در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

واکسن آنفلوانزا در داروخانه‌های کشور توزیع شد + قیمت

واشقانی با بیان اینکه واکسن آنفلوانزا در داروخانه توزیع شده است، درباره باید و نباید‌های تزریق واکسن توضیح داد.

علی واشقانی فراهانی، رئیس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه واکسن آنفلوآنزا فصلی سال ۱۳۹۸ (۲۰۱۹-۲۰۲۰) توزیع شد و در اختیار داروخانه‌ها قرار گرفت، اظهار کرد: امسال، واکسن آنفلوآنزا از دو تامین کننده که سابقه توزیع و مصرف واکسن را در کشور داشته اند، تامین شده و در اختیار داروخانه‌ها جهت توزیع قرار گرفته است.

واکسن آنفلوانزا در داروخانه‌های کشور توزیع شد +ممنوعیت‌های تزریق و قیمت واکسن آنفلوانزا

فروش واکسن آنفلوآنزا  فقط با نسخه پزشک

او ادامه داد: افراد واجد شرایط تزریق واکسن آنفلوانزا می‌توانند پس از تجویز پزشک با در دست داشتن نسخه جهت دریافت و تزریق واکسن به داروخانه‌ها مراجعه کنند.

رئیس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو با بیان اینکه به طور کلی گـروه‌هـای پرخطـر نیازمنـد دریافـت واکسـن فصلـی آنفلوانزا هستند، گفت: خانم‌های باردار (با تجویز متخصص زنان)، کودکان ۶ تا ۵۹ ماهه (به خصوص در سن زیر ۲ سال)، افراد بالای ۶۰ سال، کارکنان بخش‌های بهداشت و درمان به ویژه افراد در تماس مستقیم با بیماران مبتلا به آنفلوانزا از جمله گروه های پر خطر هستند که باید واکسن را تزریق کنند.

بیمارانی که باید واکسن آنفلوانزا  تزریق کنند

واشقانی با بیان اینکه مبتلایان به برخی بیماری‌ها باید واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند، گفت: افراد مبتلا به بیماری‌های سرکوب سیستم ایمنی شامل مبتلایان به HIV/AIDS و مبتلایان به ضایعات نخاعی و بیماری‌های عصبی عضلانی، مبتلایان به بیماری‌های مزمن ریوی (از قبیل آسم و بیمار‌های مزمن انسدادی ریوی)، بیمار‌های مزمن قلبی عروقی (بجز بیمارانی که صرفا دچار پر فشاری خون هستند)، مبتلایان به بیمار‌های مزمن کلیوی، کبدی، عصبی، مبتلایان به بیماری های خونی و اختلالات متابولیک (شامل دیابت قندی)، افراد مبتلا به چاقی مرضی،  گروه سنی ۶ ماهه تا ۱۸ ساله که تحت درمان طولانی مدت آسپرین قرار دارند، از جمله بیمارانی هستند که تزریق واکسن آنفلوآنزا برای آنها ضرورت دارد.

رئیس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو ادامه داد: همچنین ساکنین و کارکنان آسایشگاه‌ها، کارکنان شاغل در مرغداری‌ها و پرورش دهندگان طیور و پرسنل سازمان دامپزشکی و سازمان حفاظت محیط زیست که در قسمت‌های مرتبط با پرندگان فعالیت می‌کنند، مراقبان و سایر افراد در تماس نزدیک و خانگی با بیمارانی که جزو گروه‌های پر خطر محسوب می‌شوند، افراد مبتلا به چاقی شدید (BMI) بالاتر از ۴۰ باید واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند تا در برابر ویروس این بیماری واکسینه شوند.

واشقانی درباره تزریق واکسن آنفلوآنزا در افراد سالم بیان کرد: افـرادی کـه متقاضـی دریافـت واکسـن آنفلوانزا هستند، در صورتی کـه منعی برای دریافت واکسـن نداشـته باشـند، مـی توانند واکسـن را تزریق کنند اما با توجه به محدودیت منابع واکسن آنفلوآنزا خصوصا در اوایل دوره توزیع آن، درخواست می‌شود افرادی که جزو گروه‌های پرخطر نیستند، اجازه بدهند تا افراد پرخطر تحت واکسیناسیون قرار گیرند و سپس جهت دریافت واکسن اقدام کنند.

واکسن آنفلوانزا در داروخانه‌های کشور توزیع شد +ممنوعیت‌های تزریق و قیمت واکسن آنفلوانزا


بیشتر بخوانید: واکسن چهار ظرفیتی آنفلوآنزا بزنیم یا سه ظرفیتی؟ +بهترین زمان تزریق


چه کسانی نباید واکسن آنفلوانزا  تزریق کنند؟

رئیس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو درباره ممنوعیت تزریق واکسن آنفلوانزا در برخی افراد گفت: کودکان کمتر از ۶ ماه، افرادی که به واکسن آنفلوانزا یا ترکیبات آن (ژلاتین، آنتی بیوتیک‌ها و یا سایر ترکیبات) واکنش‌های شدید آلرژیک یا تهدیدکننده حیات نشان داده اند، ممنوعیت تزریق واکسن دارند.

واشقانی با بیان اینکه واکسن آنفلوآنزا پس از دو هفته در بدن فعال می شود، تصریح کرد: دو هفته پس از دریافت واکسن، میزان آنتی بادی در اغلب افراد به حدی می‌رسد که توانایی پیشگیری از ابتلاء به سویه‌های موجود در واکسن را داشته باشند، در اغلب افراد تزریق یکبار واکسن کافی است، اما کودکان ۶ ماهه تا ۸ ساله‌ای که برای اولین بار واکسینه می‌شوند؛ توصیه می‌شود پس از تزریق دوز اول، دوز دوم را به فاصله یک ماه به عنوان یادآور دریافت کنند.

فرق واکسن سه و چهار ظرفیتی آنفلوانزا

رئیس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو با اشاره به سه و چهار ظرفیتی بودن واکسن های آنفلوآنزا اظهار کرد: واکسن‌های موجود در کشور، امسال نیز به صورت سه و چهار ظرفیتی است که با تشخیص و تجویز پزشک این واکسن تامین و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

واشقانی ادامه داد: واکسن های سه و چهار ظرفیتی بدن را در برابر ویروس نوع A  واکسینه می‌کنند. ویروس نوع A خطرناک‌ترین نوع ویروس آنفلوانزاست و مهمترین عامل همه گیری بیماری آنفلوانزا در دنیا محسوب می شود و تنها تفاوت نوع سه و چهار ظرفیتی در نوع B بوده که نسبت به نوع A از خطر کمتری برخوردار است.

قیمت واکسن آنفلوانزا

رئیس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو  با اشاره به قیمت واکسن آنفلوانزا بیان کرد:  واکسن چهار ظرفیتی آنفلوانزا  ۴۱ هزار و ۵۰۰ تومان و واکسن سه ظرفیتی ۳۵ هزار و ۸۰۰ تومان در داروخانه های سراسر کشور به فروش می‌رسد.

 

واکسن آنفلوانزا در داروخانه‌های کشور توزیع شد +ممنوعیت‌های تزریق و قیمت واکسن آنفلوانزا

راهکاری برای تشخیص واکسن اصل و تقلبی 

واشقانی با  اشاره به راهکاری برای تشخیص اصل بودن واکسن آنفلوآنزا اظهار کرد: واکسن به صورت بسته بندی تکی در جعبه و به همراه برچسب اصالت تهیه می شود، این  واکسن‌ بدون جعبه و برچسب اصالت، مورد تائید نیست.

رئیس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو با بیان اینکه واکسن آنفلوآنزا یخچالی است، گفت: شرایط حمل و نقل و نگهداری واکسن ۲ تا ۸ درجه سانتیگراد (شرایط یخچالی) است و در صورت نگهداری و حمل و نقل طولانی مدت باید از داروخانه،یخِ خشک گرفت و واکسن را با یخ خشک جا به جا کرد. در این زمینه می‌توان از راهنمایی دکتر داروساز در داروخانه استفاده کرد.

ممنوعیت نوعی از واکسن چهار ظرفیتی آنفلوانزا در کودکان زیر سه سال

رئیس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو با اشاره به ممنوعیت نوعی از واکسن چهار ظرفیتی آنفلوانزا اظهار کرد: مصرف یکی از واکسن‌های ۴ ظرفیتی امسال در کودکان ۶ ماه تا ۳ سال مجاز نیست، واکسن دیگر ۴ ظرفیتی و واکسن ۳ ظرفیتی شامل این محدودیت نیستند و در این زمینه اطلاع رسانی به معاونت غذا و دارو و همچنین درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر و داروخانه‌ها صورت پذیرفته است. کادر درمان موظف به رعایت این مورد خواهند بود، برگه راهنما مصرف نیز همراه واکسن موجود است و توصیه می‌شود قبل از مصرف مورد مطالعه قرار گیرد.


بیشتر بخوانید: ممنوعیت تزریق واکسن آنفولانزا برای کودکان زیر سه سال


واکسن آنفلوانزا در داروخانه‌های کشور توزیع شد +ممنوعیت‌های تزریق و قیمت واکسن آنفلوانزا

رضا محمدی، سرپرست غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، در خصوص ممنوعیت تزریق واکسن آنفولانزای چهار ظرفیتی با نام تجاری lnfluvac tetra ۲۰۱۹_۲۰۲۰ برای کودکان زیر سه سال هشدار داد.

او گفت: این واکسن که ساخت کمپانی هلند است مجوز استفاده در کودکان زیر سه سال را ندارد و تنها برای بزرگسالان و کودکان بالای سه سال قابل استفاده است و برای استفاده از سایر برند‌های واکسن آنفلوانزا سه و چهار ظرفیتی ساخت کمپانی سافونی پاستور فرانسه در صورتی که از مجاری قانونی وارد کشور شود، مانعی وجود ندارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
اسد زاده
۱۷:۵۵ ۲۷ دی ۱۳۹۹
چدا دروغ میگید همه داروخونه ها هست توی اسلام شهر هر داروخونه برید هست فقط با کارت ملی
Germany
اسماعیل قطبی
۱۳:۵۶ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
این واکسن برای خودی ها میباشد و ماکه نخودی هستیم و بیخودی نباید بیخودی انرژی صرف کنیم برای پیدا کردن و خرید واکسن ما باید دنبال واکسن مردن باشیم راحت گیر میاید چون همینکه دنبال واکسن آنفولانزا اینور و آنور روید بعید نیست کرونا بگیرید و نتیجه مشخص است
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۵:۰۶ ۲۰ مهر ۱۳۹۹
دروغ هیچ داروخانه ای نداره من برای پدرم کل تهران رو گشتم ندارن!
Iran (Islamic Republic of)
حسن مرادپور
۲۱:۵۱ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
اگر پشت گوشمان را دیدیم واکسن انولانزارا هم خواهیم دید دروغ تاچه اندازه خودمون نون نداریم بعد نون میدیم به کشورهای دیگه واکسن کو کجا پیدا میشه بگید تا بریم بگیریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۹ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
سلام. من ده تا داروخانه رفتم گفتن هنوز ندادن بهمون .....
این چه مسخره بازی که امسال دراوردن ...؟!!!!!
جون مردم اصلا مهم نیست برا دولت ..... !!!
Germany
حسن
۱۹:۳۹ ۰۸ مهر ۱۳۹۹
کدام داروخانه.. چرادروغ میگین
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۱:۰۱ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
سلام کجا پخش کردن ما هر جا میریم میگن اصلا نیاوردیم که عرضش کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۱ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
سلام کدوم داروخانه پخش می کنه لطفا بفرمایید؟من که هر داروخانه ای رفتم گفتند از واکسن خبری نیست
Iran (Islamic Republic of)
دانشور
۱۶:۱۷ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
با سلام. واکسن انفلوانزادرهیچ داروخانه عرضه نمیشه من کیسه روده دارم هزینه کیسه کم بودبایدازبازارسیاه واکسن پیدا کنم مقامات ازفارسی کننده‌ای داره سنم هفتادساله چطور واکسن پیدا کنم تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۹ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
کجا توزیع شده این همه من هرچی گشتم گیرم نیومد داروخانه ها میدن فقط به آشناها و اقوام خودشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۳ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
امام زمان خودت ظهور کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۱ ۱۰ شهريور ۱۳۹۹
نسخه پزشک دیگه امسال چه صیغه ای تو این وضعیت مریضی من چطور پدر و مادر پیرم رو ببرم دکتر که براشون نسخه بنویسه عقلم خوب چیزی
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۱:۰۳ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
اقای مجتبی که گفتی هرسال ۳ تا شرکت وارد میکرد وامسال ۲ تا.تاریخ خبر رو بخون این خبر مال پارساله. امساله خود من شنیدم ک معاوک وزیر میگفت بخاطر شرایط موجود سفارش ۱۰ برابری واکسن انفلونزا دادیم.
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۲:۲۰ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
واقعا متاسفم هرسال سه تا شرکت وارد میکرده امسال که باید همه بزنند دو شرکت وارد کرده افرین به این ابتکار عمل مسئولین محترممون خوب بهرانو مدیریت میکنن لطفا یه کف مرتب بزنید براشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۱ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
ای داد بیداد . خدا به همه رحم کنه .
Iran (Islamic Republic of)
رهبر جهان
۰۸:۵۹ ۱۳ آذر ۱۳۹۸
من امروز رفتم میگن 100 تومنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۱۲ آذر ۱۳۹۸
من بمیرم ۸۰۰ هزار نمیدم پول واکسن خخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۱۱ آذر ۱۳۹۸
در شیراز برای دختران 1.5 و 4.5 ساله ام می خواستم با بدبختی و هزارتا منت و ... پیدا کردم، کمیاب بلکه نایاب شده
فکری بکنند مسولان محترم
Iran (Islamic Republic of)
میثم کابلی
۱۲:۳۸ ۰۴ آذر ۱۳۹۸
با سلام
لازم دونستم از اینکه بصورت کامل توضیحات لازم رو داده بودید ازتون تشکر کنم.
خداحافظ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۶ ۲۷ مهر ۱۳۹۸
چرادولت این واکسن به مردم مجانی نمیده تامردم این همه اسیرانفلنزانشنداین همه داروحدرنره تاکی دولت می خوادمردم گرفتارباشند
آخرین اخبار