یوزپلنگ ها قربانی تجل گرایی ثروتمندان

جمعیت یوزپلنگ‌ها به شدت در حال کاهش است و این در حالی است که بسیاری از افراد ثروتمند به یوزپلنگ‌ها به عنوان یک وسیله تجملاتی برای قدرت نمایی نگاه می‌کنند.

به گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  مدت‌ها است که برخی افراد ثروتمند در حاشیه خلیج فارس اقدام به خرید یوزپلنگ برای قدرتنمایی و جلب توجه می‌کنند.

یوزپلنگ ها قربانی تجل گرایی ثروتمندان


بیشتربخوانید: زوایایی پنهان از ماجرای تبلیغ پالتو پوست توسط ساره بیات/خانم بازیگر چگونه در تله روباه افتاد؟


صندوق حفاظت از یوزپلنگ‌ها (CCF) هشدار داده است که چگونه روند رو به رشد قاچاق غیرقانونی یوزپلنگ به مرز خطرناکی رسیده است. اغلب این حیوانات از محدوده آفریقا و به ویژه سومالی به شبه جزیره عربستان سعودی منتقل می‌شوند تا افراد ثروتمند این حیوانات را به عنوان حیوانات خانگی نگه دارند.

براساس گزارش CCF، هم اکنون کمتر از ۷، ۵۰۰ یوزپلنگ در طبیعت باقی مانده است، که تعداد ۱۰۰۰ یوزپلنگ دیگر نیز در کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس یعنی در جایی که معاملات آنلاین غیرقانونی یوزپلنگ وجود دارد خریداری و فروخته یا به عبارتی دقیق‌تر به اسارت گرفته شده اند.

لوری مارکر، زیست شناس آمریکایی و بنیان گذار CCF، به سی ان ان گفت: "اگر یک معامله ریاضی انجام دهید متوجه می‌شوید که زندگی این نوع یوز‌ها فقط دو سال دوام دارد و ما این را نمی‌خواهیم. " بر اساس گزارش سی ان ان بسیاری از یوزپلنگ‌ها سرانجام در عمارت‌های عرب‌های خلیج فارس می‌میرند، این حیوانات در شبکه‌های اجتماعی و به ویژه اینستاگرام به عنوان مظهر قدرت صاحبان خود شناخته می‌شوند و اعراب با خرج کردن ۱۰ هزار دلار به راحتی صاحب یک یوزپلنگ می‌شوند.

متاسفانه بسیاری از یوز‌ها در جریان سفر خطرناک و طولانی از آفریقا به عربستان جان می‌بازند و گروهی دیگر که به دست آقازاده‌های خوش گذران عرب می‌رسند به خاطر مراقبت‌های ضعیف و اشتباه در عرض یک یا دو سال جان خود را از دست می‌دهند. چند سال پیش، شهاد الجابر یک آقازاده ثروتمند اهل کویت که صاحب دو یوزپلنگ است گفت که او حیوانات خانگی خود با نام‌های مارک و شهاد را از طریق یک شبکه غیرقانونی خریداری کرده که آن‌ها را به ترتیب در آوریل ۲۰۱۳ و فوریه ۲۰۱۴ از آفریقا قاچاق کرده بودند. او برای هریک حدود ۳ هزار دلار هزینه کرده بود.

در حالی که بسیاری از کشور‌ها مالکیت خصوصی و فروش حیوانات وحشی را ممنوع کرده اند، اما در عمل بسیاری از ثروتمندان عرب قانون را نادیده گرفته و از نفو خود برای وارد کردن حیوانات استفاده می‌کنند. شکری حاجی اسماعیل بندار، وزیر محیط زیست سومالی در این خصوص می‌گوید تا زمانی که مقامات دولتی جلوی این تجارت را نگیرند کاری از افراد عادی و فعالان محیط زیستی بر نمی‌آید. درواقع او معتقد است باید کانال‌های فروش حیوانات به کشور‌های عربی بسته شوند.

نکته جالب این است که وزارت محیط زیست امارات متحده عربی در بیانیه‌ای به سی ان ان، وجود یوزپلنگ در خانه‌های ثروتمندان این کشور را تکذیب کرده است. اما تصاویر اینستاگرامی و لایو‌های شبکه‌های اجتماعی به وضوح نشان می‌دهد در خانه‌های آقازاده‌های عرب چه خبر است.

منبع: انتخاب

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.