طرح افزایش دو برابری ظرفیت دانشجویان پزشکی اشتباه است

رئیس هیئت مدیره جامعه دندان پزشکی ایران گفت: سالانه دو هزار دانشجو فارغ التحصیل می‌شوند، ما تا ۶ سال آینده ۱۲ هزار پزشک دیگر نیز خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ،علی تاجرنیا، رئیس هیئت مدیره جامعه دندان پزشکی ایران پیرامون مشکلات جامعه پزشکی گفت: فضای بی اعتماد سازی بین جامعه پزشکی و مردم مهم‌ترین مشکل اطبا است. این ارتباط اگرچه همیشه در طول تاریخ ارتباط خوبی بوده، اما امروزه تضعیف شده است که البته به نفع مردم و جامعه پزشکی نیست.

او افزود: به دنبال تحولاتی که در حوزه مسائل ارز پیش آمده و با توجه به اینکه هنوز هم مواد لازم و تجهیزات دندان پزشکی وابسته به واردات است، شاهد تاثیرات مستقیم این مسئله در خدمت رسانی جامعه دندان پزشکی به مردم هستیم. از همین روست که هزینه خدمات تمام شده بیشتر شده است.

دکتر تاجرنیا در رابطه با تعرفه‌های پزشکی ادامه داد: دولت در سال‌های گذشته سعی کرده است تا تعرفه را ثابت نگه دارد و با افزایش هزینه‌های تمام شده، تعرفه‌ها افزایش پیدا نکند. اگر بخواهیم از نگاه اعداد و ارقام به این مسئله نگاه کنیم، تعرفه دندان پزشکی در یک دهه گذشته در بیشترین میزان خود سه برابر شده، این در حالی است که ما در حوزه خدمات و کالا‌های دیگر، افزایش قیمت‌ها بسیار بیشتر بوده است.

رئیس هیئت مدیره جامعه دندان پزشکی ایران اذعان کرد: شیوه صحیح این است که فشار وارده نه به دندان پزشکان زیاد باشد و نه به مردم و دولت بایستی تلاش لازم را درباره افزایش سهم بهداشت و درمان مبذول دارد. خوشبختانه در این دولت این کار صورت گرفته، اما در حوزه دندان پزشکی متاسفانه این کار انجام نشده است. ما از طرفی باید به فقدان نهاد‌های بیمه گر موثر نیز اشاره کنیم که باعث شده هزینه‌های گران شده مشمول تمام مردم نشود. از همین بابت نیازمند همکاری دولت و مداخله آن در امور مربوط به هزینه‌های درمانی هستیم تا وضعیت بهتر از این شود.

او همچنین توضیحی در مورد مسائل پیش آمده درباره کارتخوان در مطب‌ها داد: جامعه پزشکی به هیچ عنوان مشکلی با حضور کارتخوان در مطب‌ها و استفاده از آن‌ها ندارد. امیدوارم که همه همکاران این مسئله را مورد توجه خود قرار دهند، چرا که این مسئله در جهت تسهیل پرداخت هزینه‌ها به بیماران است.

تاجرنیا خاطر نشان کرد: پزشکان هیچ مسئله‌ای با شفافیت مالی ندارند و مسائل مالیاتی متوجه تمام اقشار جامعه است که پزشکان هم از این قاعده مستثنی نیستد. مشکل اصلی ما این است که به اشتباه در افکار عمومی ایجاد شده است که مردم گمان می‌کنند پزشکان با مسئله شفافیت مالی مشکل دارند، اما این ادعا صحیح نیست و حتی مدیران سازمان مالیاتی نیز اظهار داشتند که کمتر از ۱۰ الی ۱۵ درصد پزشکان مالیات خود را مرتباً پرداخت نمی‌کنند. به هر جهت امیدواریم که این فضا اصلاح بشود.

رئیس هیئت مدیره جامعه دندان پزشکی ایران درباره موضوع دوبرابر شدن ظرفیت جامعه پزشکی که در مجلس نیز مطرح شد، گفت: به لحاظ علمی برای افزایش ظرفیت نیازمند بهبود زیرساخت‌ها هستیم و از نظر سخت افزاری و نرم افزاری یعنی وجود دانشگاه‌ها و شرایط لازم آموزشی هم مشکلاتی وجود دارند. مطمئن باشید که جامه عمل پوشاندن به این قضیه باعث لطمه زیادی به جامعه پزشکی ایران می‌شود، چراکه پزشکان ایرانی در دنیا اعتبار بسیار خوبی دارند و کیفیت پزشکان ایران همیشه در دنیا بالا بوده است که با اجرای این طرح شاهد افت شدید کیفیت آموزشی خواهیم بود و برای همین است که اعتقاد دارم این طرح نباید بدون توجه به زیرساخت‌های لازم انجام گیرد.

او در پایان گفت: ما بالغ بر ۳۲ هزار دندان پزشک در حال حاضر در کشور داریم که اگر از همین حالا ورودی دانشجویان دندان پزشکی به عدد صفر برسد، با توجه به اینکه سالانه دو هزار دانشجو فارغ التحصیل می‌شوند، ما تا ۶ سال آینده ۱۲ هزار پزشک دیگر نیز خواهیم داشت و تعداد پزشکان به بیش از ۴۰ هزار نفر خواهد رسید. با توجه به سیاست‌های ارزی سالانه هفتصد نفر از خارج کشور برای دندان پزشکی یا دانشجو پذیرش می‌شوند که از همین بابت می‌توانیم مطمئن باشیم که تا شش سال آینده جامعه داندان پزشکی بالغ بر ۵۰ هزار نفره خواهیم داشت. این سرانه با توجه به استاندارد‌های جهانی بسیار مناسب و حتی بیشتر از استاندارد‌ها بوده و خواهش من از نمایندگان مجلس این است که در این رابطه تفکر بیشتری کنند.


انتهای پیام/م

 

پزشکان هیچ مسئله ای با شفافیت مالی ندارند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار