پنجاهمین کنفرانس ریاضی ایران در شیراز آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، پنجاهمین کنفرانس ریاضی ایران در شیراز گشایش یافت.

منصور واعظ پور رئیس انجمن ریاضی ایران در این کنفرانس با بیان این که وضعیت عمومی دانش ریاضی در کشور مطلوب نیست، اظهار کرد: برگزاری بدون وقفه این گردهمایی ملی در مدت ۵۰ سال نشان از توجه به دانش ریاضی در کشور دارد.

او، استقبال نکردن از رشته ریاضی به ویژه از سوی دانش آموزان را چالش امروزی دانش ریاضی برشمرد و گفت: به علت ضعف ریاضی آینده بسیار تاریکی را می‌توان برای کشور تصور کرد.

واعظ پور با بیان این که آموزش ریاضی در دوره ابتدایی کافی نیست، گفت: خرید خدمت هم خسارت به آموزش ابتدایی وارد کرده و دانش آموزان را از همان دوران ابتدایی از ریاضی فراری داده است.

رئیس انجمن ریاضی ایران ادامه داد: کاهش جایگاه اجتماعی استادان و آموزگاران ریاضی، ایجاد دانشگاه‌های متعدد دیگر و نبود پژوهش از جمله مشکلاتی است که برای این رشته وجود دارد.

حمید نادگران رئیس دانشگاه شیراز نیز در این مراسم اظهار کرد: این دانشگاه با ۷۵۰ عضو هیئت علمی در قالب ۱۵ دانشکده، ۷۵ رشته تحصیلی و حدود ۴۰۰ رشته گرایش به عنوان یکی از دانشگاه‌های بزرگ و برتر کشور در تراز ملی و بین المللی است.

او با بیان این که این دانشگاه همچنین ۱۵ پژوهشکده و نزدیک به ۱۷ هزار دانشجو در مقاطع مختلف دارد، ادامه داد: دانشگاه شیراز با وجود کمبودها و و امکانات فراوان سال‌های اخیر هنوز هم با بهره‌مندی از زیرساخت‌های کم نظیر آزمایشگاهی فرهنگی و ورزشی به عنوان یک سرمایه ملی در جنوب کشور است.

رئیس دانشگاه شیراز  با اشاره به پیشتازی دانشگاه شیراز در اغلب شاخص های علمی، اضافه کرد: در این دانشگاه اغلب رشته ها از جمله علوم کشاورزی، دامپزشکی، مهندسی، الهیات و معارف اسلامی، اقتصاد و مدیریت علوم انسانی و علوم ورزشی تدریس می شود.

نادگران تصریح کرد: دانشگاه شیراز برگزاری نخستین کنفرانس ریاضی کشور در ۵۰ سال پیش در کارنامه دارد و هم اکنون به یاد گذشته برگزاری پنجاهمین آن را برعهده دارد.

او بیان کرد: بی‌توجهی به علوم پایه و بخصوص علم ریاضی به تدریج زیرساخت های علمی کشور را نابود می کند و جز حباب های زوال پذیر چیزی از علم و اندیشه و محفل های آن برجای نمی گذارد.

رئیس دانشگاه شیراز اضافه کرد: علوم پایه ریشه و سرچشمه زیرساخت های علمی کشور است و سرمایه ای بزرگ و سود آور است.

نادگران گفت: علوم پایه باعث ارتباطات علمی با جوامع بین‌المللی می شود و موجب حفظ دانش و قدرت کشور می شود.

او ادامه داد: علوم پایه، موجب توسعه پایدار جوامع از جمله در زمینه های علمی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی می شود و بی توجهی و انحراف از علوم پایه موجب بی ثباتی دیگر علوم و عقب ماندگی و محرم شدن از علم و دستاوردهای آن می شود.

رئیس دانشگاه شیراز افزود: کمال علوم پزشکی و سلامت جامعه و بروز و ظهور و ماندگاری ایده های نو در حوزه تکنولوژی در توجه به علوم پایه امکان پذیر می شود.

نادگران با اشاره به آمار نگران کننده داوطلبان کنکور در گروه تجربی و مقایسه آن با آمار داوطلبان گروه ریاضی اظهار کرد: این معضل نشان دهنده حذف تدریجی اندیشه‌های ناب علمی است و باید اهمیت موضوع را برای همه مردم در قالب کار فرهنگی و تغییر زیرساخت‌های ذهنی یادآوری کرد.

رئیس دانشگاه شیراز با بیان این که افق و مدل توسعه پایدار علوم پایه باید در کشور تهیه شود، ادامه داد: در زمینه‌های مختلف علمی، کشور بار دیگر به این وسیله از نو ساخته می‌شود و رشد و بالندگی علوم کاربردی و فهم دقیق آن‌ها و به طور کلی مجهز شدن زیرساخت‌های کشور با آن‌ها فقط با توجه جدی به علوم‌پایه امکان پذیر می‌شود.

 این کنفرانس تا روز پنج شنبه ۷ شهریورماه ادامه دارد.

انتهای پیام/چ

کنفرانس ریاضی ایران در شیراز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار