رئیس مجمع ناشران انقلاب اسلامی در نشست خبری جایزه ادبی شهید اندرزگو:

جریان جنگ امروز، جنگ روایت هاست/دشمنان سعی در جا انداختن روایت غلط خود دارند

میثم نیلی گفت:دشمنان سعی دارند روایت غلط خود را جا بیندازند که اگر در این جنگ مغلوب شویم مدیون خون شهدا خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری اولین دوره جایزه ادبی شهید اندرزگو صبح امروز در سالن جلسات سازمان سینمایی حوزه هنری با حضور سید صادق رضایی دبیر جشنواره، میثم نیلی رئیس مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار شد.

میثم نیلی رئیس مجمع ناشران انقلاب اسلامی،عضو شورای سیاستگذاری جایزه ادبی شهید اندرزگو در خصوص این جایزه ادبی گفت: تقریبا بیش از ۳ سال از آغاز فرآیند در مجمع ناشران با دغدغه مقابله و مبارزه با جریان رسانه‌ای تطهیر پهلوی پایه گذاری شد که امسال تقریبا به آن نقطه آغازین رسمی خود رسید.

وی افزود: تقریبا در این  سه سالی که کار را در مراکز هم عهد با هدف مقابله با جریان رسانه ای تطهیر پهلوی دنبال می کردیم فعالیت خود را در زمینه جایزه ادبی شهید اندرزگو ادامه دادیم؛ جریان جنگ امروز، جنگ روایت هاست آنچه در فضاهای فرهنگی کشور اتفاق می افتد دعواهای پس از حماسه ها و پیش از جنگ های سخت است.

جنگ های امروز، جنگ شکستن اراده هاست

عضو شورای سیاستگذاری جایزه ادبی شهید اندرزگو با بیان اینکه جنگ های امروز، جنگ شکستن اراده هاست، به نقش آفرینی رسانه ها و تولیدات فرهنگی در این زمینه اشاره و بیان کرد: در دوره های تاریخی ظاهرا شکست خوردیم اما با روایت درست، موفقیت های بزرگ تمدنی رقم خورد که نمونه بارز آن واقعه عاشوراست. روایت درست از حماسه های یک ملت قابلیت این را دارد که اهداف ملت را در مسیر آرمانی خود تثبیت و تشدید کند. باید افرادی زحمات و تلاش های مبارزان و مجاهدان در میدان را با نگاه فرهنگی و هنر بیان و قلم بتوانند دقیق روایت کنند.

غفلت از نگارش کتاب در زمینه روایت انقلاب اسلامی

وی افزود:در سال های آغازین انقلاب اسلامی حرکت هایی انجام دادیم اما در سال های گذشته از نگارش کتاب در زمینه روایت انقلاب اسلامی غفلت کردیم. این غفلت ها با تلاش های بسیار جدی همراه شده است که از ناحیه ظلمت پرستان برای تحریف انقلاب اسلامی و ارائه روایتی وارونه از آن شد. این افراد سعی کردند و تلاش می‌کنند با استفاده از رسانه های اجتماعی جدید، روایت غلط خود را جا بیندازند. اگر در این جنگ مغلوب شویم مدیون خون شهدا از اول انقلاب تا کنون خواهیم بود.

نیلی ادامه داد: جایزه ادبی شهید اندرزگو آغازی برای دوره ای جدید از جنگ روایت هاست آخرین دست و پازدن های جریان مقابل به نتیجه نخواهد رسید. جایزه ها در دنیا متکثرتر از کشورماست؛ جایزه ای مانند شهید اندرزگو که برای موضوعی خاص پایه ریزی می شود برای متوجه کردن نویسنده ها به منظور خلق آثار بیشتر در آن زمینه است. در این جایزه هم حوزه هنری، هم تشکل های ادبی دیگر مانند شهرستان ادب، نهاد کتابخانه‌های عمومی و مجموعه های دیگر مشارکت دارند.

وی گفت:سال گذشته مقام معظم رهبری چندین بار از وضعیت کنونی ابراز نارضایتی کردند.نسل جوان ما حتی نسل انقلاب دیده ما در برابر رسانه های  طاغوت بی پناه هستند. با این سکوت منفعلانه باعث شدیم روایت غالب از انقلاب 57 روایت دشمن ملت ایران باشد؛ در جایزه شهید اندرزگو به نوعی گذشته مان را نقد می کنیم.

نیلی گفت:این یک جایزه ترویجی و امتداد مبارزه انقلابی مجاهدان و مبارزان آن دوره است؛ اساسنامه به گونه ای دقیق و موثر نوشته شده است تا بتواند نقش ترویجی خود را ایفا کند که توفیقات این جایزه ادبی، پشتوانه سندی بودن مراکز اسنادی ماست.

ارسال ۴۷۵ اثر به دبیرخانه جایزه ادبی شهید اندرزگو 

در این مراسم سید صادق رضایی دبیر جایزه ادبی شهید اندرزگو در خصوص این جایزه ادبی گفت: ۴۷۵ اثر به دبیرخانه جایزه ادبی شهید اندرزگو رسید که از این تعداد ۲۳۵ اثر با موضوع جایزه مرتبط بودند؛ آثار در سه بخش روایت تاریخی انقلاب اسلامی یا همان تاریخ شفاهی، رمان و داستان بزرگسال و کودک و نوجوان تقسیم بندی شد و از میان ۱۳۲ اثر رسیده به دبیرخانه در بخش تاریخ شفاهی، ۳ اثر به مرحله نهایی راه یافتند.

وی افزود: از میان ۵۶ اثر رسیده در بخش رمان و داستان بزرگسال با موضوع روایت انقلاب اسلامی، ۶ اثر به مرحله نهایی رسید. از میان ۴۷ اثر رسیده در بخش رمان و داستان کودک و نوجوان با موضوع روایت انقلاب اسلامی ۱۴ اثر انتخاب شد.

معرفی ۵ نامزد نهایی در اختتامیه جایزه ادبی شهید اندرزگو

رضایی گفت:فردا در اختتامیه جایزه ادبی شهید اندرزگو ۵ نامزد نهایی معرفی می‌شوند. علاوه بر پدید آورنده اثر از ناشران آن هم در مراسم اختتامیه تجلیل می‌کنیم. این امکان وجود دارد علاوه بر ۱۴ اثر راه یافته به مرحله نهایی جایزه ادبی شهید اندرزگو از آثار دیگری که با همین محتوا منتشر شدند هم در مراسم اختتامیه تجلیل شود.

دبیر جایزه ادبی شهید اندرزگو با اشاره به نامزد‌های بخش تاریخ شفاهی جایزه ادبی شهید اندرزگو بیان کرد: کتاب‌های ۱۳۱۸، پل پیروزی سرزمین قحطی و یادداشت‌های یک روزنامه‌نگار، نامزد‌های جایزه شهید اندرزگو در بخش تاریخ شفاهی هستند. در این جایزه ۲ برگزیده در بخش داستان و رمان بزرگسال، دو برگزیده در بخش رمان و داستان کودک و نوجوان و یک برگزیده در بخش تاریخ شفاهی خواهیم داشت. آثار رسیده به بخش کودک و نوجوان این جایزه ادبی آثار بسیار خوبی در فرم، محتوا و قالب بودند. همین مسئله داوری را برای داوران این بخش سخت کرده بود. البته آثار رسیده به این بخش فقط برای نوجوانان نوشته شده بود. امسال آثار تولید شده در سال‌های ۹۵ تا ۹۷ را در این حوزه دریافت کردیم و سال آینده جشنواره سالیانه برگزار می‌شود که دبیرخانه جشنواره ادبی شهید اندرزگو دائمی خواهد شد.

گفتنی است اختتامیه جایزه ادبی شهید اندرزگو فردا ساعت ۱۷ در تالار سوره حوزه هنری برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: ادبیات ، معرفی کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار