چه زمانی سن طلایی تشخیص و درمان تنبلی چشم است؟

یک فوق تخصص جراحی انحراف چشم گفت: تشخیص و درمان به موقع تنبلی چشم در سنین پایین‌تر، تاثیرگذاری بیشتری دارد.

ساعت ۱۵/ سن طلایی تشخیص و درمان تنبلی چشم/ کاهش بینایی برگشت ناپذیر، ارمغان تلخ سهل انگاری در درمان تنبلی چشمعلیرضا کشتکار جعفری فوق تخصص جراحی انحراف چشم و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آمبلیوپی (تنبلی چشم) اظهار کرد: کاهش بینایی یک چشم نسبت به چشم دیگر یا کاهش بینایی ۲ چشم را تنبلی چشم می‌گویند، به شرطی که مشکل ساختاری در یکی از چشم‌ها یا هر ۲ وجود نداشته باشد.

او بیان کرد: تشخیص زود هنگام تنبلی چشم بسیار اهمیت دارد، این عارضه قابل پیشگیری و درمان است، دوره طلایی درمان و تشخیص تنبلی چشم ۶ سال نخست زندگی است و هر چه این زمان، به زمان تولد نزدیک‌تر باشد درمان سریع‌تر و نتیجه نهایی بهتر است.


بیشتر بخوانید: هر آنچه باید از علل ابتلا به تنبلی و انحراف چشم بدانید/ کدام کودکان به تنبلی چشم دچار می‌شوند؟


کشتکار جعفری گفت: مبتلایان به تنبلی چشم اگر به موقع درمان نشوند با کاهش بینایی برگشت ناپذیر مواجه می‌شوند که این موضوع تبعات روانی، اجتماعی و اقتصادی را برای بیمار، خانواده و جامعه به همراه دارد.

میزان شیوع تنبلی چشم در ایران

این فوق تخصص جراحی انحراف چشم افزود: شیوع تنبلی چشم در جهان بین ۲ تا ۵ درصد و در ایران ۴/۱ درصد است.

او تاکید کرد: شایع‌ترین علت آمبلیوپی، انحراف چشم یا لوچی و در درجه بعد عیوب انکساری است، اگر کودک هر مشکل عضوی در یکی از  چشم‌ها یا هر ۲ داشته باشد که این مشکل از تشکیل تصویری واضح در شبکیه جلوگیری کند، این عارضه باید هر چه زودتر درمان شود.


بیشتر بخوانید: تنبلی چشم در کمین بیش از یک میلیون کودک ایرانی/ زمان طلایی درمان بیماری‌های چشمی


کشتکار جعفری در پاسخ به این پرسش که آیا آمبلیوپی با علامت ظاهری همراه است یا خیر، تصریح کرد: فقط کودکانی که یکی از چشم‌های آنها  به انحراف و آمبلیوپی دچار است، علامت ظاهری دارند در بقیه موارد مبتلایان به تنبلی چشم هیچ علامتی ندارند و این عارضه تنها با معاینه چشم‌ها مشخص می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.