در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

جدیدترین محصولات نانو در آستانه ورود به بازار صادرات

مدیر کارگروه توسعه منابع انسانی نانو از بستر آماده برای صادرات دو نانوداروی ضدسرطان به کشور‌های همسایه خبر داد.

استقبال شرکت‌های داخلی و خارجی از محصولات نانویی/جدیدترین محصولات نانو روانه بازار صادرات می‌شوندمهدی رضایت، مدیر کارگروه توسعه منابع انسانی ستاد ویژه توسعه فناوری‌نانو در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، با موضوع «بررسی جدیدترین دستاورد‌های ستاد نانوفناوری»  اظهار کرد: ستاد نانو یک برنامه توسعه ملی دارد که در برنامه راهبردی ده ساله دوم، تمرکز آن بر فناوری‌های جدید است.
 
او با بیان اینکه در سند ده ساله اول، زیرساخت‌های موردنیاز فراهم شده بود، گفت: سه حوزه آب و محیط زیست، سلامت و انرژی به دلیل اهمیت هر یک از آنها، اولویت ما برای فعال کردن دانشگاه است.
 
رضایت ادامه داد: بیش از ۶۰۰ محصول در بازار در قالب  ۲۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت و صادرات نانودارو‌ها گواه همین مطلب است.

صادرات دو نانوداروی ضدسرطان به کشور‌های همسایه

مدیر کارگروه توسعه منابع انسانی ستاد ویژه توسعه فناوری‌نانو  تصریح کرد: دو نانوداروی ضدسرطان راه خود را برای صادرات به کشور‌های ترکیه، سوریه و لبنان باز کرده است.
 
او با اشاره به استقبال شرکت‌های داخلی و خارجی از برخی محصولات نانو گفت: در این حوزه از سوی یک شرکت درخواستی برای ارائه ماده نانوکوکورمین جهت کاربرد در تولید ماکارونی را داشتیم و برای ماده نانوهیدروکسی آپاتیت هم در جهت بکارگیری در تولید خمیردندان و آدامس که نقش ترمیم کنندگی آن مدنظر است، درخواست داشته ایم.

رضایت همچنین درباره سلامت محصولات نانو گفت:کیفیت و سلامت محصولات مورد بررسی قرار می‌گیرد و برای مجوز کار‌ها سازمان‌های ذی‌ربط بسیار دقیق هستند. ما ابتدا مطمئن می‌شویم محصول تولیدی، صدمه‌ای نمی‌زند و برای امنیت و سلامت افراد مهم است.

به گفته او  موضوع آلودگی محیط زیست در کرمان، فناوری نانو در جذب آرسنیک بیش از حد نرمال موجود در خاک قابل بکارگیری است.
 
مدیر کارگروه توسعه منابع انسانی ستاد ویژه توسعه فناوری‌نانو افزود: موضوع دیگر در بحث نانو، رنگ‌هایی است که دارای خاصیت خودترمیم کنندگی و محافظت از فلزات در برابر خوردگی هستند که در این مورد هم توانستیم با کشور‌های چین و ژاپن به توافق برسیم و قرارداد ببندیم و با بیش از ۳۰ کشور دنیا در حال مذاکره و همکاری هستیم.
بیشتر بخوانید: راهکار جدید دانشمندان برای کمک به مبتلایان HIV
 رضایت در ادامه، با اشاره به اینکه در گذشته در زمینه تجهیزات آزمایشگاهی با محدودیت‌هایی روبرو بودیم، گفت: برای رفع این مشکل ستاد، سیاستی را پیگیری کرد که بر اساس آن شرکت‌هایی که توانایی تولید تجهیزات مورد نیاز را داشتند، بعد از بررسی با سیاست پیش‌خرید مورد حمایت ستاد توسعه فناوری نانو قرار می‌گرفتند.
 
او در  پایان یادآوری کرد: با اتخاذ این برنامه‌ها  حدود ۵۰ شرکت تجهیزات‌ساز ایجاد شد که برخی از آنها ظرفیت  صادرات به کشور‌های دیگر را دارند.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: فناوری ، نانو ، اخبار علمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.