و با هر کلکی که شده باید برنده بازی‌ها باشیم. ما مربی آرژانتینی داشتیم، اما در المپیک به آرژانتین باختیم. چین با مربی آرژانتینی به این تیم در رقابت‌های انتخابی المپیک باخت. این اتفاق‌ها در سطح دنیا افتاده است. اگر مربی ایرانی باشد یا از همان ملیت کمتر پیش می‌آید کسی غش کند.

اظهارات کارشناسان درباره مربیان ایرانی در والیبال/ رضایی: ایرانی‌ها با دانش و شهامتند/ طلوع کیان:امیدوارم روزی شاهد حضور ایرانی ها در تیم بزرگسالان باشیم

کفیلی: زمانی مربیان ما پاکستانی و ژاپنی بودند، اما حالا به دیگر کشور‌ها مربی صادر می‌کنیم

فرزاد کفیلی کارشناس ولیبال گفت: ما باید سطح را ارتقاع بدهیم و حضور سرمربی ایرانی تیم ملی را قطعی و لازم بدانیم. ما وقتی نمی‌توانیم مربی درجه یک بیاوریم نباید به مربی درجه ۲ -۳ خارجی فکر کنیم و ماهی ۱۵ - ۲۰ هزار دلار هزینه کنیم. ما در رده نوجوانان و جوانان توانستیم با مربی ایرانی قهرمان جهان شویم، در بزرگسالان هم می‌توانستیم نتیجه بگیریم، اما نشد. اگر می‌خواهیم این نتایج را بگیریم دلیلی ندارد مربی خارجی داشته باشیم.

او افزود: ما از ابتدا و هنگامی که والیبال در کشورمان شروع به کار کرد با مربیان پاکستانی و ژاپنی استارت زدیم، حالا مربی پاکستان ایرانی است ما مربی صادر می‌کنیم. ما از مربیان خودمان حمایت نمی‌کنیم. ما مربیان خوبی مانند همین طلوع کیان با سابقه و کارنامه درخشان را داریم. اما حمایت نمی‌کنیم. چون نتیجه گرا هستیم. بحث شایسته سالاری مطرح است. تیم بانوان به سئول رفته است. سرمربی این تیم یک مرد ایرانی است که تیم را هدایت می‌کند، کارنامه او را نگاه کنید.

کارشناس والیبال کشورمان بیان داشت: کارنامه هر مربی با ما صحبت می‌کند. وقتی ما از یک مربی بدون کارنامه استفاده می‌کنیم به کار خودمان ضربه می‌زنیم. اگر عطایی و طلوع کیان‌ها نبودند جوانان قهرمان می‌شدند؟ اگر کار دست افرادی که برای این کار هستند نبود چنین شانسی نداشتیم.


بیشتر بخوانید:

نگاهی به عملکرد ملی پوشان والیبال ایران در دور اول انتخابی المپیک ۲۰۲۰

کارخانه: بازیکنان جوان و خوبی داریم/ اختلاف زیادی با تیم ملی والیبال روسیه نداریم

ایران - روسیه/ کار سخت سروقامتان مقابل تزار‌های پرافتخار

تیم ملی والیبال ایران ۰ - روسیه ۳ / سهمیه المپیک به تعویق افتاد/ پایان کار سرو قامتان در سرزمین تزار‌ها


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار