تاجیک در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

آزادی نفتکش «گریس ۱» پیروزی دیپلماتیک برای ایران بود/سفر ظریف به کویت در راستای دستیابی منطقه به الگوی نوین امنیت جمعی است

آزادی نفتکش «گریس ۱» یک پیروزی دیپلماتیک برای کشورمان تلقی می‌شود/شکل گیری ائتلاف آمریکا در منطقه موضوعی تبلیغاتی علیه ایران است/کارشناس روابط بین الملل و اروپا گفت:سفر‌های وزیر امور خارجه کشورمان به قطر و کویت با هدف آماده کردن کشور های منطقه برای دستیابی به الگوی نوین امنیت دست جمعی انجام می شود.



به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نفتکش روسی گریس- ۱ حامل نفت ایران که در ۱۳ تیرماه در تنگه جبل الطارق توقیف شده بود، عصر روز پنجشنبه ۲۴ مرداد پس از چهل روز آزاد شد.

در حقیقت دیوان عالی جبل الطارق بدون توجه به درخواست وزارت دادگستری آمریکا مبنی بر عدم آزادسازی گریس- ۱ و تحویل آن به واشنگتن جهت مصادره، حکم آزادی این نفتکش  را صادر کرد.

نصرالله تاجیک کارشناس روابط بین الملل و اروپا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد:آزاد سازی نفتکش گریس- ۱ به دنبال یک کار سیاسی فشرده از مجاری دیپلماتیک و اطمینان دادن به طرف‌های ذی ربط از جمله طرف انگلیسی و جبل الطارقی بود، خوشبختانه دادگاه جبل الطارق با استقلالی که  از خود نشان داد به این نتیجه رسید که محموله نفتی ما شامل نقض تحریم اتحادیه اروپا نبوده است.

او افزود: در حقیقت طرف انگلیسی و دادگاه جبل الطارق از طریق اقدام سیاسی و کانال‌های دیپلماتیک مجاب شد که توقیف نفتکش روسی حامل نفت ایران قانونی نیست، بنابراین  نسبت به  آزادی کشتی گریس- ۱ اقدام کردند.

تاجیک با بیان اینکه آمریکایی‌ها به دلیل اشتباه محاسباتی و تیم ترامپ، در آخرین لحظات به فکر تمدید توقیف نفتکش حامل نفت ایران افتادند، گفت: دیوان عالی جبل الطارق عصر روز پنجشنبه  بدون توجه به درخواست وزارت دادگستری آمریکا برای تمدید توقیف گریس- ۱ حکم آزادی آن را صادر کرد، در نتیجه نفتکش حامل نفت کشورمان به مسیر‌ خود ادامه داد.

کارشناس روابط بین الملل خاطر نشان کرد: به نظر من فعالیت‌های ایران در کانال‌های دیپلماتیک موجب شد که یکی از مشکلاتی که بین تهران و لندن اتفاق افتاده بود، از بین برود، در حقیقت این اتفاق را می‌توان یک پیروزی دیپلماتیک برای کشورمان تلقی کرد.


بیشتر بخوانید:به رغم تلاش‌های آمریکا؛ گریس-۱ آزادانه به راه خود ادامه می‌دهد



او با اشاره به تلاش آمریکا برای ایجاد ائتلاف دریایی در خلیج فارس، تصریح کرد:به دلیل شرایط منطقه، در حال حاضر شکل گیری ائتلاف منطقه‌ای در حوزه خلیج فارس  اندکی دور از ذهن است، چراکه شکل گیری چنین ائتلافی نیازمند انجام سلسله اقداماتی است که امروز کشور‌های منطقه و فرا منطقه آمادگی محقق کردن آن را ندارند.

تاجیک ادامه داد: شکل گیری ائتلاف در منطقه به تمهیدات و شرایط ویزه ای از جهت تامین هزینه‌های مالی، لجستیک، برگزاری دوره‌های آموزشی مشترک و مانور نیاز دارد و در نهایت می توان گفت که شکل گیری ائتلاف در منطقه برای آمریکا بیشتر جنبه تبلیغاتی علیه ایران دارد.

کارشناس روابط بین الملل و اروپا خاطر نشان کرد: با بررسی سوابق ائتلاف‌ های درون منطقه‌ای و برون منطقه‌ای از جمله ائتلاف مبارزه با داعش متوجه سوابق منفی و ناموفق  آنها می شویم، زیرا در ظاهر ائتلافی شکل گرفت، اما کشوری که محور آن بود، تلاش زیادی کرد تا تمام امورات را خودش به تنهایی انجام دهد.

او افزود: در واقع در ائتلاف عربستان علیه یمن و ائتلاف آمریکا علیه داعش، به گونه ای پیش رفت که کشور‌های عضو ائتلاف نقش اجرایی و عملیاتی زیادی نداشتند و می توان گفت که ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس هم این چنین است.

تاجیک با بیان اینکه تشکیل ائتلاف و دخالت کشور‌های خارجی باعث پیچیده‌تر شدن شرایط منطقه می‌شود، گفت:به نظر من اگر شرایطی به وجود بیاید که کشور‌های منطقه خط قرمز‌ها و دغدغه‌های خود را رعایت کنند و به یک الگویی امنیت دست جمعی، ترجیحا از بستر همکاری‌های اقتصادی دست یابند، تاثیر بیشتری داشته و به تامین امنیت منطقه بدون دخالت خارجی ها نزدیک تر می شویم.

کارشناس روابط بین الملل و اروپا با اشاره به سفر های اخیر ظریف به قطر و کویت، خاطر نشان کرد:در حقیقت سفر‌های وزیر امور خارجه کشورمان به قطر و کویت با هدف بررسی شرایط و آماده کردن کشورهای منطقه به منظور همکاری و دستیابی به الگوی نوین امنیت دست جمعی در مذاکرات کشور‌های منطقه انجام می شود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار