‌دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر:

منشأ بسیاری از جرائم مواد مخدر است/۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در کشور مستمر مواد مخدر مصرف می‌کنند

سردار مؤمنی عامل ۵۵ درصد طلاق در کشور را مواد مخدر عنوان کرد و گفت: منشأ بسیاری از جرائم خرد و سرقت‌ها مواد مخدر است.

منشأ بسیاری از جرائم مواد مخدر است/۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در کشور مستمر مواد مخدر مصرف می‌کنندبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،سردار اسکندر مؤمنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در همایش راویان مکتب حسینی که پیش از ظهر امروز در سالن همایش‌های غدیر برگزار شد، با ارائه آمار‌هایی از میزان تولید مواد مخدر در دنیا گفت: در دنیا حدود ۲۸۰ میلیون معتاد وجود دارد و در چند دهه گذشته این آمار‌ها رو به افزایش بوده است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به سودآور بودن چرخه تولید و استفاده از مواد مخدر عنوان کرد: به دلیل سودآور بودن مواد مخدر روزبه‌روز تجارت این مواد با استقبال بیشتری روبرو می‌شود.

سردار مؤمنی ابراز کرد: کل کشفیات مواد مخدر در کشور افغانستان در سال ۲۰۱۷ کمتر از ۳۰۰ تن بوده، اما در جمهوری اسلامی ایران بیش از ۸۰۰ تن مواد مخدر کشف‌شده است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر مطرح کرد: در ایران آخرین آمار‌ها نشان می‌دهد که ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر مصرف‌کننده مستمر و یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار نفر هم مصرف‌کننده تفننی داریم، نرخ شیوع مواد مخدر در کشور ۵.۴ درصد است.

او  ادامه داد: در سال ۲۰۰ و ۲۰۰۱ میلادی کل تولیدات مواد مخدر در کشور افغانستان ۱۸۰ الی ۲۰۰ تن بوده است، در پایان سال ۲۰۱۷ این میزان بیش از ۵۰ برابر شده است به این معنا که تولیدات مواد مخدر از ۲۰۰ تن به ۹ هزار تن رسیده است.

سردار مؤمنی با اشاره به آمار‌هایی از شیوع مواد مخدر در استان قم گفت: در این استان نزدیک به ۲ درصد شیوع مواد مخدر داریم، در جمعیت کارگری نرخ شیوع در کشور ۲۲ درصد و در قم ۱۳ درصد است، نرخ شیوع در جامعه دانشجویی در کشور ۴.۷ و در استان قم ۴.۱ درصد بوده است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد: آسیب استفاده از مواد مخدر به حدی است که مقام معظم رهبری شخصاً با سران قوا و مسئولان جلساتی برگزار می‌کنند و در این جلسات ۵ آسیب شناسایی می‌شود که در رأس آن‌ها مواد مخدر قرار دارند.

سردار مؤمنی عامل ۵۵ درصد طلاق در کشور را مواد مخدر عنوان و یادآورشد: منشأ بسیاری از جرائم خرد و سرقت‌ها مواد مخدر است.

او با بیان راهکار‌های مقابله با مواد مخدر تأکید کرد: راهکار اصلی پیشگیری است به این معنا که اجازه ندهیم فرد دیگری به چرخه مواد مخدر اضافه شوند.

سردار مؤمنی با بیان اینکه بیش از ۱۱ درصد تولید ناخالص ملی صرف مبارزه با مواد مخدر می‌شود، اضافه کرد: ما نمی‌توانیم کاری کنیم که مواد مخدر مطلقاً در دسترس مردم نباشد، مهم ایجاد بازدارندگی درونی و پیشگیری است.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه در دهه ۶۰ شیوع و مصرف مواد مخدر بسیار پایین بوده است، افزود: ما اگر شاخص‌های اجتماعی دهه ۶۰ را ببینیم راه‌حل هم در این شاخص‌ها نهفته است، این راه به ما نشان می‌دهد که باید قدرت نه گفتن به دانشجویان و دانش آموزان را بیاموزیم.

او تصریح کرد: درست است که در دهه ۹۰ شرایط شاخص‌ها نسبت به دهه ۶۰ تغییر کرده، اما جامعه ما دین‌باور است و باید جوانان جامعه را در برابر پیشنهاداتی که به او می‌شود واکسینه کرد و قدرت «نه» گفتن او را بالا برد.

سردار مؤمنی در پایان جامعه ایرانی را جامعه‌ای دین‌دار دانست و تأکید کرد: درعین‌حال که باید به مبارزه ادامه دهیم، اما راه‌کار اصلی مبارزه با مواد مخدر پیشگیری و بالا بردن انسجام اجتماعی و قدرت «نه» گفتن در جامعه است.

انتهای پیام/ح

صحبت های سردار مومنی در قم 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار