عکاسان حرفه ای با سودجویان برخورد کنند

مجید رضا فکری، روزنامه نگار و عکاس گفت: جریان های کاسب کارانه ای در زمینه آموزش عکاسی وجود دارد و عکاسان حرفه ای باید به صورت منسجم با این جریان ها برخورد کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،مجید رضا فکری، کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، روزنامه نگار و عکاس است. عکس‌های او در مسابقات عکاسی داخلی و بین المللی زیادی مفتخر به کسب مقام‌های متعدد شد؛ از جمله کسب مدال طلای مسابقه عکاسی بین المللی آساهی شیمبون در سال ۲۰۰۷، دریافت جایزه ویژه انجمن عکاسی رومانی در سال ۲۰۱۱، عکاس پذیرفته شده در جشنواره‌های عکاسی ایتالیا، کانادا، بلغارستان و آمریکا است.
عکاسان حرفه ای با سودجویان برخورد کنند
به بهانه روز جهانی عکاسی پای صحبت هایش نشستم. او در ابتدای صحبت هایش از فضای خوب هنر عکاسی در مشهد می‌گوید: از سال ۸۵، هنر عکاسی در خراسان رضوی، حرفی برای گفتن داشته است و برگزاری جشنواره‌های رضوی نیز در رشد عکاسان استان موثر بوده است. هم اکنون رشد هنرمندان عکاس خراسان رضوی فقط محدود به جشنواره‌های داخلی نبوده است و در جشنواره‌های جهانی نیز درخشش خاصی داشتند.

مجید رضا فکری این طور ادامه می‌دهد: فضای فرهنگی شهر نیز در یک دهه اخیر زمینه را برای رشد هنر عکاسی فراهم کرده است. پیش از این وقتی هنرجویان عکاسی، به فضا‌های عمومی مثل پارک‌ها می‌رفتند  دچار مشکل می‌شدند، اما اکنون زمینه خوبی برای فعالیت عکاسان فراهم شده و سطح فرهنگی جامعه نیز پذیرای فعالیت آنها بوده است.


این روزنامه نگار و عکاس از گسترش هنر عکاسی می‌گوید:هنر عکاسی تا ۲۰ سال پیش در مشهد، هنری انحصاری و آنالوگ بودن سیستم‌های عکاسی، در محدودیت آن بسیار موثر بود. عکاسی دیجیتال، باعث گسترش این هنر شده و در عین به ارمغان آوردن دستاوردهایی، آفت‌هایی نیز در پی داشته به طور مثال برخی از عکاسان با استفاده از نرم افزار‌های ویرایش عکس، اثر ضعیف خود را به عکسی قوی تبدیل می‌کنند و در این میان تشخیص داوران جشنواره‌های عکاسی، در تشخیص اصالت عکاس بسیار موثر است.

فکری با انتقاد از وضعیت آموزش عکاسی می‌گوید:در سال‌های اخیر رویکرد‌های کاسب کارانه در هنر عکاسی باعث نابسمانی در وضعیت آموزش عکاسی شده که باعث سرخوردگی عده‌ای از علاقه‌مندان هنر عکاسی می‌شود. برخورد‌های قضایی به تنهایی در این زمینه نمی‌تواند موثر باشد. بلکه خود عکاسان استان نیز باید انسجام لازم را داشته باشند و با فعالیت در فضای مجازی و معرفی عکاسان مجاز از فعالیت افراد متخلف جلوگیری کنند.

 

مصاحبه از مریم مزروعی  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.