مجوز شیرین‌سازی و انتقال آب دریای عمان به شرق کشور در دستور کار

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت:مجوز شیرین‌سازی و انتقال آب دریای عمان به شرق کشور به زودی صادر می‌شود.

صدور مجوز شیرین‌سازی و انتقال آب دریای عمان به شرق کشوربه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، محمد علایی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی امروز در نشست خبری شرکت آب منطقه‌ای خراسان که در سالن اجتماعات استانداری خراسان رضوی برگزار شد، با اشاره به اینکه محور‌های استان کم و میانگین بارش سالیانه آن ۲۱۹ میلی متر است، گفت: این رقم از میانگین بارش سالیانه کشور کمتر است، با این وجود میزان برداشت از آب‌های زیر زمینی که سرمایه‌های ما به حساب می‌آیند، در ۶۰ سال گذشته روند صعودی داشته است.

او تصریح کرد: برای اینکه استان دچار تنش آبی نشود، باید ۴۰ درصد از ظرفیت‌های تجدیدپذیر آبی برداشت کنیم در صورتی که الان برداشت ما ۱۴۶ درصد بوده، یعنی میزان برداشت ما از این ظرفیت صد درصد است و حتی ۴۶ درصد هم بیشتر برداشت می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: این عدد در پنج سال گذشته ۱۳۷ درصد و در سال گذشته به ۱۲۶ درصد رسیده است.

علایی افزود: کاهش سطح آب زیرزمینی پیامد‌هایی همچون خشکی قنات، چشمه‌ها، شوری آب و نشست سطح زمین را به‌دنبال دارد.

او با بیان این نکته که خراسان رضوی در میزان برداشت و کسری مخزن آب با فاصله زیاد در کشور رتبه اول را دارد و در میزان نشست زمین هم رکورددار است، تصریح کرد: میزان کسری مخزن آب استان یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: در بسیاری از دشت‌های خراسان رضوی مانند سبزوار، نیشابور، تایباد، بجستان، فریمان و خواف نشست سطح زمین را داریم.

علایی افزود: متأسفانه زمین در دشت‌های استان حدود ۲۵ سانتی متر در سال نشست دارد که این میزان از حد بحرانی آن در دنیا که یک میلی‌متربوده بیشتر است.

او تصریح کرد: برای جلوگیری از کمبود آب کشور در وزارت نیرو، کارگروه سازگاری ملی آب تشکیل شده است که این کارگروه برنامه‌هایی را تهیه و به استان‌ها ارسال کردند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی طی دو سال درگیر برنامه‌های کارگروه سازگاری ملی آب است و در نهایت توانست با تشکیل همیاران آب استان به سند راهبردی آب برسد، گفت: این سند پس از تهیه به کارگروه ملی فرستاده شد و در آنجا به تصویب رسید، طبق این سند باید تا سال ۱۴۰۵ کسری مخزن استان را به صفر برسانیم.

علایی افزود: جهت کاهش میزان برداشت از مخزن آب استان باید از اضافه برداشت چاه جلوگیری کنیم و ۱۸۰ میلیون چاه غیر مجاز را ببندیم.

او با بیان اینکه خراسان رضوی طبق این سند راهبردی باید ۶۰۰ میلیون متر مکعب میزان برداشت خود از مخزن آبی استان را کاهش دهد، تصریح کرد: از ابتدا سال برنامه‌های خود را شروع کرده و توانستیم ۱۲۰ میلیون مترمکعب از ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب را کاهش دهیم.
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اعلام اینکه مجوز تخصیص شیرین سازی و انتقال آب دریایی عمان به شرق کشور توسط وزارت نیرو تا آخر هفته صادر می‌شود، گفت: این طرح باید توسط بخش خصوصی و بدون دخالت سرمایه دولت انجام شود.

علایی افزود: همچنین انتقال آب از هزار مسجد نیز مراحل آخر خود را می‌گذراند.
 
او با بیان اینکه طرح تونل انتقال آب و خط انتقال آب به پایین دست آماده بهره‌برداری است، تصریح کرد: در هفته دولت بهره‌برداری از طرح آب رسانی به سرخس را با اعتبار ۲۸۰ میلیارد ریال و عملیات اجرای دو طرح دیگر را نیز آغاز کردیم.
 
حسین اسماعیلیان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی در ادامه این نشست با بیان اینکه آب مشهد از طریق چهار سد تأمین می‌شود، گفت: انتظار داشتیم در سال جاری هم با ادامه شرایط سخت آبی سال‌های گذشته، با تنش آبی روبه‌رو باشیم، اما با تغییر شرایط جوی این اتفاق نیفتاد و امروز سد دوستی ۵۷ درصد، سد طرق ۶۶ درصد، سد ارداک ۸۶ درصد و سد کارده ۳۴ درصد آب ذخیره دارند.

او از کلنگ‌زنی طرح انتقال فاضلاب در شهرک رجایی، باهنر و پنج تن خبر داد و تصریح کرد: ۲۰۰ کیلومتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب در حاشیه شهر مشهد در دست اقدام است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: جهت کیفی سازی آب مشهد طرح نبی‌اکرم را در حال اجرا داریم که ۵۰ درصد پروژه تاکنون اجرا شده و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۹۹ این پروژه به پایان برسد.

اسماعیلیان افزود: بزرگ‌ترین پروژه ما، «تصفیه خانه خان عرب» است که ۱۳۵ هزار متر مکعب آب را طول شبانه روز تصفیه می‌کند.
 
انتهای پیام//ج.ر
 

اتمام طرح نبی اکرم تا سال ۹۹

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار