روسيه: آماده مذاکره با آمریکا درباره مسائل موشکی هستیم

وزیر دفاع روسیه بار دیگر از آمادگی کشورش برای مذاکره با آمریکا درباره مسائل موشکی خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ایتارتاس، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه یکشنبه ضمن ابراز آمادگی کشورش برای مذاکره با آمریکا درباره مسائل موشکی گفت: بمب افکن‌های راهبردی توپولوف Tu-۱۶۰ روسیه، طبق برنامه، به منطقه چوکوتکا پرواز می‌کنند و هدف از این پروازها تهدید و ترساندن آمریکا نیست.

شویگو در پاسخ به سؤالی درباره دو بمب افکن Tu-۱۶۰ که به عنوان بخشی از یک تمرین، به فرودگاه کوچک آنادیر پرواز کردند و سپس به منطقه ساراتوف در جنوب روسیه بازگشتند، به شبکه تلویزیونی روسیه ۲۴ گفت: ”ما اکنون همان کاری را انجام می‌دهیم که قبلاً انجام می‌دادیم. بمب افکن‌های راهبردی و دوربرد ما، پرواز‌ها به مناطقی را که در گذشته هم به آنجا پرواز می‌کردند، شروع کرده اند. این پرواز‌ها طبق برنامه انجام می‌شود. “

او افزود: آمریکا از پرواز‌های این هواپیما‌های روسیه مطلع است.

وزیر دفاع روسیه گفت: ”چطور ممکن است با بمب افکن‌های راهبردی همسایگان را تهدید کرد؟ “

شویگو همچنین گفت با وجود خروج آمریکا از پیمان نیرو‌های میانبرد هسته ای، مسکو هنوز آماده گفت‌وگو درباره موشک‌های میانبرد و کوتاه بردتر است.

او تصریح کرد: ”ما باب (گفت‌وگو) را باز می‌گذاریم. مادامی که آمریکا چنین سامانه‌هایی را در اروپا مستقر نکند، ما هم این کار را نخواهیم کرد و تا زمانی که هیچ موشکی از آمریکا در آسیا نباشد، موشکی از ما نیز در این منطقه نخواهد بود. “

وزیر دفاع روسیه افزود: مسکو بار‌ها خواستار گفت‌وگو درباره این موضوع شده است. از ماه فوریه تا دوم اوت، ما همواره آماده گفت‌وگو بودیم. 

شویگو همچنین گفت: وزارت دفاع روسیه اطلاعات درباره موشک ۹M۷۲۹ را در نشستی در مسکو ارائه کرده است، اما نمایندگان آمریکا تصمیم گرفتند در این نشست شرکت نکنند.

پیمان نیرو‌های میانبرد هسته‌ای که هشتم دسامبر ۱۹۸۷ بین شوروی سابق و آمریکا امضا شد، یکم ژوئن ۱۹۸۸ به اجرا درآمد. این پیمان شامل موشک‌های میانبرد (هزار تا پنج هزار کیلومتر) مستقر شده یا نشده و موشک‌های کوتاه بردتر (۵۰۰ تا هزار کیلومتر) بود. واشنگتن بار‌ها مسکو را به نقض این پیمان متهم کرد، اما مسکو همه این اتهامات را به شدت رد کرد و در مقابل از تبعیت نکردن واشنگتن از این پیمان ابراز نارضایتی کرد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور و مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا یکم فوریه ۲۰۱۹ توقف تعهدات آمریکا به این پیمان را از دوم فوریه اعلام کردند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دوم فوریه اعلام کرد مسکو نیز این توافقنامه را تعلیق می‌کند. او دستور داد از گفت‌وگو‌های اولیه با واشنگتن درباره این موضوع خودداری شود و تاکید کرد آمریکا باید تمایل خود را برای گفت وگویی برابر و قابل توجه نشان دهد. پوتین چهارم مارس با امضای حکمی، تبعیت کشورش را از پیمان مزبور متوقف کرد. رئیس دولت روسیه ۳ ژوئیه با امضای این حکم پس از تصویب در هر دو بخش پارلمان آن را به قانون تبدیل کرد.

آمریکا دوم اوت به طور رسمی از پیمان نیرو‌های میانبرد هسته‌ای خارج شد و در مقابل، وزارت خارجه روسیه رسماً تایید کرد که این پیمان به ابتکار آمریکا فسخ شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار