رحمانی‌فضلی:

۸۵ درصد مطالبات مردم در حوزه اقتصادی است

وزیر کشور گفت: ۸۵ درصد مطالبات مردم در حوزه اقتصادی همچون معیشت و مسکن است.

۸۵ درصد مطالبات مردم در حوزه اقتصادی استبه گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور در نشست هم‌اندیشی معاونان هماهنگی امور اقتصادی استانداری‌ها اظهار کرد: موضوع و مسائل اقتصادی در وزارت کشور جزو بحث‌هایی است که با خود چرایی دارد. ما بحث اقتصادی و موضوعات اجتماعی را در وزارت کشور به صورت نهادینه و به عنوان یکی از مسئولیت‌های اصلی قرار داده‌ایم‌.

رحمانی‌فضلی با اشاره به ضرورت پیگیری مباحث اقتصادی افزود: در حوزه مبانی علمی، تئوری، نظری، قانونگذاری و اجرا با کمی ضعف رو‌به‌رو هستیم. در مبانی نظری، مسئله توسعه کشور را به عنوان موضوع متمرکز کلان بخشی دیده‌ایم. متأسفانه مباحث اقتصادی فعلی نمی‌تواند پاسخگوی نیازها و مطالبات کشورمان در حوزه توسعه پایدار باشد.


بیشتر بخوانید: رسیدگی به واحدهای تولیدی مشکل‌دار از اولویت‌های وزارت کشور است


وزیر کشور گفت: حدود ۸۵ درصد مطالبات مردم در حوزه اقتصادی همچون معیشت و مسکن است. متاسفانه اولویت اول دشمن فعلا فشار اقتصادی بر کشور بوده و حامیان اصلی نظام هم مردم هستند. مردم کامل فضای کشور را درک کرده و از نظام حمایت می‌کنند.

او اضافه کرد: امسال ۳۸ درصد از تجمعات و اعتراض‌های مردمی نسبت به سال قبل کاهش یافته است در حالیکه میزان نارضایتی مردم هم بیشتر شده است، ولی چون مردم شرایط کشور را درک می‌کنند، میزان بروز اعتراض‌ها کاهش یافته است. در مقابل ما وظیفه داریم به مطالبات مردم رسیدگی کنیم. رهبری هم چندین سال است که مسائل اقتصادی را به عنوان شعار سال انتخاب می‌کنند.

وزیر کشور بیان کرد: تمامی استان‌ها حتی استان‌های کم برخوردار امکان اداره خود به صورت مستقل را دارند، اما اکنون استان‌ها استقلال اقتصادی ندارند. درست است که باید به استان‌ها اختیارات بدهیم و تمرکززدایی کنیم، اما با این شرایط و اختیارات فعلی هم می‌توان استان‌ها را به صورت مستقل اداره کرد.

او گفت: در حال حاضر از ظرفیت‌های استان‌ها به خوبی استفاده نشده است. در استان‌ها کم سرمایه نداریم، اما به‌کارگیری و تجهیز سرمایه‌ها مناسب نیست. نقدینگی را اگر به مسیر تولید هدایت نکنیم، واسطه گری و دلالی افزایش یافته و نتیجه نهایی افزایش تورم در کشور است.

رحمانی فضلی تصریح کرد: اکنون مشکل مدیریتی به‌ویژه در حوزه‌های تولیدی دولتی و مرتبط با دولت داریم، استان‌ها برای رفع مشکل تولید، اتاق فکر با حضور اساتید دانشگاه و تولیدکنندگان پیشرو ندارند. آیا معاونان اقتصادی استانداران مشاورانی برای تأمین مالی دارند؟ معاونان اقتصادی استانداری‌ها باید برنامه داشته باشند تا ظرفیت‌ها شناسایی و فعال شوند. ما از سرعت پیشرفت تکنولوژی و تولید ثروت در دنیا عقب هستیم.

او افزود: بسیاری از کالا‌ها را در کشور تولید نمی‌کنیم یا بیست سال یک کالا را بدون نوآوری تولید می‌کنیم. این مشکلات باید حل شود. معاونان اقتصادی پناهگاه تولیدکنندگان و تجار در استان‌ها بوده و به جای فرافکنی به دلیل محدودیت‌های قانونی، دنبال حل مشکلات باشند. مشکلات در استان‌ها راحت‌تر از مرکز حل می‌شود.

معاونان اقتصادی دنبال خلق ثروت در استان‌ها باشند/ کلینیک‌های حل مشکلات اقتصادی و تولیدی راه‌اندازی شود

وزیر کشور بیان کرد: معاونان اقتصادی دنبال خلق ثروت در استان‌ها باشند، آنها باید تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات اقتصادی مردم به کار گیرند. اگر استانداران و فرمانداران در صحنه حاضر باشند، ۷۰ درصد مشکلات حل می‌شود. اگر کاری انجام نمی‌شود استانداران باید با همان دستگاه که مانع می‌شود، برخورد کنند.

رحمانی فضلی گفت: کلینیک‌های حل مشکلات اقتصادی و تولیدی باید راه اندازی شود و دایم فعال باشد تا مشکلات تولیدکنندگان حل شود و برای افزایش بهره‌وری برنامه‌ریزی کنید. پیگیری کنید تا وزرای معین حداقل ماهی یکبار به استان‌ها بیایند. اجازه ندهید استارت‌آپ‌ها دولتی شوند، ولی برای حل مشکلات آنها کمک کنید. برای واگذاری واحد‌های نیمه تمام تلاش کنید. شورای گفت‌وگوی استان‌ها تشریفاتی نشود، بلکه مصوبات این شورا پیگیری شود. بانک اطلاعاتی در زمینه تولید ایجاد شده و در اختیار همگان قرار گیرد.

وزیر کشور در پایان با بیان اینکه هر استانی باید یک فعالیت محوری اقتصادی داشته باشد و برندسازی کند، گفت: روند فعالیت حوزه اقتصادی در وزارت کشور خوب بوده است و هماهنگی خوبی با وزارت کشور در این زمینه ایجاد شده است. ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی نیز اقدامات خوبی برای کنترل قیمت‌ها داشته است. در شرایط فعلی اقتصاد ما یعنی امنیت، جنگ، و سیاست. چندین ماه است که در شاخص‌های اقتصادی کشور ثبات ایجاد شده است و این به معنای موفقیت در حوزه جنگ اقتصادی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار