دانستنی‌های پزشکی؛

تأثیر کاهش وزن بر فشار خون بالا/ سیگار شانس بارداری را کاهش می‌دهد/ چگونه کمردرد را بدون دارو درمان کنیم؟


اگر شما هم هنوز اثرات مخرب سیگار را جدی نگرفته اید، حتما این مطالب را مطالعه کنید.


به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، در این گزارش جدیدترین دانستنی‌های روز پزشکی که هر روز با آن سر و کار دارید، دنبال می‌کنیم.

بهترین حالت خوابیدن برای کم شدن درد دیسک کمر

افراد هنگام خوابیدن باید مراقب انحنای طبیعی ستون فقرات خود باشند. به همین دلیل لازم است سر، شانه‌ها و باسن در یک راستا قرار بگیرد.کمر نیز در وضعیت درستی باشد. بهترین حالت برای جلوگیری از وارد شدن فشار مضاعف بر کمر، خوابیدن به پشت یا به اصطلاح خودمان طاق‌باز است. با این حال برخی افراد از خوابیدن در حالت طاق‌باز احساس راحتی ندارند و دچار خر و پف می‌شوند. خوابیدن طاق‌باز (روی کمر) و قرار دادن بالش زیر زانوها، این شکل خوابیدن بهترین حالت برای حفظ سلامت کمر به حساب می‌آید. در این حالت وزن بدن به شکلی توزیع می‌شود که فشار را به حداقل می‌رساند و باعث می‌شود سر، گردن و ستون فقرات در یک راستا قراربگیرد.همچنین قرار دادن یک بالش کوچک زیر زانوها به حفظ شکل انحنای طبیعی ستون فقرات کمک می‌کند.


بیشتربخوانید: پیاده روی بعد از شام چه تاثیراتی بر سلامتی دارد؟


حالت های دیگری هم برای خوابیدن وجود دارد اما بهترین حالت طاق باز است. حالت هایی همچون خوابیدن به پهلو و قرار دادن بالش بین زانوها، خوابیدن به شکل جنینی،خوابیدن روی شکم و قرار دادن بالش نازک زیر شکم،خوابیدن روی شکم و قرار دادن پیشانی روی بالش برای خوابیدن مناسب هستند.

ساعت 10 صبح پنج شنبه/////حالات خوابیدن چگونه است؟/آیا سیگار بر باروری تاثیر می گذارد؟/چرا فشار خون بالا می رود؟/چه چیزی موجب کاهش تری گلیسیرید می شود/


اثرات مخرب سیگار بر باروری

حدود ۲۰ تا ۲۵‌درصد زوجین ممکن است دچار ناباروری باشند. این آمار با توجه به افزایش سن ازدواج بالاتر هم می‌رود. اما مسلما عوامل جانبی بیشتری مانند عوامل فیزیکی، شیمیایی، بیولوژیک، اقتصادی و اجتماعی بر باروری و افزایش شیوع ناباروری تاثیر گذارند. از مهم‌ترین این عوامل رفتاری، مصرف دخانیات و مواد‌مخدر است.خیلی وقت‌ها  آقایان فکر می‌کنند یک سیگار کشیدن ساده باعث ناباروری نمی‌شود و فلانی که سال‌هاست سیگار می‌کشد چند تا بچه دارد. واقعیت این است که دخانیات و مواد‌مخدر اثر سوء بر باروری هم در زنان و هم در مردان دارد؛ به‌نحوی که گفته می‌شود که مصرف ۱۰ نخ سیگار در روز باعث کاهش ۴۰ تا ۵۰‌ درصد باروری در هر دو جنس می‌شود. از جمله تاثیرات سیگار می‌توان به تغییر در الگوی قاعدگی‌ها اشاره کرد. معمولا انتظار بر این است که زوج‌هایی که قصد باروری دارند بعد از چند ماه به نتیجه برسند، ولی سیگار روی این زمان و اصل مسئله تاثیر می‌گذارد. حتی ممکن است فرد باردار هم بشود، اما سیگار باعث سقط در همان مراحل اولیه خواهد شد.

بیشتر بخوانید: شربتی برای کمک به کاهش وزن/ با شربت «تخم ترشک» از شر دردهای مفصلی خلاص شوید


خانم‌ها ممکن است در پی مصرف سیگار دچار اختلالات ماهانه شوند. تغییر در الگوی نرمال عادت ماهانه می‌تواند در باروری زنان تاثیر منفی بگذارد. مواد شیمیایی درون سیگار بعد از مدتی مانع از تخمگ‌گذاری و در نتیجه اختلال در باروری زنان می‌شود. آنچه ثابت شده این است که سیگار هم باعث کاهش تعداد اسپرم در مردان می‌شود و هم تحرک اسپرم را کم می‌کند، همچنین مورفولوژی یا‌درصد شکل نورمال اسپرم‌ها را کاهش می‌د‌هد. به لحاظ پزشکی همه اسپرم‌ها شکل نرمال ندارند و فقط اسپرم‌های نرمال باروری طبیعی را ایجاد می‌کنند. مشکل اصلی دیگر در باروری مردان این است که آنها تا زمانی که در مراکز تشخیص ناباروری مورد آزمایش قرار نگیرند، متوجه نمی‌شوند که در باروری آنها تغییر ایجاد شده است.

ساعت 10 صبح پنج شنبه/////حالات خوابیدن چگونه است؟/آیا سیگار بر باروری تاثیر می گذارد؟/چرا فشار خون بالا می رود؟/چه چیزی موجب کاهش تری گلیسیرید می شود/

دلیل پایین بودن تری گلیسیرید چیست؟

برای این که بدانیم کاهش تری گلیسیرید چیست، مهم است که اول خود تری گلیسیرید را بشناسیم. تری گلیسیرید نوعی چربی است که از تبدیل کالری های اضافی که ما مصرف نمی‌کنیم به وجود آمده است. در اصل از چربی و کربوهیدراتی که ما می‌خوریم نشأت گرفته است. برای ذخیره تری گلیسیرید از وعده های غذایی استفاده می شود اما وقتی بیشتر از مقداری که سوخت شده خورده می شود ، مشکلات شروع خواهند شد. اگرچه کلسترول و چربی برای بدن ما ضروری است، اما باید به اندازه کافی باشد نه از حد معمول خارج شود. زیرا مقدار بالای آن ها باعث افزایش خطر ابتلا به مشکلات جدی سلامتی، به خصوص بیماری های قلبی عروقی می‌شود. سطح تری گلیسیرید چیزی است که پزشک شما آن را با آزمایش خون ناشتا تعیین می‌کند. همچنین آزمایش شما اطلاعات مقادیر دیگر خونی و همچنین مسائل مرتبط با سلامتی را نیز به پزشک نشان می دهد.


بیشتر بخوانید: ورزش‌های مناسب برای درمان صافی کف پا +تصویر


ساعت 10 صبح پنج شنبه/////حالات خوابیدن چگونه است؟/آیا سیگار بر باروری تاثیر می گذارد؟/چرا فشار خون بالا می رود؟/چه چیزی موجب کاهش تری گلیسیرید می شود/

با بالا رفتن فشار خون باید چه کرد؟

اغلب ما با افزایش وزن دچار فشار خون خواهیم شد. با داشتن اضافه وزن اختلالات تنفسی در فرد ایجاد می شود.کاهش وزن یکی از موثرترین تغییرات در سبک زندگی جهت کنترل فشار خون بالا است. در صورت چاق بودن یا داشتن اضافه وزن، حتی از دست دادن مقدار کمی از وزن می تواند به کاهش فشار خون کمک کند. به طور کلی، می توان با از دست دادن هریک کلیو گرم وزن، فشار خون خود را به میزان یک میلی متر جیوه کاهش داد. علاوه بر کاهش وزن، باید مراقبت اندازه دور کمر خود نیز بود. داشتن اضافه وزن بیش از حد در اطراف کمر می تواند فرد را در معرض خطر بالاتری از ابتلا به فشار خون قرار دهد. داشتن ورزش بسیار ضروری است زیرا در صورت توقف آن، فشار خون می تواند مجدد بالا رود. در صورت بالا بودن فشار خون ، ورزش کردن می تواند به پیشگیری از ابتلا به آن کمک کند. همچنین، در صورت داشتن فشار خون بالا یا هیپرتانسیون، فعالیت جسمانی منظم می تواند فشار خون را تا سطوحی امن تر پایین بیاورد.

ساعت 10 صبح پنج شنبه/////حالات خوابیدن چگونه است؟/آیا سیگار بر باروری تاثیر می گذارد؟/چرا فشار خون بالا می رود؟/چه چیزی موجب کاهش تری گلیسیرید می شود/

 

انتهای پیام/

 

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۰۲ شهريور ۱۳۹۸
از خبرنگار این خبر بسیااار سپاس گذارم از خبر خوبشون
Iran (Islamic Republic of)
حمید لاری
۱۵:۳۹ ۰۲ شهريور ۱۳۹۸
مطالب مفیدی بود ممنون از باشگاه خبرنگاران
آخرین اخبار