باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

۲۰ نکته ضروری برای پیاده روی اربعین

با نزدیک شدن به پیاده روی اربعین سالار شهیدان و شرکت در این پیاده روی عظیم نیاز است تا نکاتی را رعایت و به آن توجه کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، بعد از گذشت یکسال بار دیگر به اربعین سالار شهیدان نزدیک می‌شویم، پیاده روی که هر ساله به خیل عاشقان آن اضافه می‌شود.

خیلی از مشتاقان این سفر بی صبرانه منتظر نزدیک شده زمان اعزامشان هستند تا زودتر به خواسته دل خودشان برسند.

در این سفر معنوی شیرین ممکن است برای افراد مشکلاتی ایجاد شود، لازم است که قبل سفر از تجربیات سایر افراد که بار‌ها به این سفر رفته اند استفاده کنید.

قبل از سفر سعی کنید مقدار پولی که نیاز دارید به همراه ارزی که به شما تعلق می‌گیرد به همراه داشته باشید و از بردن لوازم غیرضروی و گران قیمت خودداری کنید. هرساله مقدار زیادی از لوازم گران قیمت همچون گوشی‌های همراه گم شده یا به سرقت می‌رود.

برای مکالمه در عراق هم سعی کنید از سیم‌کارت‌های عراقی استفاده کنید و آن را از آژانس‌های مسافرتی معتبر یا از نمایندگی‌های سفارت عراق در ایران دریافت کنید.

میزان هزینه‌های حمل و نقل هرساله با توجه به نرخ جدید آن مشخص است، بنابراین از دادن هزینه‌های زیادی خودداری کنید.

وسایل مورد نیاز برای پیاده روی اربعین

اولین نیاز سفر پیاده روی اربعین کوله پشتی مناسب است، لازم است بدانید حداقل سه روز در مسیر پیاده روی هستید و حتما نیاز به کوله پشتی مناسبی دارید که ستون فقرات شما در این مدت آسیب جدی نبیند.


بیشتر بخوانید: صفر تا صد ثبت‌نام پیاده‌روی اربعین در سامانه سماح+عکس


باتوجه اینکه امسال هوا مناسب‌تر از سال‌های قبل است، احتمال اینکه نیازی به لباس گرم داشته باشید نیست، اما یک لباس گرمی که سبک باشد با خود داشته باشید.

برای جلوگیری از آفتاب سوختگی از کلاه ضد آفتاب، عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب استفاه کنید و سعی کنید در بازه زمانی که آفتاب تابش بیشتری دارد از پیاده روی خودداری کنید و ساعت حرکت خود در بازه زمانی خنک‌تر تعیین کنید تا دچار بیماری‌هایی همچون گرمازدگی و ... نشوید.

علاوه بر داشتن کوله مناسب، از داشتن کفشی مناسب نیز مطمئن شوید، زیرا در نبود کفش مناسب ممکن است پای شما تاول زده و نتوانید ادامه مسیر را پیاده طی کنید، به‌هیچ‌وجه برای پیاده‌روی اربعین کفش نو تهیه نکنید یا حداقل آن را از یک ماه قبل بپوشید و یک و نیم تا دو ساعت در روز با آن پیاده‌روی کنید.

درصورتی که داروی خاصی مصرف می‌کنید، دارو‌های مورد نیاز خودتان را برای ۱۰ روز حتی بیشتر به همراه داشته باشید.

غذا و خوراکی به اندازه کافی در مسیر‌های پیاده رو‌ی اربعین وجود دارد، اما خوراکی‌های مقوی و سبک همچون آجیل و نان‌های خشک سبوس دار، کشمش، میوه‌های خشک، نخودچی و شکلات به همراه داشته باشد.

از بین خوراکی‌ها آجیل و نان‌های خشک سبوس‌دار به سیستم گوارشی خیلی کمک می‌کنند. کشمش، میوه‌های خشک، نخودچی و شکلات به همراه داشته باشید. هرگز از آب‌های غیر معدنی که توزیع می‌شود استفاده نکنید.

مسیرپیاده روی نجف تا کربلا ۸۲ کیلومتر است، سعی کنید از مسیر‌های دیگر استفاده نکنید مسیراصلی که موکب‌های ایرانی حضور دارند را انتخاب کنید، معمولا در ساعات اول صبح و قبل از اقامه نماز ظهر مسیر پیاده روی خلوت‌تر است بنابراین می‌توانید این ساعات را انتخاب کنید.

بعد از هر دوساعت پیاده روی و زمانی که احساس خستگی کردید استراحت کنید تا دچار گرفتگی عضلانی از ناحیه پا‌ها نشوید و وعده‌های غذایی را به موقع و به اندازه مصرف کنید تا دچار افت قند نشوید، ممکن است تعرق زیادی کنید وآب بدنتان از دست رود بنابراین به مقدار کافی آب بنوشید.

حتما نقشه استقرار موکب‌های ایرانی را به همراه خود داشته باشید تا بتوانید به مقدار کافی استراحت کنید.

باتوجه به اعلام سازمان حج و زیارت در مورد افزایش آمار زائران اربعین حسینی بهداشت خود را رعایت کنید تا دچار بیماری‌ها نشوید همچنین ممکن است در برابر این جمعیت انبوه همراه خود را گم کنید، قبل از اینکه پیاده روی خود را آغاز کنید یک عمودی را برای انتظار و استراحت مشخص کنید تا درصورت گم شدن یکدیگر را پیدا و کنید.

معمولا عمود‌هایی که دارای ارقام رند هستند (به طور مثال عمود ۳۳۳، ۱۰۵، ۸۰۰) جمعیت بیشتری برای استراحت توقف کردند، بهتر است عمود‌هایی که ارقام رندی ندارند را برای قرار خود با همراهتان و استراحت انتخاب کنید تا خلوت‌تر باشد.

قبل از اعزام به عراق از آدرس دقیق محل استقرار درمانگاه‌های هلال احمرایران در عراق آگاهی داشته باشید.

لازم است زائران در طول سفر مراقب مدارک شخصی و گوشی همراه خود باشند، مدارک شخصی تان در کیفی کوچک قرار داده و به خود آویزان کنید.

سفر اربعین سفر طولانی و شیرینی است، ممکن است در سختی‌ها و شلوغی این سفر کاسه صبر شما لبریز شود، اما فراموش نکنید، صبور بودن یکی از درس‌هایی بزرگی است که می‌توانید از این سفر به یاد داشته باشید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۰۱:۵۹ ۱۷ مهر ۱۳۹۸
یا خدا
روغن بادوم زیتون دیگه چه سیقه ایه
آجیل و خشکبار چیه؟
اونجا به دولتی امام حسین اینقدر غذا هست که..
Iran (Islamic Republic of)
امین
۰۳:۳۲ ۰۶ مهر ۱۳۹۸
از چه تاریخیشروع میشه؟ یعنی ازکی به بعد میتونیم بریم پیاده روی که نه زود باشه و خبری نباشه و نه اینقدر دیر که به جایی نرسیم؟
Spain
محمد
۰۹:۰۹ ۰۱ مهر ۱۳۹۸
سلام ی سوال داشتم ما اگه تاریخ هفتم هشتم مهر بریم موکب و حسینه برای جای خاب هست؟ چون اون مشکل دارم و نمیتونم ۱۷ام ب بعد برم وپول هزینه هتل نداریم
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۰۸:۴۱ ۳۱ شهريور ۱۳۹۸
التماس دعا
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۳:۱۹ ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
باید طوری این سفرمعنوی روبه پایان برسانیم که بعداشرمنده اهل بیت نسیم و اصالت خودمون روباصبر وادب به پایان برسانیم.التماس دعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
واااای قربونت برم امام حسین مظلووووم و تشنه و گرسنه در صحرای عطشان کربلا !!!!
چه خبره بابااااا مگه دارید با تور مسافرتی میرید گشت و گذار شمال یا آنتالیا یا باکو ؟!!!
آجیل و خشکبار و کشمش و دوغن زیتون و روغن بادام ماساژ و ...

به خدا مایه شرمساریه !هر کی تشنه و گشنه رفت کربلا به آقا تمسک کرده نه اینجوری سفر خوش و خرم و لاکچری !!!
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۱:۴۷ ۰۴ مهر ۱۳۹۸
این یک توصیه بجا و عمومی هست
ضررفیت بدن هر شخصی شرایط خودش رو داره
عده‌ای از زائرین کودکان همراه دارند و این چیز ها نیاز میشه .
اگر شما وضعیت مزاجیت به هم بریزه کل سفر و معنویت آن تحت اشعاع قرار میگیره .!!
شما نیاز نداری استفاده نکن برادر !!!
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۱۲:۱۹ ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
خیلی مفیدبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۳ ۲۹ شهريور ۱۳۹۸
خوب بود ممنون
Iran (Islamic Republic of)
محمد رضا
۲۲:۴۰ ۲۹ شهريور ۱۳۹۸
پیادروی
Iran (Islamic Republic of)
یک متخصص طب سنتی
۱۹:۱۳ ۲۹ شهريور ۱۳۹۸
حتما با خود روغن حیوانی یا روغن زیتون یا روغن بادام شیرین ببرید و هر 10 کیلومتر مفاصل پا خصوصا زانوها را چرب کنید و در مقصد انگشتان پاها را چرب کنید تا خستگی و خشکی ناشی از پیاده روی طولانی باعث آزار نشود. یک قاشق آبلیمو داخل هر بطر آب معدنی بریزید تا رقت بیش از حد آن باعث ورم نشود. اگر نتوانستید مسیر را کامل طی کنید خود را سرزنش نکنید استطاعت هر فرد با دیگری فرق دارد و انتظار بیش از استطاعت از معصوم بعید است. یک کاهو از شهر خود تهیه کنید این کاهو اولین چیزی باشد که بعد از رسیدن به کشور عراق میل می کنید اینگونه از آسیب ناشی از تفاوت آب و هوا تا حدی پیشگیری خواهید کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۰ ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
یا امام حسین تشنه
روغن بادام و زیتون !!!!مگه میخواین برین سفر تفریحی !!°
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۱:۴۹ ۰۴ مهر ۱۳۹۸
از توصیه های شما سپاسگزارم
من هم تجربه دارم
این توصیه ها بسیار کاربردی هست .
متشکرم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۷:۲۴ ۲۹ شهريور ۱۳۹۸
سلام ، چرا در میزان پاداش پایان خدمت درصد تورم لحاظ نشده است و قانون گذاران به شدت کوتاهی کرده اند .چون که ارزش پاداش ۹۷ها به70%کاهش یافت و این ظلمی است نابخشودنی. امیدوارم این نقیصه زودتر به گوش آقای رءیسی برسد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۳ ۲۹ شهريور ۱۳۹۸
التماس دعا از همگی
سفر بی خطر و پر از معرفت ومعنویت باد
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۵:۱۳ ۲۹ شهريور ۱۳۹۸
السلام علیک یا ابا عبدالله
Iran (Islamic Republic of)
اکبر گودرزی
۱۴:۴۰ ۲۹ شهريور ۱۳۹۸
اللهم ارزقنا زیارة الحسين فی ایام اربعین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۰ ۲۹ شهريور ۱۳۹۸
آقا خواهشا میرین زیارت آقا قربونش برم خواهشا مواظب باشین سرما خوردگی مریضی چیزی گرفتین برگشتنی انشالله یه دوشی حمومی چیزی میپرین بغل هم روبوسی میکنین ویروس انتقال پیدا میکنه بقیه مریض میشن یکم مراعات کنین انشاالله زیارت قبول حق ما رو هم دعا کنین یا علی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۳ ۲۹ شهريور ۱۳۹۸
جاده ای که از خسروی وارد عراق میشود به علت عبور از میان مناطق سرسبز هوای بهتری دارد // بزرگراه سراسری مشهد به خسروی به اتمام رسیده است // خسروی تنها پایانه مرزی ایران با دو سالن مجزای ورود و خروج است // ۱۵۰ هکتار زمین جهت پارکینگ توسط قرارگاه سپاه تسطیح شده است // آشپزخانه مرکزی سپاه و ۱۱ استان معین امکان توزیع هر وعده ۹۰ هزار پرس غذای گرم را فراهم کرده اند // چون از قدیم مرز خسروی رسمیت داشته است هنوز بهترین زیر ساخت جاده ای را دارند ((((( موکب های ایرانی و عراقی امسال به صورت همزمان از ۱۵ مهر در هر ۴ مرز خروجی فعال میشوند و تا پایان مهر دایر خواهند بود این نکته ضروری را به خاطر داشته و در برنامه ریزی سفر مد نظر داشته باشید اکنون موکب ها در حال آماده سازی هستند هر چند تعدادی آماده شده ولی خدمات رسمی از ۱۵ مهرماه است ))))
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۲۹ شهريور ۱۳۹۸
افراد غیر ایرانی مثلا از پاکستان چطور میتوانند به کربلا برسند از طریق ایران ایا عبور از هر مرزی مثل مهران ازاد هست و میتونن در کاروان ایرانی ثبت نام کنند و از مهران بروند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
قبلا فقط از مرز شلمچه اجازه ورود و خروج داشتن الان هم فکر کنم فقط شلمچه
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۱۱:۵۶ ۲۹ شهريور ۱۳۹۸
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۲۹ شهريور ۱۳۹۸
اینقدر موکب ایرانی موکب عراقی نکنید. ما به این سفر میریم تا از این تقسیم بندی ها فارغ و تبدیل به امت واحده بشویم.
الان‌ خیلی از موکب داران عراقی فارسی یاد گرفته اند و مسلما با دیدار اخیری که با رهبر معظم انقلاب داشتند امسال گرم تر از سال های قبل به همه زوار امام حسین (ع) و زوار ایرانی خدمت می کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۱ ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
راس میگه موکب دارانه ایرانی ازاون فضای روحانی واخلاص اربعین بیرون اومدن و پذیرایی وموکباشون خیلی تجملاتی شده وبیشتر زوار رو بخود جذب کردن .وموکب دارای عراقی که با جون و دل وبا ته اخلاصشون پذیرایی میکنن از ای قضیه شاکی هستن که از موکباشون استقبال نمیشه .یادمون نره که ما مهمونه اونا هسیم موکب ایرانی عراقی نکنید
آخرین اخبار