ظریف در گفت‌وگو با شبکه یورونیوز؛

اروپا به وعده‌هایش عمل کند، به اجرای کامل تعهدات خود بر می‌گردیم

وزیر خارجه گفت: اگر اروپا تصمیم گرفت تعهدات برجامی خود را انجام دهد، ظرف چند ساعت به اجرای کامل تعهدات‌ خود برمی‌گردیم.

ارپا به وعده‌های برجامی عمل کند، ظرف چند ساعت به اجرای کامل تعهدات خود برگردیمبه گزارش  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با شبکه یورونیوز در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا برجام که توافق صدوپنجاه صفحه‌ای پر اهمیت است و برای حاصل شدن آن زمان زیادی صرف شده است، بدون آمریکا دوام خواهد آورد یا نه، گفت: من معتقدم که آمریکا  در این توافق سهمی داشت و بر سر این توافق مذاکره کرد.

او ادامه داد: آمریکا، بیشتر مواقع حتی از طرف دیگر اعضای ۱+۵ یعنی سه کشور اروپایی و سه عضو دائم شورای امنیت روسیه، آمریکا و چین کار کرد و بر سر جزئیات این توافق مذاکره شد. این یک توافق اختیاری نیست، بلکه توافقی است که قطعنامه شورای امنیت پشتیبان آن است و بخشی از آن هم قطعنامه است. همانطور که اشاره شد صدوپنجاه و نه صفحه است و یک شبه انجام نشد؛ بلکه با دقت بسیار بالا بر سرش مذاکره شد.

وزیر خارجه کشورمان تصریح کرد: تقریبا بر سر هر کلمه‌ توافق هسته ای به سختی مذاکره شد، پس می‌دانم که بهترین توافق نیست. این توافق آن چیزی نیست که من می‌خواستم همچنین چیزی که ایالات متحده یا فرانسه می‌خواست هم نیست و به طور کلی هر کدام از ما از نسبت به آن توافق گلایه‌ هایی داشتیم. بعضی از این گلایه‌ها علنی شد و بعضی‌ هم پوشیده باقی ماند، اما توافق چندجانبه همین‌طور است و در آن  نمی‌توانید هرچه می‌خواهید به دست بیاورید وگرنه توافقی در کار نخواهد بود.


بیشتر بخوانید:برجام قابل مذاکره مجدد نیست


ظریف در رابطه با دیدارش با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، موضع تازه‌ای برای حفظ برجام مطرح شده است یا نه و آیا اروپا وعده تازه‌ای به ایران داده، توضیح داد: رئیس‌جمهور مکرون، در گفت‌وگوهایش با رئیس‌جمهور روحانی مانند گفت‌وگوهایش با دیگر شرکا در اروپا و جا‌های دیگر نهایت تلاش خود را کرده و همانطور که می‌دانید این توافق بر اساس تعهدات دوجانبه و متقابل است. همانطور که اشاره کردید، ایران بر تعهدات خود باقی مانده، اما ایالات متحده چنین نکرد و از توافق خارج شد و اروپایی‌ها برای انجام الزامات خودشان تحت فشار و محدودیت قرار گرفتند. ما با رئیس‌جمهور مکرون رایزنی کردیم که چطور ایالات متحده می‌تواند برگردد تا سهم خود از توافق را اجرایی کرده یا اروپا و دو عضو دیگر برجام چطور می‌توانند همراه با باقی جامعهٔ بین‌الملل به تعهدات خود عمل کنند. آنها از ایالات متحده مستقل هستند، البته می‌دانیم که ایالات متحده تأثیر عمده‌ای بر اقتصاد جهانی دارد، اما دیگران هم نقش مهمی دارند.

این دیپلمات ارشد کشورمان با اشاره به دیدارش با مکرون تاکید کرد: گفت‌وگوی بسیار خوبی داشتیم و رئیس‌جمهور مکرون به رایزنی با شرکایش ادامه خواهد داد تا ببینیم کار چطور پیش می‌رود.

وزیر امور خارجه کشورمان سپس درباره اجرایی شدن گام سوم کاهش تعهدات ایران و این که ایران تا پنج سپتامبر برای شرکای اروپایی برجام، ضرب‌الاجل تعیین کرده است، اظهار کرد: ما به هیچ‌کس ضرب‌الاجل ندادیم. کاری که کردیم طبق توافق بوده است. چون این توافق نه در فضای اعتماد مشترک بلکه در فضای بی‌اعتمادی مشترک انجام شد. پس اگر یکی از طرفین تعهداتش را زیرپا بگذارد، برای جبران این امر  ما هم در این توافق سازوکاری داریم و براساس همین سازوکار عمل می‌کنیم که در پاراگراف سی‌وشش همین توافق بلند بالا آمده است.

ظریف ادامه داد:ما ضرب‌الاجل صادر نکردیم تنها به شرکای اروپایی‌ خود، چین و روسیه که شرکای استراتژیک ما هستند یک جدول زمان‌بندی دادیم. من در نامه‌ام به فدریکا موگرینی در بیست‌وهشتم نوامبر گفتم که ما برای اجرای پاراگراف سی‌وشش به شما جدول زمان‌بندی خواهیم داد. سرانجام روز ۸ مه این جدول را ارائه کردیم. این اقدام در چارچوب برجام است. ویژگی مهم اقداماتی که انجام داده‌ایم این است که بازگشت‌پذیر هستند. اگر اروپا، تنها یا با ایالات متحده تصمیم گرفت تعهدات برجامی خود را انجام بدهد که این امر به اروپایی‌ها برمی‌گردد، ما می‌توانیم به آسانی و ظرف چند ساعت به اجرای کامل تعهدات‌ خود برگردیم.

او در پاسخ به این سئوال که دقیقا منظور از غنی‌سازی اورانیوم چیست، ایران از آن برای دستیابی به چه چیزی استفاده می‌کند و چگونه از شرکای اروپایی‌اش انتظار دارد در این مسیر حمایتش کنند، عنوان کرد: ما از توافق عقب‌نشینی نکرده و آنرا فسخ نکردیم، همچنین به شکل ناگهانی از توافق بیرون نرفتیم.

ظریف ادامه داد: ما از سازوکار‌های درونِ برجام و از مواد قانونی که در خود توافق پیش‌بینی شده استفاده می‌کنیم. مهم این است که شرکای ما در اروپا باید تصمیم بگیرند، نه درباره ایران، بلکه دربارهٔ اینکه چطور می‌خواهند با ایالات متحده برخورد کنند یا می‌خواهند استقلال داشته باشند، یا اینکه ایالات متحده می‌تواند خواست‌ خود را تحمیل کند.

این دیپلمات کشورمان افزود: اگر ایالات متحده بنا بود خواست خود را به منظور پایبندی به قانون بین‌الملل به اروپا تحمیل کند این اقدام نادرست اما قابل توجیه بود، اما اکنون ایالات متحده خواست خود را، به منظور زیر پا گذاشتن قانون بین‌الملل بر بقیه جهان تحمیل می‌کند. این امر به هیچ وجه قابل پذیرش نیست و برای اروپا که آینده‌اش به چندجانبه‌گرایی و حاکمیت قانون وابسته است تهدیدی برای آیندهٔ آنها محسوب می شود و فکر می‌کنم تصمیم مهمی است. به طور کلی خوشحال هستیم که رئیس‌جمهور ماکرون پیشگام شده است، اما می‌دانیم که اروپا می‌خواهد خودش تصمیم گیرنده باشد و اجازه ندهد که سایرین برای آنها تصمیم بگیرند.

انتهای پیام/

ایالات متحده خواست خود را به اروپا تحمیل می کند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۷ ۰۳ شهريور ۱۳۹۸
اروپا هرگز عمل نخواهد کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۶ ۰۲ شهريور ۱۳۹۸
آقای ظریف عزیز کمتردلواپس اروپاباشید ممنون میشیم فکرمردم باشید خواهشن برجام مرده دنیا اومده دیگه رفتن به غرب ووو وووووووو و بی فایدس فقط دارن وقت کشی میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۴ ۰۲ شهريور ۱۳۹۸
شما در جایگاهی نیستید که این تصمیم رو بگیرید..
آقا باید اجازه بدن......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۸ ۰۲ شهريور ۱۳۹۸
ازسپاه وارتش ومقاومت یادبگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۹ ۰۲ شهريور ۱۳۹۸
این پنبه را از گوشتان دربیاورید اروپا به وعده هایش عمل نمیکند ولی شما هنوز دنبال برجام هستید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۵ ۰۲ شهريور ۱۳۹۸
آقای ظریف چه اصراری دارید که به تعهدات برجام برگردید؟ گرچه طبق امضای خودتان نه راه پس دارید نه راه پیش.بس کنید وبه فکر کشور باشید.
Iran (Islamic Republic of)
فرشاد
۱۹:۲۶ ۰۲ شهريور ۱۳۹۸
جناب ظریف مچکرم بابت زحماتتون و ایستادگی در مقابل این همه فشارهای بین المللی فقط سخنان و راهنمایی های رهبرم رو در سیاستتون بکار بگیرید بولله موفق خواهید شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۷ ۰۲ شهريور ۱۳۹۸
هر چی ما بگیم کسی گوش نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۰۲ شهريور ۱۳۹۸
مک دیگری درراهست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۰۲ شهريور ۱۳۹۸
اروپا قابل اعتماد نيست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۰۲ شهريور ۱۳۹۸
آقای ظریف مگه شما با اروپا توافق کردید که دنبال وعدههایش هستید . طرف اصلی برجام آمریکا بود و اروپا میانجیگر بود در ضمن شما به تعهداتان به مردم پابرجا باشید و این همه به مردم ایجاد فشار نکنید. آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۰۲ شهريور ۱۳۹۸
سلام: ایران باید گام به گام و در فرجه زمانی 20 روزه نه دو ماهه تعهدات برجامی را کاهش دهد و صنعت ناب هسته ای را به پیش بربرد که این کاربه صلاح کشور وملت است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۰۲ شهريور ۱۳۹۸
جداء
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۰۲ شهريور ۱۳۹۸
برجام = بی برجام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۰۲ شهريور ۱۳۹۸
برجام هیچ سود معیشتی برای ما نداشت و نخواهد داشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۰۲ شهريور ۱۳۹۸
این ماکرون با ترامپ دست دوستی و اخوت دادند .هیچ موقع ترامپ را رها نمیکنه و بچسبه به ایران. خواهشن این دفعه دیگه مثل برجام فریب نیرنگ و دسیسه های اینا رو نخور.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۰۲ شهريور ۱۳۹۸
هیچ اعتمادی نه به اروپاداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۰۲ شهريور ۱۳۹۸
لطف کنید اول خسارت مردم بدبخت رو بگیرید و به مردم بدین بعد ظرف چند ساعت به تعهداتتان برگردید...
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۱:۵۲ ۰۲ شهريور ۱۳۹۸
اشتباه همین جاست اینطوری اونا خیالشون راحته نظر من اینه ما هیچ راهی نداریم جز جمع کردن هسته ای یا درست کردن بمب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۰۲ شهريور ۱۳۹۸
این ظرف چند سا مثل دفعه قبل چی را برمیگردانید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۰۲ شهريور ۱۳۹۸
هیچی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۰۲ شهريور ۱۳۹۸
وقتی میخواستید از تعهداتتون کم کنید ۶۰ روز بهشون وقت میدهید اما برعکس که بشه ظرف چند ساعت خواسته های اونها رو اجرا می کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۰۲ شهريور ۱۳۹۸
خوبه نگفته چنددقیقه!!!!!معلومه کاری نکردن چون اگه کاری کرده بودن که ظرف چندساعت قابل برگشت نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۶ ۰۲ شهريور ۱۳۹۸
کاری نمیتونن بکنن.چون حتی حق شکایت به مجامع بین المللی را هم ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۰۲ شهريور ۱۳۹۸
هیچ اعتمادی به اروپا نیست
آخرین اخبار