رئیس انجمن مهندسی دریایی ایران مطرح کرد؛

توسعه دریایی در حوزه شناور‌های اقیانوسی باید انجام شود

ابراهیم‌زاده فاضل گفت: توسعه دریایی آنقدر وسیع است که نیازمند مطالعه بارز علمی و تخصصی است.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین ابراهیم‌زاده فاضل رئیس انجمن مهندسی دریایی ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه، با بیان اینکه هر ساله نامه‌های متعددی در حوزه دریایی کشور صادر می‌شود، گفت: انجمن مهندسی دریایی برای آنکه صدای دریایی‌ها را به گوش مسئولان حوزه دریایی برساند، اقدامات بسیار گسترده‌ای را در طول ۲۰ سال گذشته انجام داده است.

رئیس انجمن مهندسی دریایی ایران افزود: قطعنامه‌ها نباید آرزوی ما باشد بلکه باید با پیگیری‌هایی که از طریق بخش خصوصی و در قالب همایش‌ها و یا نمایشگاه‌ها برگزار می‌شود، صدای دریایی‌ها را به گوش تمامی دستگاه‌ها برسانیم.

ابراهیم‌زاده فاضل با بیان اینکه توسعه دریایی در حوزه شناور‌های اقیانوسی باید انجام شود، گفت: توسعه دریایی تنها در قالب یک جمله بسنده نمی‌شود بلکه این حوزه آنقدر وسیع است که نیازمند مطالعه بارز علمی و تخصصی است.

او با اشاره به تعدد برگزاری همایش و نمایشگاه‌های دریایی در طول یک سال اشاره کرد و گفت: برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌های دریایی علاوه بر آنکه هزینه‌های بسیار زیادی را در پی دارد، بلکه باعث گستردگی و ناهماهنگی بسیار زیادی در بین دستگاه‌های مختلف می‌شود.


بیشتر بخوانید:اما و اگر‌های طرح بزرگ مسکنی کشور/ پیش‌پرداخت‌های بالای طرح ملی مسکن برای متقاضیان دردسرساز شد


رئیس انجمن مهندسی دریایی ایران با بیان اینکه نمایشگاه صنایع دریایی که هفته گذشته در شهر بندرعباس برگزار شده بود، بدون هماهنگی انجمن مهندسی دریایی بوده است، گفت: طی چند روز آینده نمایشگاهی هم در حوزه دریایی در شهر کیش برگزار خواهد شد که باتوجه به پیگیری‌های صورت گرفته و ارسال نامه‌ای به دفتر ریاست جمهوری برگزاری این نمایشگاه ممنوع شده و پیرو دستوری که ارسال شده، نمایشگاه یکم تا سوم دی ماه در شهر کیش نباید برگزار شود.

ابراهیم‌زاده فاضل افزود: پیرو این نامه ارسال شده، انجمن مهندسی دریایی متولی برگزاری بیست و یکمین همایش و نمایشگاه بین‌المللی صنایع دریایی و دریانوردی که در تاریخ یازدهم تا سیزدهم دی ۹۸ در جزیره قشم است و وزیر علوم و وزیر صمت باید همکاری‌های لازم را جهت برگزاری بهتر آن انجام دهند.

او با اشاره به محور‌های این همایش، گفت: طراحی، ساخت شناور و تجهیزات دریایی فراساحل، مهندسی سواحل و عمران جزایر، لوجستیک و حمل‌ونقل دریای، استانداردها، سلامت و HSE دریایی از جمله محور‌های این همایش به شمار می‌رود.

رئیس انجمن مهندسی دریایی ایران با اشاره به اینکه صنایع دریایی و دریانوردی موتور پیشران پیشرفت همه‌جانبه و توسعه پایدار اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور است، افزود: حمایت از آن نویدبخش بهبود شرایط معیشتی و شاخص‌های توسعه است.

ابراهیم‌زاده فاضل افزود: برگزاری چنین اقداماتی در زمینه‌های مختلف علمی فرصتی برای شناخت بیشتر، زمینه‌سازی و تعامل همه فعالان و علاقه‌مندان به توسعه و پیشرفت کشور است.

او در پاسخ به این سوال که آیا شما با برگزاری یک نمایشگاه جامع و بزرگ در حوزه دریایی که با همکاری سازمان بنادر و دریانوردی باشد موافق هستید یا خیر، گفت: انجمن مهندسی دریایی در قالب یک NGO و بخش خصوصی فعالیت می‌کند و سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان یک دستگاه دولتی حق دخالت و یا اظهار نظر درباره برگزاری نمایشگاه‌های بخش خصوصی ندارد.

رئیس انجمن مهندسی دریایی ایران یادآور شد: ما به عنوان یک بخش خصوصی در حوزه برگزاری نمایشگاه‌ها تصمیم‌گیری می‌کنیم و سازمان بنادر به عنوان یک دستگاه دولتی نمی‌تواند در این باره اظهار نظر کند.

ابراهیم‌زاده فاضل تأکید کرد: شورای عالی صنایع دریایی تصمیم‌گیری در خصوص موضوعات دولتی را انجام می‌دهد و تصمیم‌گیری درباره تمامی مسائل مربوط به انجمن مهندسی دریایی و یا برگزاری نمایشگاه‌ها بر عهده ما است.

او بیان کرد: ما به عنوان یک NGO انتظار داریم که اعضای جامع دریایی در بخش‌های مختلف از ما حمایت کنند.

رئیس انجمن مهندسی دریایی ایران در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان درباره حضور کشور‌های خارجی باتوجه به شرایط تحریم‌ها در این همایش هم، گفت: به دلیل آنکه باید رایزنی‌های مختلف با کشور‌های خارجی و بازاریابی‌ها از یک سال گذشته صورت گیرد، متأسفانه به دلیل آنکه منطقه آزاد کیش در این خصوص با ما همکاری نکردند، نتوانستیم از کشور‌های خارجی در این همایش دعوت کنیم.

ابراهیم‌زاده فاضل تصریح کرد: تاکنون ۷۰ مقاله به دبیرخانه همایش و نمایشگاه بین‌المللی صنایع دریایی و دریانوردی ارسال شده است.

او یادآور شد: نمایشگاهی که در هفته گذشته برگزار شده بود، در غفلت برخی از مسئولان دولتی انجام شده و طبق مکاتباتی که با منطقه آزاد کیش هم صورت گرفته، اعلام کرده است که ما در برگزاری نمایشگاه امسال دخالتی نداریم.

رئیس انجمن مهندسی دریایی ایران اظهار کرد: باتوجه به آنکه امسال حضور استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در تمامی بخش‌ها گسترش یافته، سعی کرده‌ایم از شرکت‌های نوپا و کسب و کار‌های نوین و همچنین در قالب توسعه فناوری‌های موردنیاز صنایع دریایی اقدامات لازم را انجام دهیم.

ابراهیم‌زاده فاضل اظهار کرد: صندوق فناوری و شکوفایی که زیر نظر ریاست جمهوری است، به تمامی شرکت‌های نوپا و استارت‌آپ‌ها ۲۰ میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت پرداخت می‌کند و باتوجه به آنکه در این نمایشگاه استارت‌آپ‌ها حضور دارند، بنابراین تسهیلات لازم جهت توسعه و ارتقاء این شرکت‌ها هم پرداخت خواهد شد.

او بیان کرد: امیدواریم با برگزاری چنین همایش‌هایی مسیر توسعه و پیشرفت صنایع دریایی نسبت به سال‌های گذشته افزایش یابد و ما بتوانیم صدای بخش دریایی‌ها را به گوش مسئولان برسانیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار