نایب رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

اُفت ۲۰ درصدی خرید تضمینی گندم/قاچاق گندم توجیه اقتصادی ندارد

ایمانی گفت: براساس آخرین آمار حدود ۸ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده که نسبت به سال قبل ۱۵ تا ۲۰ درصد افت داشته است.

علیقلی ایمانی نایب رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی خرید تضمینی گندم نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: براساس آخرین آمار حدود ۸ میلیون تن گندم از کشاورزان سراسر کشور خریداری شده است.

وی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد مطالبات گندمکاران پرداخت شده است، افزود: با توجه به آنکه ورودی گندم به مراکز دولتی کم‌تر شده، از این رو پرداخت مطالبات کشاورزان حداکثر ۱۰ تا ۱۲ روز طول می‌کشد.

این مقام مسئول ادامه داد: بخشی از کاهش میزان خرید تضمینی گندم نسبت به مدت مشابه سال قبل بیانگر آن است که بخشی از خرید صنایع ماکارانی و کارخانه‌های صنف و صنعت در سامانه ثبت نشده است.

ایمانی با اشاره به اینکه برداشت گندم ۲۵ روز دیگر به پایان می‌رسد، بیان کرد: براین اساس امیدوار هستیم که گندم‌های ذخیره شده در انبار‌ها وارد چرخه خرید دولتی شود تا کمبود میزان خرید نسبت به سال قبل مرتفع شود.

نایب رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران ادامه داد: با توجه به شرایط مساعد تولید پیش بینی می‌شد که میزان خرید تضمینی گندم به ۱۱.۵ میلیون تن برسد که درصورت تعدیل نرخ دستیبابی به این میزان خرید به سهولت شدنی بود که متاسفانه با وجود هشدار‌های مکرر به دولت، نرخ واقعی محصول اعلام نشد.


بیشتر بخوانید: شرایط مزارع گندم کشور مطلوب است/تولیدگندم به ۱۳.۵ میلیون تن خواهد رسید


وی با اشاره به اینکه خرید گندم از کشاورزان تا پایان آبان ادامه دارد، بیان کرد: با توجه به آنکه بازار گندم رقابتی نیست و خریداری با نرخ بیش از یک هزار و ۷۰۰ تومان در بازار وجود ندارد، از این رو انتطار می‌رود که کشاورزان گندم تولیدی را به مراکز دولتی تحویل دهند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه نیازی به واردات گندم نداریم، گفت: با توجه به شرایط مساعد تولید و ذخایر استراتژیک مانده در انبارها، کمبودی نداریم که بخواهیم بخشی از نیازمان را از طریق واردات تامین کنیم.

نایب رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران در پایان با اشاره به اینکه قاچاق گندم توجیه اقتصادی ندارد، تصریح کرد: با توجه به انکه قاچاق گندم همانند دیگر کالا‌ها نیست که به صورت کوله بری با قاطر و اسب حمل شود و از طرفی امکان حمل با کامیون و کشتی وجود ندارد، از این رو حمل ۱۰۰ کیلو گندم با ۱۰ اسب یا قاطر برای قاچاقچیان صرفه اقتصادی ندارد و تنها ممکن است در استان‌های مرزی میزان محدودی گندم پس از تبدیل به آرد قاچاق شود.

انتهای پیام/

نیازی به واردات گندم نداریم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار