برای جبران خسارت‌های سیلاب محدودیت اعتبار داریم

استاندار لرستان با اشاره به محدودیت اعتبار برای جبران خسارت‌های سیلاب در این استان، آخرین وضعیت جاده پلدختر - خرم‌آباد را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان، سید موسی خادمی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه خرم آباد در سخنانی با اشاره به هفته دولت، اظهار داشت: یکی از فلسفه‌های این هفته این است که مسئولان و دولتمردان شناخت بیشتری راجع به شهیدان رجایی و باهنر کسب می‌کنند و سعی می‌کنند رفتار، گفتار و عملکرد خود را تا جایی که در توان دارند با رفتار و عملکرد این شهیدان نزدیک کنند.

وی با اشاره به طرح های هفته دولت، عنوان کرد: در ابتدای سال که سیل مهیبی در استان اتفاق افتاد بخش عمده‌ای از وقت دستگاه‌های اجرایی صرف این امر شد، اما در عین حال از سایر موضوعات غافل نشدند.

استاندار لرستان با تاکید بر اینکه در سفر مقامات ملی به استان تعداد زیادی ازطرح های عمرانی و اقتصادی در استان را افتتاح و یا کلنگ زنی کردیم، افزود: در سفر وزیر نیرو و راه و شهرسازی بیش از هزار میلیارد طرح در استان کلنگ زنی یا افتتاح شد.

خادمی با بیان اینکه یکی از این طرح ها بازسازی جاده پلدختر - خرم آباد بود که نزدیک ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، گفت: همچنین سد مخملکوه نزدیک به ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی، گفت: در این راستا تعداد زیادی طرح قبل از هفته دولت افتتاح و یا کلنگ زنی شدند.

استاندار لرستان با بیان اینکه، اما در هفته دولت ۵۰۲ طرح با اعتبار نزدیک ۹۶۵ میلیارد تومان در استان افتتاح یا کلنگ زنی کردیم، افزود: از این طرح ها ۳۸۳ میلیارد تومان طرح عمرانی و ۵۸۲ میلیارد تومان نیز طرح های اقتصادی بوده است.

خادمی با تاکید بر اینکه اشتغالزایی این طرح ها حدود هزار و ۵۰۰ نفر است، گفت: در حوزه اقتصادی تعداد زیادی از طرح ها طی این هفته کلنگ زنی یا افتتاح شد، از جمله پتروشیمی جدید در خرم آباد کلنگ زنی شد که حدود ۱۵ میلیون یورو سرمایه گذاری دارد و استان زمین و مجوز‌های آب، برق  را نیز برای این طرح در نظر گرفته است و امیدواریم با توجه به پای کار بودن سرمایه گذار، فاز اول این طرح ظرف یک سال آینده به نتیجه برسد.

وی، بیان داشت: کارخانه داور سازی با سرمایه گذاری خارجی شش میلیون یورو در استان کلنگ زنی شده است.

استاندار لرستان با تاکید بر اینکه در این شرایط پیدا کردن سرمایه گذار خارجی و حضور آن در استان کار بزرگی است که خوشبختانه در لرستان اتفاق افتاد، افزود: امیدواریم این طرح نیز ظرف دو سال آینده در استان به بهره برداری برسد.

خادمی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه تعدادی ایستگاه پمپاژ طی این هفته در لرستان به بهره برداری رسیدند، گفت: این پروژه‌ها مهم هستند چرا که یکی از مشکلات موجود در استان این است که نسبت به اراضی آبی خیلی کمتر از کشور است.

وی با اشاره به اینکه ۴۶ درصد اراضی کشور آبی است و این عدد در لرستان کمتر از ۲۳ درصد است، تصریح کرد: در این راستا اولویت را در استان بر این گذاشتیم که تعدادی از ایستگاه‌های پمپاژ را به نتیجه برسانیم.

استاندار لرستان با بیان اینکه تعدادی از این ایستگاه‌های پمپاژ در دو شهرستان چگنی و پلدختر در دستور کار بود که متاسفانه سیلاب آن‌ها را از بین برد، گفت: در بحث آبخیزداری با حمایت دولت و اعتباراتی که از صندوق توسعه ملی اختصاص پیدا کرد و بعد از وقوع سیلاب نیز این اعتبارات تقویت شد اقدامات خوبی در دستور کار قرار گرفت.

خادمی با بیان اینکه ما دو راه برای جلوگیری از وقوع سیلاب داریم، عنوان کرد: در این راستا دیواره‌های ساحلی در شهر‌های استان باید احداث شوند، همچنین اجرای طرح های سد سازی و آبخیزداری نیز باید در استان عملیاتی شوند.

وی با اشاره به خسارت‌های سیلاب در حوزه‌های مختلف لرستان، تصریح کرد: در حال حاضر ساخت و ساز‌ها در مناطق سیل زده شروع شده و در حال انجام است.

استاندار لرستان با بیان اینکه تکلیف کسانی که مسکن خود را در جریان سیلاب از دست دادند را روشن کردیم، افزود: در حال حاضر بین هفت تا هشت هزار واحد مسکن در حال ساخت است و تعدادی نیز افتتاح شده است، کار اجرای سقف در هزار واحد در حال انجام است و امیدواریم بخش عمده‌ای از این واحد‌ها تا پایان سال به اتمام برسد.

خادمی با بیان اینکه در حوزه کشاوزی به کشاورزان خسارت دیده کمک بلاعوض و تسهیلات پرداخت می‌شود، افزود: در حوزه تامین لوازم منزل نیز اقدامات خوبی با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) انجام شده است.

وی، تصریح کرد: حدود ۱۰ هزار بسته لوازم خانگی شامل یخچال، گاز، فرش  از سوی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به استان اختصاص پیدا کرد و تا کنون شش هزار بسته از آن‌ها توزیع شده است.

استاندار لرستان، افزود: دولت برای انجام اقدامات لازم در حوزه سیلاب ۹۰۰ میلیارد تومان به استان اختصاص داده است، اعتبار در این حوزه کم بوده که ما در حال پیگیری هستیم که افزایش پیدا کند.

خادمی با بیان اینکه کار احداث جاده قدیمی پلدختر- خرم آباد شروع شده است و در حال زیرسازی است، افزود: نزدیک به ۹ پل بزرگ با طول هزار متر در استان در این مدت اجرایی شد.

انتهای پیام/م

محدودیت اعتبار برای جبران خسارت‌های سیلاب

برچسب ها: سیل ، طرح عمرانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.