یک مقام مسئول در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

سرانه مصرف آب در ایران ۲ برابر متوسط جهانی است/ رشد ۴.۵ درصدی مصرف آب نسبت به سال قبل

احمدنسب گفت: سرانه مصرف آب در دنیا برای هر فرد ۱۵۰ لیتر است که در کشور ما بسیاری از مواقع بیش از ۲ برابر این میزان است.

سرانه مصرف آب در ایران ۲ برابر متوسط جهانی است/ رشد ۴.۵ درصدی مصرف آب نسبت به سال قبلمحمدرضا احمدنسب قائم مقام مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با انتقاد از رشد بی‌رویه مصرف آب در کشور اظهار کرد: بنا بر آمار در تاریخ ۲۸ مرداد ۳ میلیون و ۳۹۰ هزار و ۱۴۷ متر مکعب آب در تهران مورد استفاده قرار گرفته که با وجود کاهش ۳ درجه‌ای دما میزان مصرف نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴.۵ درصد رشد داشته است.
 
او با بیان اینکه حجم مصرف آب نسبت به ۲ سال گذشته افزایش یافته است، افزود: در تاریخ ۲۸ مرداد ۹۷، ۳ میلیون و ۳۰۲ هزار و ۴ متر مکعب و سال ۹۶، ۳ میلیون و ۲۱۲ هزار متر مکعب آب در پایتخت استفاده شده که امسال روند رو به رشدی را تجربه کرده‌ایم و این امر به صلاح کشور نیست.
 
احمدنسب افزایش مصرف آب در تهران را بیانگر برداشت بی رویه از آب‌های زیرزمینی دانست گفت: بنا بر آمار در تاریخ ۲۸ مرداد ۷۰.۰۸ درصد از آب‌های سطحی و ۲۹.۰۲ آب‌های زیرزمینی مورد استفاده قرار گرفته است در حالی که مصرف بالای ۲۵ درصد از آب‌های زیرزمینی به معنای پیش‌خور کردن منابع آبی از نسل‌های آینده است.
 
این مقام مسئول با اشاره به اینکه افزایش برداشت از آب‌های زیرزمینی به صلاح کشور نیست، گفت: بر این اساس اصلاح فرهنگ مصرف، صرفه جویی، بازسازی شبکه‌ها و نصب کنتور‌های هوشمند برای مشخص کردن دبی مصرف آب و تنظیم فشار شکن‌های شبکه آب از جمله راهکار‌های مدیریت مصرف آب و جلوگیری از برداشت بی رویه از سفره‌های زیر زمین است.
 
او از بهبود شرایط بارندگی نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: البته شرایط مساعد اقلیمی رشد میزان بارش نسبت به سال قبل دلیل نمی‌شود که میزان برداشت از آب‌های سطحی و زیرزمینی را افزایش دهیم و نسبت به مدیریت مصرف بی‌اعتنا باشیم.
 
قائم مقام مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران ذخایر آب سد کرج در تاریخ ۲۸ مرداد امسال را ۱۷۲ میلیون متر مکعب، لار ۲۳۴ میلیون متر مکعب، لتیان ۶۹ ملیون متر مکعب، طالقان ۳۷۱ میلیون متر مکعب و ماملو ۲۳۳ میلیون متر مکعب اعلام کرد.
 
احمد نسب ادامه داد: با توجه به کاهش دمای هوا پیک مصرف را گذرانده‌ایم، اما همچنان به افراد توصیه می‌شود که با رعایت مصرف آب و فرهنگ‌سازی الگوی مصرف، سرانه مصرف آب را کاهش دهند چرا که بر اساس استاندارد جهانی سرانه مصرف برای هر فرد در شبانه روز ۱۵۰ لیتر است که متاسفانه در کشور ما در بسیاری از مواقع سرانه مصرف بیش از ۲ برابر است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بارش‌های اخیر در تامین آب پشت سد‌ها تاثیر بسزایی داشته است، بیان کرد: این در حالی است که کمبود منابع آب‌های زیرزمینی به سبب برداشت بی رویه از سفره‌های زیرزمینی طی ۱۰ تا ۱۲ سال اخیر جبران نشده است به عبارت دیگر با یکسال بارندگی مناسب، این سفره‌ها مجدد تغذیه نمی‌شود و بازگشت به حالت نرمال، حداقل نیازمند بارندگی مناسب در چند سال متوالی است.

او با اشاره به اینکه برداشت بی رویه از سفره‌های زیرزمینی، فرونشست زمین و پیشخور کردن حقابه‌ها را به همراه دارد، گفت: براین اساس صرفه جویی، اصلاح و بازسازی شبکه ها، نصب کنتور‌های هوشمند برای مشخص کردن دبی مصرف آب و تنظیم فشار شکن‌های شبکه آب را از جمله راهکار‌های مدیریت مصرف آب و جلوگیری از برداشت بی رویه از سفره‌های زیرزمینی دانست.

قائم مقام مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب با اشاره به راهکار‌های ساده رعایت الگوی مصرف آب بیان کرد: اجتناب از مصرف آب شرب برای شست و شوی حیاط و باغچه، نصب سایه بان و جلوگیری از نشت کولر‌های آبی، استفاده از فلاش تانک‌های ۲ منظوره، کاهش زمان دوش گرفتن به کمتر از ۵ دقیقه و بررسی کنتور‌های آب و رفع شکستگی لوله از جمله اقداماتی است که می‌تواند در کاهش هدر رفت آب تاثیر بسزایی داشته باشد.

به گفته او، با توجه به حجم منابع آبی و مدیریت مصرف تا پایان سال برنامه‌ای برای قطعی یا سهمیه بندی آب در پایتخت نداریم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در تامین آب مصرفی شهر تهران همچنان دچار دغدغه هستیم، گفت: با استمرار این روند در شش ماهه دوم همچنان روی لبه تیغ هستیم چرا که در صورت وقوع برف و سرما در ارتفاعات، آب ورودی رودخانه‌ها نسبت به شش ماهه ابتدای سال کاهش می‌یابد که با این وجود مدیریت ذخیره آب پشت سد‌ها امری ضروری است.

احمد نسب ادامه داد: با توجه به آنکه برداشت بی رویه از آب‌های زیرزمینی به صلاح کشور نیست، از این رو اصلاح فرهنگ مصرف، صرفه جویی، بازسازی شبکه‌ها و نصب کنتور‌های هوشمند برای مشخص کردن دبی مصرف آب راهکار اساسی جهت جلوگیری از برداشت بی رویه از سفره‌های زیرزمینی به شمار می‌رود.

او در پایان با اشاره به اینکه برای تامین آب مورد نیاز تهران همچنان دغدغه داریم، تصریح کرد: با توجه به آنکه کشور ما در کمربندی خشک و نیمه خشک قرار گرفته از این رو یک سال بارش مناسب نمی‌تواند خشکسالی ۱۰ تا ۱۲ سال گذشته را جبران کند.
 
انتهای پیام/
 

 تامین آب به پایتخت همچنان با مشکل رو به رو است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار