تقویت قدرت مسلمانان، دستور قرآن است/ فقاهت تبیین شود

نماینده، ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه هر کشوری که در دنیا قدرتمند است، حرفش جلو می‌رود، گفت: به دستور قرآن کریم باید در حد توان و استطاعت خودمان قوت و قدرت فراهم کنیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده، ولی فقیه در استان فارس در آیین بزرگداشت هفته جهانی مساجد و گرامیداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر و هفته دولت که در مسجد جامع شهدا شیراز برگزار شد، گفت: برنامه‌های مسجدی بر محور وظیفه قرار دارند و اگر وظایف خود را از کتاب خدا و سنت پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) یاد بگیریم و پای آن بایستیم نگران هیچ‌چیز نباید باشیم.

وی افزود: این وظایف چیزی است که امام در مسجد تعیین کرده است و اینکه می‌گویند مستحب است که امام مسجد، عالم باشد برای همین است که وظیفه خود را از عالم یاد بگیریم.

آیت‌الله دژکام دو آیه از آیات قرآن را یادآور شد و گفت: طی ۴۰ سال گذشته تجربه‌ها و تهدید‌ها نشان داد که نظام حاکم بر روابط بین‌الملل، نظام زور و قدرت است. اینکه لبخند بزنیم و دیپلماسی به خرج دهیم، راه به جایی نمی‌برد و گاهی شاید لازم باشد که با قدرت برخورد شود.

تقویت قدرت مسلمانان، دستور قرآن است

امام جمعه شیراز با بیان اینکه هر کشوری که در دنیا قدرتمند است، حرفش جلو می‌رود، گفت: به دستور قرآن کریم باید در حد توان و استطاعت خودمان قوت و قدرت فراهم کنیم و دستور قرآن همین است که تا می‌تواند قدرت و قوت برای خود فراهم کنید تا دشمن از شما بترسد.

وی یادآور شد: زمانی که پهپاد پیشرفته آمریکایی‌ها را نابود کردیم، تشکر هم کردند که آن یکی هواپیما را نزدید، ولی اگر قدرت نداشتیم، ما را خار می‌کردند.

قدرت در نظام بین‌المللی تعیین تکلیف می‌کند

آیت‌الله دژکام با تأکید بر اینکه باید هر روز قدرتمندتر شویم و این قدرت است که در نظام بین‌المللی برای ما تعیین تکلیف می‌کند، گفت: قدرت نرم و سخت جمهوری اسلامی به حدی رسیده است که دنیا نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد گرچه دلشان می‌خواهند ما را نادیده بگیرند.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با انتقاد از هجمه‌های فضای مجازی در خصوص تقویت قدرت ایران گفت: کسانی که این بحث را در فضای مجازی راه می‌اندازند یا دشمن هستند یا عامل دشمن، زیرا می‌خواهند ما را از قدرت دور کنند، ولی باید بدانیم که حرف ما بدون قدرت در دنیا خریداری ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش اهمیت مساجد را یادآور شد و گفت: نیاز است که مساجد ما به همان نقش اصلی که در دین اسلام برای آن‌ها تعریف شده است، بازگردند و وظیفه خود را انجام دهند.

آیت‌الله دژکام با اشاره به وجود ۷ هزار مکان مذهبی در استان فارس گفت: درب برخی از این مکان‌ها بسته است. اگر در هر کدام از این مکان‌ها ۱۰۰ نفر جمع شوند، یک جمعیت ۶۰۰ هزار نفری تشکیل می‌شود که دشمن از آن می‌هراسد.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه کاری که باید در مساجد انجام شود، مدتی است معطل مانده است، گفت: اگر وظیفه‌گرایانه به سراغ کار و مسجد برویم، مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعیمان حل می‌شود و معنویت هم داریم.

مساجد باید با یکدیگر در تعامل باشند

وی با تصریح اینکه گاهی به‌گونه‌ای در مسجد کار می‌کنیم که وظیفه گم می‌شود، اهمیت شبکه‌سازی مساجد را یادآور شد و گفت: مساجد باید با یکدیگر در تعامل و ارتباط باشند. اگر مساجد ما هر کدام تک تک بدرخشند، اما با هم همکاری نداشته باشند، به نتیجه نمی‌رسیم.

آیت‌الله دژکام در عین حال این نکته را یادآور شد که کار شبکه‌ای و یک جور عمل کردن ویژگی‌هایی دارد و اگر وظیفه‌گرایانه عمل شود، شبکه‌سازی انجام می‌شود.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با تأکید بر اینکه باید فقاهت تبیین شود و مردم با مسائل فقهی انس بگیرند، گفت: ۱۶ واحد معارف اسلامی در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود، اما ۲ واحد فقه درس داده نمی‌شود و معلوم است دانشجویی که با فقه انس نمی‌گیرد، وظایف دینی خود را به درستی انجام نمی‌دهد لذا فقه و مسئله و احکام باید آموزش داده شود.

آموزش‌ها را متمرکز بر فقه قرار دهیم

وی با بیان اینکه باید آموزش‌ها را متمرکز بر فقه قرار دهیم، گفت: ولایت مال فقیه است و کسانی که می‌خواهند ولایت‌پذیر باشند باید با فقه انس بگیرند.

آیت‌الله دژکام همچنین از عدم آشنایی برخی افراد با مسئله تقلید انتقاد کرد و گفت: این مسئله کوتاهی آموزش و پرورش است و دانشجویی که ۸ سال از سن تکلیفش گذشته می‌گوید تقلید چیست.

امام جمعه شیراز گفت: اگر دنبال وظیفه و تکلیف و فهمیدن احکام و اجرای آن برویم، مردم به این سمت می‌روند که درست انتخاب کنند.

نماینده، ولی فقیه در استان فارس در پایان درخواست کرد که امور مساجد را با محوریت عالم و در راستای حکم خدا و انجام تکالیف دینی جلو ببریم.
انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار