کد خبر: ۷۰۳۹۳۲۳
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۷
باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی گزارش می دهد؛

استفاده زیاد شهروندان از اتومبیل های شخصی در ترددهای روزمره باعث شده است زندگی پیاده مداری در شهرها کمرنگ شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ،خیلی وقت است که قصد ثبت نام در کلاس ورزشی را دارم اما با همه مشغله های روزمره فرصت شرکت منظم در کلاس های ورزشی را ندارم، برای همین تصمیم دارم بی تحرکی روزمره ام را با پیاده روی نیم ساعته در روز جبران کنم هر روز صبح در راه محل کارم به جای طی مسیری با تاکسی این مسیر را پیاده روی می کنم.

سبک مبلمان شهری و نوع طراحی چراغ ها کاملا با حال و هوای محله همخوانی دارد، این پیاده روی های هر روزه علاوه بر نوعی تحرک، سرزندگی روزمره ام را نیز تامین می کند در مسیرم گاهی ویترین مغازه ها را تماشا می کنم، دقایقی برای نوشیدن فنجانی قهوه بر صندلی های کافه ای تکیه می زنم و در روزهای دلتنگی روی نیمکت پیاده رو می نشینم و عابران را به نظاره می نشینم.

پیاده روها روزنه ای رو به نشاط شهری/ کمبود تعاملات اجتماعی معضل امروز زندگی شهرنشینی

ضرورت بازنگری در طراحی های شهری 

بی تحرکی، کمبود نشاط و تعاملات اجتماعی  در زندگی شهری از پیامدهای زندگی شهرنشینی است، حسین نژاد معاون معماری و شهرسازی شهرداری مشهد در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، می گوید: تعاملات اجتماعی در دو حالت تعریف می شود: اول برخوردهای از قبل برنامه ریزی شده و دوم برخوردهای تصادفی است.

او گفت: رفت و آمد شهروندان امروزه با اتومبیل است و بنابراین ارتباطات اجتماعی از نوع برخوردهای تصادفی قطع می شود.

معاون شهرسازی شهرداری مشهد ادامه می دهد: برای افزایش تحرک و نشاط در بین شهروندان ، طراحی شهری احتیاج به بازنگری دارد و معمولا در طراحی‌ها باید فضای پارکینگ‌های خارج از ساختمان و با فاصله ۵۰ متری قرار بگیرد که شهروند در فاصله فضای پارک تا منزل مجبور به پیاده روی باشد و تعاملات اجتماعی قطع نشود.

حسین نژاد می گوید:  اگر در آپارتمان ها الزامی برای ایجاد سالن اجتماعات در نظر گرفته شود می توانیم ارتباطات اجتماعی را افزایش دهیم.

او تصریح کرد: گسترش حمل و نقل عمومی به پیاده مداری کمک می کند و ضمن اینکه ترافیک کمتر نیز سرزندگی و نشاط اجتماعی را افزایش می دهد. باید در طراحی فضای شهری پارکینگ های حاشیه ای از کنار خیابان ها حذف شود تا ترافیک کمتر شود، ضمن اینکه باید سیستم حمل و نقل عمومی به مترو تغییر یابد تا فضای روی زمین به تعاملات اجتماعی اختصاص داده شود.

پیاده روها روزنه ای رو به نشاط شهری/ کمبود تعاملات اجتماعی معضل امروز زندگی شهرنشینی

 

تاریخچه زندگی پیاده مداری در مشهد

مرجان اشراقی، دکترای شهرسازی و مدرس دانشگاه آزاد مشهد در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، می گوید: تاریخچه  زندگی پیاده در مشهد به دوره پهلوی اول برمی گردد. از خیابان های پیشگام در زمینه حیات اجتماعی و عمدتا پیاده مدار، خیابان ارگ بود.   حرکت بیشتر مردم در گذشته در شهرها به پیاده داده می شد. مردم در عصرها بیشتر وقت خود را به پیاده روی اختصاص می دادند.

او ادامه داد: طراحی و ادامه تکامل طرح های بهسازی، تلاش دارد تا از طریق فضا و طراحی های شهری، پیاده مداری محورها را بالا ببرد. در خیابان کوهسنگی و احمد آباد، طراحی شهری پیاده شده است و به تازگی شهرداری نیز  برای اجرای طرح های بهسازی پیاده روها از مردم نیز درباره مصالح ساختمانی یا نوع شکل آن نظرخواهی می کند .

پیاده روها روزنه ای رو به نشاط شهری/ کمبود تعاملات اجتماعی معضل امروز زندگی شهرنشینی

 

فضای پیاده روها زمینه ساز حس تعلق و سرزندگی

فرزانه نزاکتی دکترای ارتباطات و پژوهشگر هم در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، می گوید: سرزندگی شهری تابع عوامل مختلفی است. سطح زندگی اقتصادی و فرصت لازم برای فراغت و تفریح بخشی از شاخص های کیفیت زندگی شهری را می سازد. امروزه فشارهای اقتصادی، کمبود فرصت کافی برای تفریح و فراغت، ترافیک و آلودگی هوا و مشکلاتی از این دست سرزندگی شهری را کاهش داده بر همین اساس مدیریت شهری تامین سرزندگی و نشاط شهری را در دستور کار خود قرار داده است.

او ادامه می دهد:  یکی از راه هایی که می تواند نشاط و شادابی شهروندان را تامین کند، افزایش تعاملات اجتماعی است. اهمیت به پیاده روها و زندگی پیاده مداری می تواند بخشی از نیاز به این نوع ارتباطات را تامین کند. بیشتر کارکرد پیاده روها تاکنون به تعاملات اجتماعی تصادفی محدود بوده است اما پیش بینی و خلق رویداد اجتماعی و ایجاد فرصت های مشارکت در فعالیت های اجتماعی در فضای پیاده روها می تواند زمینه ساز ارتقاء حس تعلق و سرزندگی شهری باشد.

پیاده روها روزنه ای رو به نشاط شهری/ کمبود تعاملات اجتماعی معضل امروز زندگی شهرنشینی

 

بهسازی پیاده روها کمک به جذب گردشگر  است 

شهر مشهد، دومین کلانشهر بعد از تهران و شهری زائر پذیر نیز است شهری که علاوه بر زیست شهروندان، پذیرای رفت و آمد زائران و مسافران زیادی نیز است؛ بنابراین در چنین شهری باید فضای شهر، محل زیست شهری شهروندان و پذیرایی از زائران باشد. یکی از جا‌هایی که به آمادگی فضای شهری کمک می‌کند، بهسازی پیاده رو‌ها است.

اهمیت دادن به پیاده رو‌ها علاوه بر اینکه رفت و آمد به فضا‌های شهری را برای شهروندان سهل و نشاط شهری را تامین می‌کند، در جذب گردشگر نیز موثر است.

انتهای پیام//م.م

گزارشگر: مریم مزروعی

پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اپلیکیشن باشگاه خبرنگاران- صفحه خبر