مدیر صنایع غیر فلزی وزارت صنعت مطرح کرد؛

لزوم شفافیت در زمینه توزیع دارو و کالا‌های سلامت محور / قیمت گذاری کالا‌های اساسی باید شفاف باشد

صادقی میارکی با اشاره به اهمیت توزیع عادلانه دارو و کالاهای سلامت محور گفت: قیمت گذاری این کالاها هم باید شفاف باشد.

لزوم شفافیت در زمینه توزیع دارو و کالا‌های سلامت محور / قیمت گذاری و توزیع کالا‌های اساسی باید شفاف باشدبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، صادقی میارکی مدیر صنایع غیر فلزی وزارت صنعت در مراسم رونمایی سامانه برخط توزیع دارو برگزار شد، اظهار کرد: در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی کشور که به تایید مقام معظم رهبری رسیده و سیاست‌های کلان ایران شده است که نظام توزیع و قیمت گذاری باید شفاف باشد و این مسئله مورد تاکید رهبری است.

او با اشاره به اینکه مقاومت اقتصادی به این مفهوم است که شکاف طبقاتی در بین مردم ایجاد نشود، ادامه داد:  قانون مبارزه با قاچاق کالا در مجلس با همین منظور و با هدف شفاف سازی نظام توزیع  به تصویب رسیده است.

صادقی افزود: قیمت گذاری و نظام توزیع باید شفاف در کشور انجام شود و یکی از چالش‌های ما در زمینه کالا‌های اساسی است که وزارت صنعت در سال گذشته سامانه جامع تجارت خود را راه اندازی کرده است.

مدیر صنایع غیر فلزی وزارت صنعت بیان کرد: دومین چالش ما در خصوص کالا‌های سلامت محور است، زیرا این شبکه پر ابهام بوده و امروزه عمده‌ترین چالش ما تجهیزات پزشکی و ارز اختصاص گرفته به این کالا‌ها است.

صادقی با اشاره به اینکه دیگر چالش ما توزیه و تولید کالا‌های اصیل است، افزود: چالش‌های دیگر کشور لوازم ارایشی و بهداشتی و مکمل‌ها است و کالا‌های سلامت محور با جان مردم سر و کار دارد و سامانه‌هایی در این زمینه است.


بیشتر بخوانید: کشف ۴۰ میلیارد تومان کالا‌ی سلامت محور قاچاق و تقلبی در سال ۹۷/ مکمل‌ها و موادغذایی رکورددار تقلب و قاچاق بودند


چالش اختصاص ارز دولتی به محصولات سلامت محور

در ادامه مراسم فرهت مدیر عامل سرمایه گذاری داروی تامین اجتماعی گفت: در مجموع ۱۰ هزار نفر در این حوزه مشغول به کار بوده اند و اکثر آنها از  جوانان هستند.

او افزود: از وقتی من سرکار آمده ام اولین مسئله موضوع کارپول است و با بررسی‌های انجام شده متوجه شدم کارپول بیشتر از سال گذشته تولید شد، ولی به درستی در کشور توزیع نشده است.

مدیر عامل سرمایه گذاری داروی تامین اجتماعی بیان کرد: وزارت بهداشت معتقد بود که کارپول باید به وسیله دو شرکت توزیع شود و قرار شد که در زمینه توزیع کارپول و دیگر محصولات این چنینی، سامانه‌ای راه اندازی شود.

او با اشاره به اینکه وقتی ارز دولتی به دارو داده می‌شود سبب قاچاق این محصول به کشور‌های خارجی می‌شود، گفت: بیش از ۳۰درصد از محصولات دارویی به وسیله شرکت‌های سرمایه گذاری داروی تامین اجتماعی انجام می‌شود؛ در سامانه توزیع آن لاین توزیع محصولات سلامت محور ردیابی می‌شود که محصول مدنظر به چه میزان تولید و در کشور توزیع شده است.

چگونگی توزیع کارپول در سال ۹۸

در ادامه مراسم تاجر نیا رئیس انجمن دندان پزشکان ایران گفت: واقعیت امر این است که کارپول به دست مصرف کننده اصلی نمی‌رسد و این گونه مسائل به دلیل نبود شفافیت در توزیع کالا‌هایی مانند کارپول است.

او افزود: توزیع کارپول بیش از نیاز کشور بود و دو شرکت بخش خصوصی کار توزیع کارپول انجام شده داده‌اند؛ تازمانی که توزیع و فروش به صورت شفاف انجام نگیرد فساد در حوزه را شاهد هستیم و اکنون متاسفانه کارپول با قیمت ۷۳ هزار تومان به هزینه‌ای گزاف به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

تاجرنیا گفت: در سال ۹۷ آمادگی توزیع کارپول را در سراسر کشور داشتیم  اما در حال حاضر کارپول متاسفانه با وانت و اتوبوس به شهرستان‌ها حمل می‌شود.

رئیس انجمن دندان پزشکان ایران بیان کرد: مقرر شده بود که ۷۰ درصد توزیع کارپول به وسیله تعاونی ها‌ی جامعه دندان پزشکی و ۳۰ درصد به وسیله بخش دولتی توزیع شود و اکنون در سال ۹۸ یک شرکت در بخش خصوصی کارپول را توزیع می‌کند.

وی با اشاره به اینکه عدالت در توزیع کارپول و دیگر کالا‌های سلامت محور باید از کارخانه شروع شود، اظهار کرد: بخش عمده سهام شرکت دارو پخش دولتی است و بخش عمده توزیع کارپول به وسیله همین شرکت انجام می‌شود.

پیگیری تعزیراتی توزیع کارپول در کشور

در ادامه مراسم خدایی رئیس اداره دارو و تجهیزات پزشکی سازمان تعزیرات حکومتی دادگستری گفت: اگر کارپول به وسیله افراد توزیع کننده به دست افراد مصرف کننده نرسد مورد پیگرد قرار می‌گیرند و اجازه انحصار در زمینه دارو را نمی‌دهیم.

او افزود: اگر گزارش‌های نظارتی در سازمان غذا و دارو به ما برسد حتما موارد تخلف را پیگیری می‌کنیم؛ اکنون بخش اعظم قاچاق کارپول ساماندهی نشده و این مسئله یکی از علت‌های استفاده کارپول در آرایشگاه‌ها و مراکز غیر مجاز است.
 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار