گزارش/

لبه تیز کارت سوخت زیر گلوی قاچاقچیان سرمایه ملی / کارت سوخت منجر به صرفه جویی ۱۰۰ میلیارد دلاری در مصرف سوخت می‌شود

باید مصرف کارت سوخت شخصی را در تمام شهر‌ها به عنوان یک تیغ برنده هم برای قاچاقچیان و همچنین افرادی که فروش بنزین با نرخ‌های متفاوت در بزرگراه‌ها را منبعی برای سودآوری تلقی کرده اند، دانست.
 
لبه تیز کارت سوخت زیر گلوی قاچاقچیان سرمایه ملی / کارت سوخت منجر به صرفه جویی ۱۰۰ میلیارد دلاری در مصرف سوخت می‌شودبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با گذشت ۵ روز از آغاز فرآیند سوخت گیری با کارت سوخت، اولین گمانه زنی‌ها از میزان کاهش مصرف سوخت در کشور بالا گرفته است و تعداد زیادی از کارشناسان معتقدند دولت بویژه وزارت نفت، مهم‌ترین دلیل خود برای استفاده مجدد کارت سوخت را، جلوگیری از قاچاق سوخت به خارج از مرز‌ها عنوان می‌کند.

معضلی که نه تنها منجر به خروج سوخت فسیلی از کشور می‌شود، میزان قابل توجهی از ارز که مختص به تمام مردم این کشور بوده را هم به تاراج برده و در جیب دلالان می‌ریزد. در این بین روش‌های  بسیار عجیب و برنامه ریزی شده  و همچنین  کمرنگ شدن نظارت بر مصرف سوخت  در برهه ای از زمان، عواملی است که به قاچاق سوخت دامن زده بود.
 
لبه تیز کارت سوخت زیر گلوی قاچاقچیان سرمایه ملی / وزارت نفت مصارف مشکوک را شناسایی می‌کند
*یکی از شگردهای قاچاق بنزین در بطری های نوشابه بود
 
روزانه گزارش‌ها و خبر‌های متعددی از کشف محموله‌های مختلف قاچاق سوخت از کشور را در بخش‌های مختلف خبری و رسانه‌های فضای مجازی مشاهده می‌کنیم، اما علت اصلی این خروج سرمایه چیست؟

علت اصلی این موضوع ارزان قیمت بودن این کالا نسبت به نرخ سوخت در کشور‌های همسایه است؛  که در هر حالت قاچاق محصول با هر قیمتی امری قبیح و غیر قابل توجیه است. تعداد زیادی از ساکنان مرزی در این ارتباط به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفته اند که " بیش‌تر دلالان فروش بنزین و گازوئیل به آن طرف مرز،  آن هم به طور قاچاق، خارجی هستند و با تحریک افراد داخلی قصد برهم زدن نظام عرضه و تقاضای بنزین و سایر سوخت‌ها را در کشور  دارند"! البته این میان سود زیاد حاصل شده از فروش نفت آن هم به برکت نوسانات سال گذشته ارزی هم قابل کتمان نیست.  


لبه تیز کارت سوخت زیر گلوی قاچاقچیان سرمایه ملی / وزارت نفت مصارف مشکوک را شناسایی می‌کند

آبان سال گذشته بود که دهقانی نیا، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خبر از قاچاق روزانه بیش از ۱۱ میلیون لیتر سوخت آن هم در ۴ فرآورده نفتی داد. رقمی که واقعا چشمگیر و تکان دهنده بود، به همین دلیل مسئولان را برای مقابله با آن به تکاپو انداخت و درست در ۲۸ فروردین امسال نتایج مقابله و رصد دستگاه‌های مختلف برای جلوگیری از قاچاق سوخت اعلام شد.

کاهش ۴ لیتری قاچاق سوخت در روز 

عبدالله هندیانی، معاون پیشگیری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی با اشاره به میزان قاچاق سوخت در سال گذشته اظهار کرد: سال گذشته به علت ۲ نرخی و یا چند نرخی شدن ارز، موضوع فروش سوخت در آب‌های بین المللی با نرخ جهانی بین استان‌ها و به‌ویژه استان‌های مرزی افزایش پیدا کرد.

او افزود: طبیعتا ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از لحظه چند نرخی شدن ارز این موضوع را تا حدودی پیش بینی می‌کرد و با کارشناسان و همکاری نیرو‌های مرزبانی و سپاه پاسداران وارد عمل شدیم.

هندیانی گفت: باتوجه به همکاری‌های این نهاد موفق به کاهش ۵ تا ۶ میلیون لیتر قاچاق شدیم و در نهایت فعلا با توجه به اتفاقات اخیر ارزی برآورد‌ها نشان می‌دهد، همچنان ۸ میلیون لیتر سوخت از کشور به صورت قاچاق خارج می‌شود.

البته سردار مویدی، دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا  و ارز نیز در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  ضمن تایید کاهش میزان قاچاق سوخت اظهار کرد: قاچاق سوخت دلایل مختلفی از جمله نحوه نظارت بر مصرف و همچنین قیمت این کالاها دارد که وزارت نفت با راه اندازی سیستم سوخت رسانی با کارت اقدام خوبی برای جلوگیری از هدر رفت منابع را در پیش گرفته است، امیدواریم برای قیمت سوخت های مختلف نیز تجدید نظراتی صورت گیرد.

کارت سوخت منجر به صرفه جویی ۱۰۰ میلیارد دلاری در مصرف سوخت می‌شود

احمد جانجان کارشناس مسائل اقتصادی در گفت وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی، با اشاره به صدور کارت سوخت و جلوگیری از قاچاق بنزین، گفت: در دولت قبل با به کارگیری کارت سوخت در مصرف بنزین، طی ۸ سال ۱۰۰ میلیارد دلار صرفه جویی شد و این بحث کار کارشناسی شده ای به نظر می رسد و از مجموع این ۱۰۰ میلیارد،  ۷۵ میلیارد از محل صرفه‌جویی و ۲۵ میلیارد تومان از محل واردات کمتر سوزاندیم. همچنین در دولت نهم و دهم سالانه حدود ۱۲  میلیارد  و ۵۰۰ میلیون دلار صرفه جویی سوخت مشهود بود.

لبه تیز کارت سوخت زیر گلوی قاچاقچیان سرمایه ملی / وزارت نفت مصارف مشکوک را شناسایی می‌کند

رصد موشکافانه مصرف بنزین با استفاده از کارت سوخت / وزارت نفت به دنبال مصارف مشکوک افراد

کوروش کرم پور حقیقی دبیر کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی در خصوص نتیجه  بدست آمده استفاده از کارت سوخت در  سال‌های گذشته اظهار کرد: در گذشته کارت سوخت وجودی فعال داشت و به طور معمول در جایگاه‌ها از آن استفاده می‌شد، این امر مدتی به صورت غیر فعال تبدیل شد و میزان مصرف سوخت هر خودرو از دسترس سیستم بهینه سازی سوخت خارج شده بود. حال با ورود مجدد کارت سوخت به چرخه سوخت گیری می توان میزان استفاده سوخت هر خودرو را با استفاده از کارت هوشمند شخصی مورد بررسی قرار داده و از استفاده بی رویه و مشکوک آن جلوگیری کرد.

او ادامه داد: هدف اصلی استفاده از کارت سوخت چگونگی مصرف و مدیریت سوخت است؛ ابتدای امر باید فکری به حال نهادیه سازی فرهنگ استفاده از هر نوع سوخت بویژه بنزین کرد سپس به سراغ میزان و سقف استفاده از سوخت پرداخت.

کرم پور با اشاره به اینکه مقابله با معضل قاچاق یکی از اهداف احیای کارت سوخت در کشور است، بیان کرد: تمهیدات لازم برای مقابله با قاچاق سوخت  بررسی شده است و به زودی عملی می‌شود.

دبیر کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: هم اکنون سامانه‌ی تعریف شده برای کارت سوخت کامل‌ترین نوع سامانه است، چرا که در این سامانه بیشترین اشکالات و موانع پیش روی دارندگان کارت سوخت در نظر قرار گرفته است.

لبه تیز کارت سوخت زیر گلوی قاچاقچیان سرمایه ملی / وزارت نفت مصارف مشکوک را شناسایی می‌کند

می توان میزان مصرف سوخت را بدون اعمال سهمیه بندی مدیریت کرد

محمد علی خطیبی، نماینده اسبق ایران در اوپک در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی، با اشاره به آثار مثبت کارت سوخت در اقتصاد و انرژی ایران گفت: در شرایط فعلی که مصرف سوخت کشور حتی در برخی فصول به بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر در روز می‌رسد یکی از بهترین روش‌ها،  استفاده اجباری از کارت سوخت شخصی برای مصرف بنزین است.

او در ادامه گفت: شاید این موضوع مطرح شود  که کارت سوخت بدون سهمیه بندی مفهومی ندارد، اما این صحیح نیست، زیرا وزارت نفت و شرکت پخش و پالایش فرآورده های نفتی ایران با سیستم عامل‌های قدرتمندی می‌توانند میزان مصرف سوخت افراد را در روز با استفاده از کارت سوخت بررسی کنند و در صورت استفاده بیش از حد،  برخورد لازم را داشته باشند.

به گفته خطیبی در وهله اول هدف اصلی وزارت نفت کنترل و به صفر رساندن قاچاق سوخت از مرزهاست و در مرحله بعدی به سمت بهینه سازی مصرف سوخت حرکت خواهد کرد.

نماینده اسبق ایران در اوپک گفت: در بازه زمانی که کارت سوخت استفاده می‌شد شاهد کاهش قابل توجه واردات بنزین به کشور بودیم بطوریکه شاید در سال تنها چند محموله وارد کشور شد.

در نهایت باید مصرف کارت سوخت شخصی را در تمام شهرها بویژه کلانشهر های به عنوان یک تیغ برنده هم برای قاچاقچیان و همچنین افرادی که فروش بنزین با نرخ های متفاوت  در بزرگراه ها را منبعی برای سودآوری تلقی کرده اند دانست. بنزین و سایر سوخت های کشور نیز مانند سایر کالاهای مصرفی باید به موقع و در زمان نیاز استفاده و از احتکار آن در مکان های مختلف پرهیز کرد.

البته با ورود کارت سوخت به چرخه سوخت گیری کشور قطعا شاهد نظارت دقیق وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران بر مصارف مشکوک خواهیم بود. اما باید منتظر ماند و دید جامعه تا چه میزان برای پاسداری از سرمایه عظیم و هرچند پایان پذیر تلاش خواهد کرد.

گزارش از رامین بختیاری

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضادادملکشاهی
۰۴:۲۷ ۰۲ شهريور ۱۳۹۸
به نظرمن دادن ۱۰لیتر یا۳۰۰لیت بنزین بانرخ فعلی به ماشینهای غیر از عمومی منطقی میباشد میتوان به هر خانوادهایی اجازه ورود یک خودرو هیبریدی بدون وارداتی بدون عوارض وگمرکی دا که حداکثر یکسال از عمر آنها گذشته شده باشد که از این طریق باپرداخت وامهای بلند مدت وهره کم هم صادرات بنزین را بالا برد وبا قیمت جهانی فروخت واز محل سود آن بهره وام را حتی ۴%پرداخت کردازمحل سود فروش بنزین به قیمت جهانی وحتی خودروهای عمومی را هم بصورت برقی با سوبسید مناسب واگذار کرد وبجای سود ۱۰۰میلیاردی به رقم بیش از ۷ بررببابر فعلی رسید باتشکر جانباز۵۰%
Iran (Islamic Republic of)
sodir
۲۳:۵۲ ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
با سلام بنده سر مرز پاکستان ( شهرستان سرباز) زندگی میکنم همه نظرات شما رو خوندم والله شما خبر ندارید اینجا چه خبره من خودم بی کارم دارم با ماشین شخصی ام مسافر کشی میکنم یه لیتر بنزین اینجا ۵۵۰۰ تومانه افرادی هستن با کارت سوخت شما که توی شهرهای بزرگ زندگی میکنید روزانه ۱۵ الی ۵۰ میلیون درآمد داشته باشن و از یه طرف افرادی هستم دارن تاوان پولداری اینا رو پس میدن و فقیرتر میشن یعنی با گرانی بنزین در اینجا همه چیز گرونتر شده از دولت و مردم خواستارم پرینت کارت سوخت خود را که این مدت استفاده نکردن بگیرن واز این افراد شکایت بنمایند تا حق فقیرا پایمال نشه
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۵:۱۱ ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
بنزین با نرخ واقعی، باید عرضه شود تا عدالت رعایت شود.
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۳:۲۶ ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
با کارت سوخت میشه جلوش را گرفت ؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۹ ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
قبلاً هم در مورد کارت سوخت از این حرف ها زیاد زده شد
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۳۶ ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
قاچاق از مرزها است یا داخل شهرها کار که دست کاردان نباشد همین است مرزها باید کنترل شود وگرنه با بنزین کارتی هیچ فرجی حاصل نخواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۹ ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
کارت سوخت اگه خوب بود چرا يه دوره جمع شد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
لیتری چقدر حساب کردید که شد 100 میلیارد دلار؟؟؟!
عزیزم کل بودجه مملکت 50 میلیارد دلاره چجوری فقط قاچاق بنزین میشه 100 میلیارد دلار؟
اتفاقا اگه این مقدار ارز با قاچاق بنزین وارد کشور میشه خیلیم تو این شرایط تحریم واسه احیای اقتصاد مملکت خوبه
Iran (Islamic Republic of)
Ahmad
۱۱:۴۲ ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
کاش این پول برای پاداش پایان خدمت کارگران از طرف دولت میشد چون کارگران هم چرخ صنعت این کشور را میچرخانند ودر پایان چیزی عایدشان نمیشود.
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی صفایی
۱۱:۰۰ ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
یعنی کسی نیست به اقای روحانی بگه چرا تو این چند سال این همه خسارت ومشکل هست ما که لنگ پول هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ا
۱۰:۵۷ ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
چرا هیچ کسی به فکر ما نیست واقعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۳ ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
کارت سوخت راه حذف کرد این دولت، وام کاهش داد، تولید نفسش برید، خزانه ملی را کاهش داد، چرا؟
Germany
ناشناس
۱۰:۴۵ ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
واقعا جای تاسف است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
چه شد؟
Iran (Islamic Republic of)
بیداد
۱۰:۴۲ ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
میلیاردها تومان صرفه جویی که قرار بود صرف ساخت مدارس و عمران شود، چه شد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
جلوی قاچاق را بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
کسانیکه مسبب حذف کارت سوخت و الوده معرفی کردن بنزین پالایشگاهی ، میلیا ردها به بیت المال ضرر زدند باید به محاکمه بکشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
اخه کدوم مسئولی این طرح داده. تا وقتی کارت جایگاه دارا حذف نشه هیچ اتفاقی نمی افته و کارت جایگاه دارا هم امکان حذف شدنش نیست
Iran (Islamic Republic of)
ح
۱۰:۱۸ ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
باسلام وتبریک اعیاد دهه ولایت.گزارش جامع وکاملی بودودر رسانه ها هم دیده بودم. .۸سال،۱۰۰میلیارد دلار.دلار.دلار.عددهارو مقایسه کنید
Iran (Islamic Republic of)
صادق
۱۰:۱۷ ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
ببخشید کارت سوخت در زمان چه کسی به کار گرفته شد
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم پهلو
۰۹:۵۰ ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
حداقل نصف سوخت گازوییل پاکستان از ایران میرود. در طی چندین سال دولت نتوانسته راهکاری برای صادرات پیداکند ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۹ ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
چی بگم
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۹:۱۶ ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
چاره جلوگیری از قاچاق کارت سوخت نیست به جای اینکه مردم رو توی تنگنا قرار بدید برید قیمت دلار رو بیارید پایین تا ارزش پول کشور بالا بره بعد نتیجه اش رو توی قاچاق می بینید. از زمانی که دلار نوسان پیدا کرده این اتفاقات بیشتر شده
Iran (Islamic Republic of)
giddy
۰۹:۱۲ ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
این طرح اگه موفق بود تاثیرش را در دوره قبل می دیدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۹ ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
بهانه ای برای گران کردن سوخت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۸ ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
همه ي اين بدبختيا از وقتي شروع شد كه ارز سه برابر شد!
Iran (Islamic Republic of)
ا
۰۸:۵۰ ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
هیچی نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۷ ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
مردم یک سری شهرها از طریق قاچاق سوخت امرار معاش میکنند ‌. وقتی از یکی از اونها پرسیدم راه درامد دیگه ای ندارید گفت خاک این مناطق برای کشاورزی خوبه ولی کمتر کسی سراغش میره البته ماهیگیری هم بد نیست . فکر میکنم اگر گروه هایی به این مناطق فرستاده بشه که کار فرهنگی بکنند و مسوولین امکانات کار رو برای جوونها تو این مناطق فراهم کنند دیگه کسی به قاچاق رو نمیاره . متاسفانه خودشون هم قبول دارند پولی که از این راه بدست میاد یک شبه بر باد میره . خونه هایی که یک شبه سوخت و ساکنینش هم نابود شدند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۷ ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
چه کسانی در قاچاق سوخت وجود دارد ؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۶ ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
صرفه جویی نبود بنزین نمیدادین به مردم.
با گران شدن بنزین بخدا زندگی مردم فلج میشه.
تورم کمر مردمو شکسته بسه دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۴ ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
جلوی قاچاق سوخت گرفته نمیشود این کارها فقط برای انهایی که با موتور یا اسب وقاطر می برند مشکل میشود وگرنه انهایی که با کشتی می برند هیچ مشکلی را ایجاد نمی کند
Germany
ناشناس
۰۸:۲۶ ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
داريم برميگرديم عقب!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
عجب نداریم رجب داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۲ ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
یعنی باید اول کارت حذف بشه وچند هزار میلیارد پول بیت المال هدر بره وچند سال بگذره تا مدعیان متوجه بشن کارت سوخت مفید بوده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۹ ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
پس چرا هزینه چندهزار میلیاردی حذف کارت سوخت را به مملکت تحمیل کرديد؟؟؟
آخرین اخبار