مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی مطرح کرد؛

امنیت ناوگان تجاری در سواحل پر خطر سومالی توسط نیروی دریایی داخلی / دومین کشتی تانکر آفراماکس در حوزه دریایی ساخته شد

راستاد گفت: ایران در تأمین امنیت و حفاظت از مرز‌های کشور توانسته امنیت ناوگان تجاری در سواحل پر خطر سومالی را تأمین کند.

 

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در حاشیه مراسم روز دریانورد با بیان اینکه امیدواریم این مناسبت‌هایی که زمینه‌ساز تازه شدن دیدار‌ها و گردهمایی دریانوردان می‌شود همواره بین جامعه دریایی کشور تداوم داشته باشد، گفت: این روز‌ها شاهد این هستیم که حداکثر فشار‌ها از ناحیه تروریست‌های اقتصادی متوجه کشورمان می‌شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: دریاییان ثابت کردند با توان و همتی که داشته‌اند؛ هیچگونه تهدیدی نمی‌تواند بخش دریایی کشور را دچار مخاطره کند و با حضور تمامی دریانوردان در کشور هیچ واهمه‌ای از تروریست‌ها چه از نوع اقتصادی و چه از نوع سایر تهدید‌ها، نخواهیم داشت.

او با اشاره به اینکه دریایی بودن کشور ایران یک مزیت بزرگ به شمار می‌رود، گفت: ما از دوران باستان بوده‌ایم و ایرانیان همواره برای معیشت و تجارت و حفاظت از کشور به دریا رفته‌اند و هیچ کس نتوانسته و نخواهد توانست کشور ما را از این معیشت طبیعی محروم کند.

راستاد با بیان اینکه باید بیشتر از دریا بهره و استفاده می‌کردیم، گفت: همچنان فرصت‌های بسیار زیادی در بخش دریایی وجود دارد و ما باید از این نعمت‌های بزرگ دریایی بیشتر استفاده و بهره ببریم؛ البته مهم آن است که بتوانیم بیشترین استفاده را از بخش‌های دریایی ببریم.


بیشتر بخوانید: افزایش سطح کیفیت در حوزه دریانوردی / تحریم‌ها دریانوردان را از پا در نیاورد

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به فرصت‌های اشتغالزایی در حوزه دریانوردی هم اشاره کرد و گفت: فرصت‌های اشتغالزایی بسیار زیادی در دریا وجود دارد به طوری که در نوار ساحلی ما نباید دغدغه اشتغال داشته باشیم و جوانان بسیار زیادی جویای کار هستند و ما باید بتوانیم از این فرصت نهایت استفاده را ببریم.

او بیان کرد: شهر‌های بندری ما به ویژه در جنوب کشور شهر‌هایی آباد و پر رونق هستند و هم‌اکنون بهترین فرصت است که کلانشهر‌هایی در کنار نوار ساحلی ایجاد شود.

راستاد اظهار کرد: چندی پیش مطرح شد با توجه به بحران منابع آب؛ با هزینه‌های سنگین، آب شیرین تولیدی از دریا باید به شهر‌هایی که صد‌ها کیلومتر از دریا فاصله دارند منتقل شود و همین موضوع می‌تواند بهانه‌ای شود تا به تمرکز جمعیت در نوار ساحلی بیشتر توجه کنیم و از تحمیل هزینه‌های سنگین به کشور جلوگیری کنیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: از سوی دیگر می‌توانیم صنایعی که وابسته به آب هستند را در کنار نوار ساحلی ایجاد کنیم و بتوانیم بهره‌وری در این حوزه را افزایش دهیم.

او بیان کرد: یکی از مواردی که سازمان بنادر همواره آن را دنبال می‌کند آن است که در پس کرانه‌ها صنایع با ارزش افزوده تولید شود به ویژه صنایع مهم بندری که در رونق صنعتی و ایجاد فرصت‌های شغلی صنعتی مهم هستند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه ظرفیت‌های خالی بسیار زیادی در ناوگان کشتی‌های تحت مالکیت ما و بنادر تجاری ما وجود دارد گفت: خوشبختانه به لحاظ موقعیت جغرافیایی مناسبی که در حوزه‌های ترانزیتی منطقه وجود دارد باید از این فرصت استفاده کرد و بتوانیم بازار مصرفی داخلی کشور را تأمین کنیم.

راستاد گفت: کشور قابلیت بهره‌وری بیشتر از ظرفیت ناوگان و بنادر را دارد، اما ناوگان و بنادر ما به تنهایی نمی‌تواند در خدمت صادرات و واردات باشد.

او تأکید کرد: ما می‌توانیم در زمینه تجارت و حمل و نقل جهانی با استفاده از ظرفیت‌های خود نقش آفرینی کنیم، زیرا که ناوگان ما به عنوان بزرگ‌ترین ناوگان‌های منطقه‌ای به شمار می‌رود و ظرفیت‌های بسیار زیادی هم در حوزه بندری وجود دارد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه بنادر جدا از واردات و صادرات می‌تواند در زمینه ترانزیت و ترانشیپ کالا نقش آفرینی کند، گفت: در زمینه تولید شیلات و مصرف آبزیان علی رغم آن که اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته، اما هنوز در مقایسه با نورم‌های جهانی فاصله بسیار زیادی داریم.

راستاد گفت: ایران در زمینه شیلات، مصرف آبزیان، پرورش ماهی در قفس و میگو و یا مصرف آبزیان پیشرفت خوبی داشته، اما باید بتوانیم در این حوزه از ظرفیت‌های اشتغالزایی و فرصت‌های اقتصادی بیشتری استفاده کند.

او تأکید کرد: در حوزه صنایع دریایی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بسیار زیادی وجود دارد و خوشبختانه در این بخش قوانین و مقررات هم به کمک ما آمده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به دو پروژه مهم صنایع دریایی در کشور هم اشاره کرد و گفت: یکی از مراحل ساخت دومین کشتی تانکر آفراماکس و پروژه دیگر اولین تعمیرات کشتی‌های نفتکش VLCC در یارد‌های داخلی که جزء پروژه‌های مهم کشور به شمار می‌رود در صنایع دریایی کشور شکل گرفته است.

راستاد افزود: در طرح تحول صنایع دریایی مقرر شده که تمام نیاز‌های صنایع داخلی به ویژه ناوگان منطقه‌ای در خصوص صنعت نفت و عملیاتی سازمان بنادر و دریانوردی از طریق صنایع داخلی تأمین کنیم و سازمان بنادر هم تمامی سفارش‌های خود را در این بخش به صنعت داخلی اختصاص داده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به امنیت دریایی و حفاظت از مرز‌های کشور هم اشاره کرد و گفت: علی رغم آن که بسیار از کشور‌ها در حوزه امنیت دریایی و حفاظت از مرز‌ها وابسته هستند، اما ما توانستیم با استفاده از نیرو‌های دریایی داخلی از مرز‌های کشورمان دفاع کنیم و در یک دهه اخیر در مسیر تجارت جهانی یعنی شرق به غرب با استفاده از ناوگان نیروی دریایی امنیت تمامی ناوگان تجاری در سواحل پر خر سومالی را تأمین کرده‌ایم و این نشان دهنده قدرت و اقتدار دریانوردان و نیرو‌های دریایی ما در حفظ امنیت ناوگان تجاری در سطح بین‌المللی است.

او به توسعه گردشگری و سفر‌های دریایی اشاره کرد و گفت: اقدامات بسیار خوبی در سال‌های اخیر انجام شده و البته برای بهبود وضعیت زیرساخت‌ها و فعالیت‌های گردشگری اقدامات بسیار زیادی صورت گیرد.

راستاد با اشاره به اینکه سازمان بنادر چند نقطه جذاب گردشگری دریایی را ایجاد کرده است گفت: با ایجاد نقاط گردشگری از جمله جزیره قشم با استفاده از سرمایه‌گذاری توانست در حوزه گردشگری دریایی بسیار پیشرفت کند و با استفاده از سرمایه‌گذاری‌های گسترده هم توانست بیکاری در این مناطق را به صفر برساند البته در این حوزه با نقاط ایده‌آل فاصله بسیار زیادی داریم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: سازمان بنادر و دریانوردی این آمادگی را دارد که با استفاده از مکانیزم‌های حمایتی حوزه مسافری و گردشگری دریایی خود را تقویت کند البته همه ما به دنبال برنامه‌های مدون و مستمر برای توسعه دریایی پایه کشور هستیم و در این بخش از تمامی کانال‌ها و ظرفیت‌ها استفاده خواهیم کرد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه نباید مقوله مهم توسعه پایدار و محیط زیست دریایی را فراموش کنیم گفت: اخیراً کنوانسیون‌های زیست محیطی آیمو مربوط به گاز‌های گلخانه‌ای و ایجاد توازن آن در خصوص کشتی‌ها مصوب شده و این موضوع هم برای ما لازم الاجرا است در نتیجه باید تمامی این مقررات را برای ایران پیاده کنیم.

او به ترویج فرهنگ دریایی و حفاظت از محیط زیست دریایی هم اشاره کرد و گفت: باید بحث جمع آوری ضایعات پلاستیکی و زباله‌ها که به عنوان معضل جدید محیط زیست دریایی مطرح شده را از دانش آموزان و دانشجویان شروع کنیم هم اکنون تمام بشریت متوجه شدند که زباله‌های پلاستیکی چه میزان آسیب به محیط زیست وارد می‌کند و باید این فرهنگ را در کشور نهادینه کنیم.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار