باشگاه خبرنگاران جوان بررسی می‌کند؛

سرنوشت ما در دست فالگیران است؟!/ فال گرفتن رازهای سر به مهر را فاش می‌کند؟

هر وقت دلمان می‌گیرد تفألی به دیوان حافظ می زنیم و یا سراغ کسانی می رویم که برایمان فال بگیرند.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، هر وقت دلمان می گیرد، تفألی به دیوان حافظ می زنیم یا  هر وقت سردرگم شده‌ایم، سراغ کسانی می‌رویم که برایمان فال بگیرند این کلمه‌ای که تا این حد به آن تمایل داریم به چه معناست؟

فال در عربی به معنای شگون است؛ اما علم فال علمی است که به وسیله آن از برخی حوادث آینده مطلع می‌شویم. این کار به وسیله تعبیر کلام، باز کردن قرآن یا کتاب‌های بزرگان مثل دیوان حافظ، مثنوی و نظایر آن انجام می‌شود. برخی از علمای دین تفأل با قرآن را مجاز شمرده اند.

کلمه فال را می‌توان در اشعار شاعرانی چون فردوسی مشاهده کرد. از جمله آن‌ها این بیت هاست:

جهانجوی را آن بد آمد به فال
بفرمود کش سر ببرّند و یال

بر همه شا‌ها ز پی این جمال
قرعه زدم نام تو آمد به فال

این کلمه را در اشعار نظامی هم می‌توان دید؛ این شاعر می‌گوید:

امروز مبارک است فالم
کافتاد نظر بر آن جمالم

این روز‌ها فال گرفتن تنها به معنای تفأل زدن به قرآن کریم یا دیوان حافظ نیست؛ بلکه انواع دیگر از قبیل فال تاروت، فال انبیاء، فال قهوه یا فال و طالع بینی هم وجود دارد. از دیرباز انسان‌ها سراغ فال و طالع بینی می‌رفتند.فال و طالع بینی بر اساس ماه تولد هم دیده می‌شود و می‌گویند افرادی که در هر ماه متولد می‌شوند، ویژگی‌های شخصیتی مشترکی دارند. برخی براساس همین طالع بینی همسر خود را انتخاب می‌کنند! افرادی بر اساس قهوه‌ای که ته فنجان فرد مانده است، می‌گویند قراراست چه اتفاقی در آینده برایشان رخ دهد. برخی افراد براساس همین گفته‌ها زندگی می‌کنند. 

سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا واقعاً فالگیر‌ها می‌توانند به ما از آینده‌ای بگویند که هنوز اتفاق نیفتاده است؟ تا چه اندازه‌ گفته‌هایشان صحت دارد؟ گاهی اتفاق افتاده است که فال گرفته و از قضا آن اتفاق رخ داده است. اگر کمی دقت کنیم متوجه می‌شویم برخی فالگیر‌ها اطلاعاتی را از ما می‌گیرند و براساس آن وقایعی را پیش بینی می‌کند. از قضا برخی حرف هایشان درست از آب درمی آید و همان حادثه برایمان رخ می‌دهد.

اینکه بر اساس گفته‌های این افراد عمل کنیم، درست است یا خیر؟ اگر بخواهیم براساس گفته‌های فالگیران عمل کنیم، پس ما در کجای زندگی حق انتخاب داریم؟ با این اقدام حق انتخاب را از خودمان سلب نمی‌کنیم؟ نقش تلاش انسان در رسیدن به موفقیت و شرایط بهتر برای زندگی کجاست؟ مسلماً اگر دنبال شغلی مناسب باشیم، شغل مناسب را پیدا می‌کنیم. ممکن است زمان زیادی برای آن صرف کنیم اما در نهایت به نتیجه می‌رسیم. اگر برای قبولی در کنکور تلاش کنیم، به نتیجه می‌رسیم. مشاورانی هستند که به ما برای حل مشکلات و تصمیم گیری درباره مسائل مهم زندگی کمک می‌کنند. بر اساس این گفته‌ها بازهم دلیلی برای مراجعه به فالگیر و عمل به گفته هایشان باقی می‌ماند؟

گاهی به قرآن یا دیوان حافظ تفال می‌زنیم. برای درستی تفال به قرآن کریم می‌توان بنا بر نظر علما و مجتهدان دین عمل کرد. تفال به دیوان حافظ برای اینکه شعرش را بخوانیم و سعی کنیم به محتوای آن را بفهمیم، خوب است. دریافت انرزی مثبت از یک شعر می‌تواند به ما برای ادامه راهمان انگیزه دهد، اما یادمان باشد این کار به یک عادت تبدیل نشود و نقش تدبیر و خرد خود را در تصمیم گیری و حل مشکلاتمان فراموش نکنیم.

برای گرفتن فال حافظ اینجا کلیک کنید

انتهای پیام/

 

برچسب ها: ادبیات ، فال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۹ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
گره افتاده به زندگیم
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۰:۰۱ ۰۶ دی ۱۳۹۹
عالی
آخرین اخبار