قائم مقام مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

برنامه‌ای برای قطعی آب تا پایان سال نداریم/رشد ۵ درصدی مصرف آب نسبت به مدت مشابه سال قبل

احمد نسب گفت: با توجه به حجم منابع آبی و مدیریت مصرف تا پایان سال برنامه‌ای برای قطعی یا سهمیه بندی آب در پایتخت نداریم.

برنامه‌ای برای قطعی آب تا پایان سال نداریم/رشد ۵ درصدی مصرف آب نسبت به مدت مشابه سال قبلمحمدرضا احمدنسب قائم مقام مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با انتقاد از رشد بی‌رویه مصرف آب در کشور اظهار کرد: بنابر آمار در تاریخ ۸ شهریور، ۳۹.۶ متر مکعب بر ثانیه آب در تهران مورد استفاده قرار گرفته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵ درصد رشد داشته است.

وی افزایش مصرف آب در پایتخت را بیانگر برداشت بی رویه از آب‌های زیرزمینی دانست و گفت: از مجموع ۳۹.۶ مترمکعب آب مصرفی بر ثانیه، ۱۰.۵ مترمکعب معادل ۲۶.۶ درصد از آب‌های زیرزمینی برداشت شده که این امر پاشنه آشیل ما به شمار می‌رود چرا که مصرف بالای ۲۵ درصد از آب‌های زیرزمینی به معنای پیشخورکردن منابع آبی نسل‌های آینده است.

احمد نسب ادامه داد: بنابر آمار در تاریخ ۸ شهریور، ۹.۴ متر مکعب بر ثانیه از آب سد کرج، ۲.۵ متر مکعب بر ثانیه از سد طالقان، ۸.۴ متر مکعب بر ثانیه از سد لتیان، ۵.۷ مترمکعب بر ثانیه از سد لار و ۳ متر مکعب بر ثانیه از سد ماملو برداشت شده است که جمع کل برداشت با احتساب ۱۰.۵ متر مکعب بر ثانیه چاه‌ها به ۳۹.۶ متر مکعب بر ثانیه می‌رسد.


بیشتر بخوانید: برداشت بی رویه از آب‌های زیرزمینی به صلاح کشور نیست/ ۱۰۹۳ میلیون متر مکعب حجم ذخایر آب پشت سد‌ها


قائم مقام مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب، ذخایر آب سد کرج را ۱۶۶ میلیون متر مکعب، طالقان ۳۵۰ میلیون متر مکعب، لتیان ۶۹ میلیون متر مکعب، لار ۲۱۴ میلیون متر مکعب و ماملو را ۲۲۸ میلیون متر مکعب اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه برداشت بی رویه از آب‌های زیرزمینی به صلاح کشور نیست، بیان کرد: براین اساس اصلاح فرهنگ مصرف، صرفه جویی، بازسازی شبکه‌ها و نصب کنتور‌های هوشمند برای مشخص کردن دبی مصرف آب راهکار اساسی جهت جلوگیری از برداشت بی رویه از سفره‌های زیرزمینی به شمار می‌رود.

احمد نسب ادامه داد: با توجه به حجم منابع آبی و مدیریت مصرف تا پایان سال برنامه‌ای برای قطعی یا سهمیه بندی آب در پایتخت نداریم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در تامین آب مصرفی شهر تهران همچنان دچار دغدغه هستیم، گفت: با استمرار این روند در شش ماهه دوم همچنان روی لبه تیغ هستیم چرا که در صورت وقوع برف و سرما در ارتفاعات، آب ورودی رودخانه‌ها نسبت به شش ماهه ابتدای سال کاهش می‌یابد که با این وجود مدیریت ذخیره آب پشت سد‌ها امری ضروری است.

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به آنکه در کمربندی خشک و نیمه خشک قرار داریم، از این رو بارندگی نرمال در یک سال زراعی نمی‌تواند خشکسالی سال‌های اخیر را جبران کند.

 انتهای پیام/

مصرف بالای ۲۵ درصد از آب‌های زیرزمینی به معنای پیشخورکردن منابع آبی نسل‌های آینده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار