باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد:

پریشانی اردوگاه اصلاحات برای ائتلاف در انتخابات مجلس/ آیا منتقدان عارف شورای عالی را دور می‌زنند؟

با تشدید اختلافات بین عارف و منتقدانش، به نظر می‌رسد منتقدان جدای از شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان وارد انتخابات شوند.

پریشانی اردوگاه اصلاحات برای ائتلاف در انتخابات مجلس/آیا منتقدان عارف شورای عالی را دور می‌زنند؟به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‎های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، زمزمه‌های جدایی احزاب اصلاح طلب از شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان طی یک ماه گذشته  روز به روز تقویت شده است و احزاب یکی پس از دیگری استقلال خود از این شورا برای ورود به انتخابات مجلس را اعلام می‌کنند، از حزب اسلامی کار گرفته تا اراده ملت و کارگزاران، اینها احزابی هستند که در بسیاری از موارد تصمیمات در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان را به باد انتقاد گرفته‌اند.

شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان، شورایی است که با نظر مرد سکوت‌های عارفانه و دست راست رئیس دولت اصلاحات، برای ساماندهی این جریان سیاسی در سپهر سیاسی ایران فعالیت خود را آغاز کرد، اما با گذشت حدود شش سال از شکل‌گیری این نهاد، احزاب و شخصیت‌های اصلاح‌طلب، دیگر در مقابل تصمیم‌گیری‌های فردی این شورا تاب نمی‌آورند.

احزاب اصلاح طلب با شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان ائتلاف نمی‌کنند

«احتمالا به صورت مسقل وارد انتخابات می‌شویم»، این بخشی از اظهارات کمالی دبیرکل حزب اسلامی کار است که حکایت از تفاوت دیدگاه جدی حزبش با نحوه تصمیم‌گیری‌ها در شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان دارد. از طرف دیگر احزابی مانند کارگزاران، اراده ملت و برخی شخصیت‌های مطرح اصلاح‌طلب با وجود اینکه جدایی خود از شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان را مطرح نکرده‌اند، اما صریحاً تصمیمات این شورا و عملکرد عارف را زیر سوال می‌برند و احتمال دارد در روز‌های آتی جدایی خود از این نهاد را اعلام کنند.

غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی یکی از منتقدان جدی عارف و شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان اخیراً طی اظهاراتی جنجالی گفته بود محمدرضا عارف در شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان و مجلس در این مدت چه‌ کار کرده است؟ همه اعتراض‌های اصلاح طلبان به دلیل عملکرد اوست. او عملکردی ندارد که کسی بخواهد از او انتقاد کند؛ اتفاقاً ناکارآمدی شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان باعث شده است که رئیس دولت اصلاحات به سراغ نهاد بالادستی رود، علاوه براین دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی سال گذشته خواستار جایگزینی عبداللّه نوری به جای عارف در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان شده بود.  

احزاب اصلاح طلب به دنبال ائتلافی جدا از شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان/آیا منتقدان عارف شورای عالی را دور می‌زنند

فراز و فرودهای شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان از بدو تشکیل تاکنون

اکنون به تاریخچه و چرایی شکل‌گیری نهاد انتخاباتی اصلاح طلبان می‌پردازیم، شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در بحبوحه انتخابات سال ۹۲ برای ساماندهی این جریان با پیشنهاد عارف و تایید رئیس دولت اصلاحات شکل گرفت و از بدو تاسیس تاکنون که در سه انتخابات حضور داشت که در هر سه آنها اصلاح طلبان فاتح انتخابات شدند.

در انتخابات سال ۹۲ شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان با آقای حسن روحانی یکی از نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری ائتلاف کرد و او را به پیروزی در انتخابات رساند، البته این ائتلاف حرف و حدیث‌های زیادی داشت، زیرا عارف خود یکی از نامزد‌های انتخاباتی بود، از این سو تمایلی برای کناره‌گیری به نفع روحانی نداشت، به گفته سخنگوی ستاد انتخاباتی عارف، او با فشار برخی عناصر اصلاح طلب با نارضایتی مجبور به ترک عرصه انتخابات شد.

انتخابات مجلس دهم و شروع انتقادات به شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان

علاوه بر انتخابات سال ۹۲، در انتخابات سال ۹۴ مجلس شورای اسلامی اصلاح طلبان با ساماندهی شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان توانستند اکثریت کرسی‌های مجلس را فتح کنند، با وجود اینکه اصلاح طلبان در انتخابات به پیروزی رسیده بودند، اما باز هم حواشی و جنجال در اردوگاه اصلاحات مشاهده می‌شد، این بار پیکان انتقادات به سوی ریاست شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان نشانه رفت، زیرا احزاب اصلاح طلب لیست مجلس دهم را مناسب نمی‌دانستند و به گفته برخی اصلاح طلبان عارف برای بستن این لیست از نظرات احزاب استفاده نکرده بود.

در حال تکمیل است

اوج انتقادات به عارف در انتخابات سال ۹۶

در آخرین انتخاباتی که شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان وظیفه سیاستگذاری امور انتخاباتی اصلاح طلبان را داشت، انتقاد احزاب و شخصیت‌های اصلاح طلب به اوج خود رسید، این بار بیش از همیشه این شورا و عارف مورد هجمه اصلاح طلبان قرار گرفتند، چراکه مبنای تصمیم گیری‌های رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان به گفته آقای دوستی فعالی سیاسی این جریان، رفیق بازی بود.

واکنش حلقه نزدیک عارف به منتقدان شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان

اگر بخواهیم بررسی بیطرفانه‌ای از عملکرد شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان داشته باشیم، باید نظر موافقان را هم مورد توجه قرار دهیم، موافقان عارف و شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان، پیروزی در سه انتخابات اخیر را به رخ منتقدان می‌کشند و معتقدند که رئیس شورای عالی سیاستگذاری عملکرد مناسبی داشته است، از جمله موافقانی که می‌توان به او اشاره کرد، یداللّه طاهرنژاد عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی است، این فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگار جوان مطرح کرده است: عملکرد و سازوکار شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در سه انتخابات گذشته موفق بوده است، در حال حاضر با وجود همه نقد‌هایی که به شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان می‌شود، این نهاد تنها مرجع مورد اعتماد اصلاح‌طلبان است و سازوکاری که این شورا تعیین کرده است در سراسر کشور توسط اصلاح‌طلبان تبعیت می‌شود.

علاوه بر طاهرنژاد، حسن رسولی که جزئی از حلقه نزدیک به عارف محسوب می‌شود، در واکنش به کسانی که ساز جدایی می زنند، گفته است که شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان اولا مولود احزاب اصلاح‌طلب است و تمامی دبیران کل احزاب اصلاح‌طلب یا نمایندگان تام‌الاختیار معرفی شده از سوی احزاب در این شورا عضویت دارند و اتفاقاً از نظر کمیت، دو برابر تعداد چهره‌های غیرحزبی است، لذا هر کدام از این بزرگواران اگر نسبت به هر بخشی ایراد و نقدی دارند به جای طرح آن در رسانه‌ها، از روش‌های موجود انتقادات خود را بیان کنند.

دو یا چند صدا از اردوگاه اصلاحات برای انتخابات مجلس یازدهم بلند می‌شود

با وجود انتقادات شدید احزاب به رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان برای تصمیم‌گیری‌های فردی و عدم استفاده از نظر احزاب، اما عارف کماکان رویه گذشته را در پیش گرفته که موجب اختلافات در اردوگاه اصلاحات شده است، این را می‌توان از اظهارات کرباسچی استنباط کرد.  

احزاب اصلاح طلب به دنبال ائتلافی جدا از شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان/آیا منتقدان عارف شورای عالی را دور می زنند

با توجه به اینکه حزب اسلامی کار جدایی‌اش از شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان را اعلام کرده است و روز به روز بر منتقدان این نهاد افزوده می‌شود، برخی کارشناسان معتقدند که جریان اصلاحات دچار دودستگی شده و امکان این که برای انتخابات پیش رو مجلس دو یا چند صدا از اردگاه اصلاحات بلند شود زیاد است، از این سو گفت‌وگویی داشتیم با حسین کمالی عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات که تصریح کرد: شورای هماهنگی جبهه اصلاحات هنوز وارد بحث های انتخاباتی نشده است، ابتدا باید بحث انتخابات در دستور کار جلسه این شورا قرار گیرد، اما در روزهای آینده که وضعیت شورای هماهنگی جبهه اصلاحات مشخص شود، برنامه‌های انتخاباتی این نهاد را اعلام می‌کنیم که به نظرم در اواخر شهرویور ماه بحث‌ها جدی‌تر دنبال شود.

گزارش از پوریا کریم‌پور

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۲۰ شهريور ۱۳۹۸
بهتره نماينده نداشته باشن که راي نمياره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۲۰ شهريور ۱۳۹۸
اصلاح طلبان بوسیله عارف مردم را جمع می کنند و بعد یکی دیگه را یه مردم قالب می کنند .
آخرین اخبار