باشگاه خبرنگاران جوان بررسی می‌کند؛

چالش‌های رونق یک صنعت سودآور/ برای تحقق اهداف گردشگری در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ چه باید کرد؟

این روز‌ها اهمیت مسئله گردشگری و چرخه اقتصاد ناشی از آن، باعث شده تا توجه هرچه بیشتر مسئولان به آن جلب شود.

صنعت گردشگریبه گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، این روز‌ها اهمیت مسئله گردشگری و چرخه اقتصاد ناشی از آن، باعث شده تا توجه هرچه بیشتر مسئولین دولتی و پارلمانی به آن جلب شود.

ایران جزو ممالک صاحب تمدن جهان است که از نظر غنای فرهنگی، کمتر کشوری در جهان یارای رقابت با آن را دارد. میراث به جا مانده طی قرون متوالی، موزه ها، صنایع دستی، غذا‌های محلی و مناظر و چشم انداز‌های طبیعی که در نقطه نقطه این مرز و بوم به چشم می‌خورند، موید این ادعاست.

اقتصاد مبتنی بر گردشگری علاوه بر دارا بودن مزایایی مانند اشتغال زایی و ارزآوری، با مشکلاتی مثل تحریم و سوءاستفاده دشمنان یا معضلاتی نظیر استهلاک و آلودگی صنایع دیگر نیز روبرو نیست و در یک کلام تجلی توسعه پایدار است. به نحوی که امروزه اصطلاح صنعت گردشگری فراگیر و فراوان بر زبان مسئولین و کارشناسان جاری می‌شود.

طبق پیش‌بینی سازمان جهانی گردشگری، تجارت بین‌المللی دنیا تا سال ۲۰۲۰ در اختیار صنعت گردشگری قرار خواهد گرفت که سهم کشور‌های در حال توسعه از این صنعت به مراتب افزایش خواهد یافت. رشد و توسعه گردشگری مدرن طی دهه‌های گذشته باعث شده گردشگری یکی از سریعترین بخش‌های رشد اقتصادی در جهان شناخته شود.

گردشگری سومین صنعت سودآور در جهان

مهرداد بائوج لاهوتی، نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه ورود هر گردشگر به ایران معادل فروش ۳۰ بشکه نفت است، اما جدیت کافی در جایگزین کردن درآمد‌های گردشگری به جای درآمد‌های نفتی وجود ندارد، گفت: امروزه کشور‌ها روی گسترش صنعت گردشگری مانور می‌دهند؛ زیرا که این صنعت ظرفیت بسیار بالایی برای درآمدزایی دارد. گردشگری به عنوان سومین صنعت سود آور در جهان شناخته می‌شود و به تدریج در حال گرفتن جای نفت و خودرو است.

وی با اشاره به بحث تجدیدناپذیر بودن منابع فسیلی و اتمام دیر یا زود نفت، بیان کرد: در دنیای امروز تجارت نفت تبدیل به یک مسئله سیاسی شده است؛ بنابراین یکی از بهترین موقعیت‌ها برای جبران درآمد نفت، توسعه صنعت گردشگری است. کشور ما نیز با توجه به ظرفیت‌هایی که از لحاظ تاریخی، اقلیمی و صنایع دستی دارد، می‌تواند سالانه درآمد‌های کلانی را از طریق جذب گردشگر خارجی به دست بیاورد. ایران جزو ۱۰ کشور برتر دنیا به لحاظ دارا بودن جاذبه‌های گردشگری و ۵ کشور برتر دنیا از لحاظ تنوع گیاهی و جانوری است.

لزوم ارتباط وزارتخانه گردشگری با بخش خصوصی

این نماینده مجلس دهم درباره بودجه حوزه گردشگری در لایحه بودجه سال ۹۸ و رشد این رقم در قیاس با سال‌های گذشته، گفت: برای وزارتخانه میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بودجه‌ای بالغ بر ۱ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان دیده شده است. در لایحه بودجه ۹۷، این رقم حدود ۸۸۹ میلیارد تومان بود که نسبت به سال قبل آن، یعنی ۱۳۹۶، افزایشی ۱۰۸میلیارد تومانی داشت.

وی افزود: البته بودجه حوزه گردشگری را نمی‌‎توان محدود به همین ارقام دانست؛ چراکه حوزه گردشگری دارای بودجه‌‎های پنهانی است که در سایر ردیف‎های اعتباری قید شده. مثلا در لایحه بودجه اگر برای حمل و نقل ریلی و هوایی اعتباراتی در نظر گرفته شده، این اعتبارات نیز قطعا به کمک حوزه گردشگری می‎آید.

عضو هیئت رئیسه فراکسیون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در مجلس شورای اسلامی، استفاده و درآمدزایی از ظرفیت موجود را مستلزم تلاش و برنامه‌ریزی وزارتخانه میراث فرهنگی و دیگر دستگاه‌ها دانست و تاکید کرد: بخش خصوصی عامل اقتصادی مهمی است و وزارتخانه گردشگری باید با بخش خصوصی ارتباط برقرار کند. طبق تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۹۷، وزارتخانه میراث فرهنگی اجازه دارد از منابع نامحدود بخش خصوصی در جهت توسعه صنعت گردشگری بهره ببرد.

آمار گردشگری در کشور باید به ۵ برابر رقم فعلی برسد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آمار ارائه شده از سوی سازمان گردشگری اضافه کرد: اگرچه سازمان گردشگری مدعی است سالانه ۵ میلیون گردشگر وارد ایران می‌شود؛ اما این آمار با توجه به شواهد موجود چندان قابل قبول نیست. ضمن این که با توجه به ظرفیت‌های موجود در قانون ششم توسعه در مجلس تصمیم بر این شد که میزان جذب گردشگر ۵ برابر شود و در چشم انداز ۱۴۰۴، کشور باید در جذب گردشگر به رتبه یک منطقه برسد.

لاهوتی در پایان نبود عزم جدی در مدیران حوزه گردشگری و عدم وجود زیرساخت‌های مناسب این حوزه را دلایل کم رونقی گردشگری در ایران برشمرد و گفت: رسیدن به آمار ورود سالانه ۲۵ میلیون گردشگر به کشور به حمل و نقل، هتل و امکانات متعددی نیاز دارد و علاوه بر آموزش علمی هتلدار، تورگردان، رستوران‌دار، آموزش تک تک مردم نیز ضروری است؛ چراکه باید با نگاه علمی به گردشگری نگریست و نمی‌توان با روش‌های سنتی در آن موفق بود.

در آمد حاصل از گردشگری ترکیه، ۷ برابر درآمد نفتی ایران

سیامک ابوترابی کارشناس صنعت گردشگری هم در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: ترکیه علی رغم این که فاقد منابع نفتی است، اما به کمک صنعت گردشگری توانسته درآمدی نزدیک به ۷ برابر بیشتر از درآمد نفتی ایران داشته باشد. در حالی که ایران جزء ۱۰ کشور برتر در گردشگری جهان است.

وی افزود: می‌توان گفت از هر ۱۲ شغل، یک شغل به صنعت گردشگری و توریسم ارتباط دارد و می‌توان با برنامه‌ریزی‌های مدون علاوه بر ارز آوری ایجاد اشتغال کرد. مشاغلی مانند میهمانداری هواپیما، هتلداری، آموزش زبان، راهنمای تور و غیره.

این کارشناس صنعت گردشگری با اشاره به نقش دولت در این زمینه گفت: دولت می‌تواند با تسهیل مراحل اخذ ویزا و همچنین برطرف کردن نیاز‌های گردشگران فضا را برای جذب هرچه بیشتر گردشگر فراهم کند.

وی در انتها با اشاره به آمار منتشر شده در این زمینه گفت: طبق آنچه اعلام شد سال ۹۵ درآمد حاصل از ورود گردشگران خارجی به کشور حدود ۸ میلیارد دلار بوده است و امید است با اصلاح و تأمین زیر ساخت‌های مورد نیاز صنعت گردشگری توسط مسئولان، این صنعت بیش از گذشته رونق گیرد.

تبلیغات برای ورود گردشگر خارجی به کشور را بیشتر کنیم

عبدالله رضیان رئیس مجمع نمایندگان مازندران در مجلس شورای اسلامی هم گفت: در حال حاضر باید ذخیره ارزی موجود را کنترل کنیم و با وارد کردن گردشگر به داخل کشور می‌توان مشکلات را کاهش داد. چون نقطه مثبتی که یک گردشگر دارد این است که می‌تواند با خود دلار و ارز به داخل کشور بیاورد.

وی در خصوص افزایش ظرفیت ورود گردشگر به کشور گفت: برای افزایش ظرفیت گردشگر خارجی باید سخت گیری‌ها را در بحث صدور ویزا کمتر کنیم. تبلیغات برای ورود گردشگر خارجی به کشور را بیشتر کنیم. این ظرفیتی است که دشمن نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد و ما هرچه افزایش تعداد گردشگر داشته باشیم، همان ارزی که به داخل کشور می‌آید می‌تواند به عنوان راه جایگزین برای مقابله با تحریم باشد.

در پایان باید گفت بی تردید تجربه سفر قلب پدیده گردشگری است و توریست هنگام بازدید از یک محل گردشگری در پی بدست آوردن آن است. برای اینکه مقصد بتواند تجربه‌های با کیفیت ارائه کند هم خط مشی گذاران و هم مدیران باید انگیزه‌های گردشگران را برای سفر، عواملی که انتخاب مقصد را ممکن می‌سازد، چگونگی حمل و نقل و انتخاب نهایی فعالیت‌هایی که قرار است در مقصد انجام شود را آشکار سازند.

 

گزارش و گفت‌وگو از مصطفی غلامی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Bi nam
۱۲:۴۸ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
به قول مصدق، تا وقتی که خاورمیانه نفت داشته باشه...نه تنها از صنعت گردشگری و اقتصاد بی بهره است ، که همیشه مردمش در فقر و استعمار و جنگ زندگی می کنن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۰۴ شهريور ۱۳۹۸
دولت آنقدردرمورد توجه وتوسعه ی گردشگری گفت وگفت ؟؟!! که خیلی از جوانان دختر وپسر دررشته های مختلف گردشگری درس خواندند ولیسانس وفوق لیسانس گرفتند؟!! وامروز بیکار والاف ومعدودی درشرکتهای خصوصی بانازلترین حقوق ویا کارهایی که هیچ ربطی به مدرک آنها ندارد مشغول گذران عمر هستند؟؟!!!