وقتی مرغ از سفره بوشهری‌ها پر می‌کشد/ ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات نهاده مرغ کجا می‌رود؟

چند روزی است بوی مرغ از خانه های بوشهریان نمی آید و تهیه مرغ تازه تبدیل به معضلی برای مردم این استان شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، حدود یک هفته است که مرغ گرم در فروشگاه‌های بوشهر نیست. صاحبان فروشگاه‌های مرغ می‌گویند مرغ کشتار نمی‌شود و به همین علت مرغ گرم ندارند.

در چند روز گذشته برخی از فروشگاه‌ها مرغ منجمد و قطعات مرغ (ران و سینه) می‌فروختند؛ آن هم به قیمتی بالاتر از پیش. ران را کیلویی ۱۶ هزار و سینه را ۱۹ هزار تومان.

این اتفاقات در استانی رخ می‌دهد که خود یکی از تولیدکنندگان مرغ گوشتی است.

اردشیر بی نیاز رئیس اتحادیه مرغداران استان بوشهر در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، علت کشتار نشدن مرغ را تصمیمی  می‌داند که به زعم او غلط است اما مسئولان استان بوشهر اصرار به اجرای آن دارند.

بی نیاز ادامه داد: از ۲۲۰ واحد تولیدی که در سال‌های گذشته در استان بوشهر فعال بودند اکنون ۱۷۵ واحد با ظرفیت اسمی ماهانه دو میلیون قطعه جوجه فعال هستند.

او افزود: با توجه به گرما جوجه ریزی از خرداد تا شهریور در استان بوشهر کمتر می‌شود و بر همین اساس برای تیرماه یک میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه جوجه در مرغ‌داری‌ها ذخیره شده؛ مرغ‌هایی که اکنون باید وارد بازار شوند.

رئیس اتحادیه مرغداران استان بوشهر بیان کرد: ستاد تنظیم بازار کشور به استان‌ها اعلام کرد مرغ کشتار شده باید به قیمت هر کیلوگرم ۱۲ هزار و ۹۰۰ به دست مصرف کننده برسد، در حالی که این قیمت به هیچ وجه برای تولید کننده به صرفه نیست.

قیمت  ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان به صرفه نیست

بی نیاز ادامه داد: بر همین اساس، سازمان صنعت معدن و تجارت استان بوشهر به کشتارگاه‌ها اعلام کرد یا با همین قیمت مرغ را به دست مصرف کننده برسانند یا در غیر این صورت از فعالیتشان جلوگیری می‌شود که همین اتفاق هم افتاد و از یک هفته پیش دو کشتارگاه مرغ استان کار نمی‌کنند.

او گفت: در حالی این سازمان اصرار دارد تصمیم ستاد تنظیم بازار را اجرا کند که در هیچ یک از نقاط کشور این تصمیم با توجه به اینکه شدنی هم نیست، اجرا نشده است.

رئیس اتحادیه مرغداران استان بوشهر افزود: اکنون مرغ گرم در استان‌های فارس و خوزستان ۱۴ هزار و ۸۰۰ تا ۱۵ هزار تومان فروخته می‌شود.

بی نیاز عنوان کرد: اگر مرغ ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان در بوشهر فروخته شود مرغدار سود اندکی خواهد داشت اما همین سود کم هم می‌تواند تولید کننده را  به ادامه تولید امیدوار کند.

او گفت: دیشب (شنبه ۲۶ مرداد) و چهارشنبه هفته گذشته (۲۳ مرداد) به زور از کشتارگاه‌ها خواسته‌اند مرغ کشتار کنند که این کار به هیچ عنوان درست نیست.

ارز دولتی برای تامین نهاده‌ها چه می‌شود؟

رئیس اتحادیه مرغداران استان بوشهر افزود: قیمت مرغ دست مرغدار نیست و عرضه و تقاضا قیمتش را تعیین می‌کند؛ همان طور که اردیبهشت قیمت مرغ به ۱۰ هزار تومان رسید.

بی نیاز، یکی از مشکلات اصلی مرغداران را تامین نهاده‌های مورد نیاز با ارز آزاد دانست و بیان کرد: ۸۰ تا ۹۰ درصد هزینه‌های تولید مرغ وابسته به ارز است و در همین زمینه نهاده‌ها، واکسن‌ها و دارو‌ها وارداتی هستند.

او گفت: باید از دولت پرسید ارز ۴۲۰۰ تومانی که برای واردات نهاده مرغ اختصاص می‌یابد کجا می‌رود. نهاده‌ها با ارز دولتی وارد می‌شوند، اما مرغدار باید با ارز آزاد آنها را بخرد. دو نرخی بودن ارز اقتصاد کشور را دچار مشکل کرده است.

به فکر تولید باشید

رئیس اتحادیه مرغداران استان بوشهر با اشاره به شرایط دشوار تولید مرغ در استان بوشهر در گرمای تابستان، از مسئولان خواست تدبیر کنند و اجازه ندهند بیش از این مرغدار دچار مشکل شود.

بی نیاز معتقد است اگر شرایط به همین شکل پیش رود، مرغداری‌های کنونی به سرنوشت ۴۵ واحدی مبتلا می‌شوند که در چند سال اخیر دست از تولید کشیده‌اند.

او به این نکته هم اشاره کرد که تنظیم بازار محصولات کشاورزی پیش از این به عهده جهاد کشاورزی بود، اما ۲۰ روزی است که به صنعت معدن وتجارت واگذار شده که تخصصی در این زمینه ندارد و مشکل ساز شده است.

انتهای پیام/ک

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.