آزمونی بزرگ برای بهارستانی‌ها؛

زمینگیری وزارتخانه‌ای عائله‌مند در پس بی‌ثباتی مدیریتی/ صندلی‌ وزارت را چه کسی تصاحب می‌کند؟

معضل انتخاب وزیری در حد و اندازه حل مشکلات آموزش و پرورش در ۶ سال اخیر این وزارتخانه را با بی‌ثباتی مدیریتی زمین‌گیر کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، رفت و آمد سه وزیر و ۲ سرپرست به طبقه چهارم ساختمان شهید رجایی در عرض ۶ سال و حالا چهارمین وزیر در آستانه ورود است. شاید کمی عجیب باشد و در همین نگاه سطحی این حجم از رفت و آمدها به وضوح اوضاع نابسامان مدیریتی و بی ثباتی آن را نشان می‌دهد، آن هم در وزارتخانه عریض و طویلی که به شدت عائله‌مند است.

کافی است تا در آمد و شدهای روزانه و گشت زنی در فضای مجازی کمی دقیق تر شویم بی شک هزاران تئوری و نقد حول مسائل آموزش و پرورش می‌بینیم و می‌شنویم و علت آن هم در خوشبینانه‌ترین  سر و کار داشتن حداقل ۱۲ ساله افراد با مدرسه و به نوعی این وزارتخانه است؛ از اینها که بگذریم در عمل می‌بینیم دولت و سیاستگذاران توجه چندانی به این وزارتخانه ندارند و حمایت‌ها از آن صرفا روی کاغذ است.

وعده‌های بی سرانجام وزرای پر تعداد آموزش و پرورش

از سال ۹۲ تاکنون با تغییرات متعدد مدیریتی آن هم در صدر این وزارتخانه به وضوح می‌بینیم که وعده‌های بهبود اوضاع و احوال فرهنگیان از رتبه بندی و بهبود معیشت و ساماندهی برنامه درسی یا اجرا نشده است یا در لایه‌های سطحی جا خوش کرده‌اند و وزرا و سرپرست های آموزش و پرورش آنقدر عمر مدیریتی نداشتند که برنامه‌هایشان را عملی کنند یا دولت با آنها همراه نبود.

همانطور که علت استعفای ناگهانی سید محمد بطحایی وزیر سابق آموزش و پرورش جدا از اظهارات اولیه وکالت مردم به جای وزارت همین همراهی نکردن‌های دولت برای اجرای امور بود.

هرچند برخی معتقدند قدرت چانه‌زنی وزرای آموزش و پرورش با دولت هم در پیشبرد برنامه‌های این وزارتخانه دخیل است.

زمینگیری وزارتخانه‌ای عائله‌مند در پس بی‌ثباتی مدیریتی/ صندلی‌ وزارت را چه کسی تصاحب می‌کند؟

انتخاب گزینه‌ نام آشنای دولت، ناآشنای آموزش و پرورش

بعد از کشمکش بسیار برای اعلام گزینه نهایی وزارت، در نهایت محسن حاجی میرزایی برای تصدی این وزارتخانه از سوی آقای روحانی انتخاب شد.

حاجی میرزایی که سابقه مدیریتی‌‌ او در آموزش و پرورش به ۲۰ سال قبل باز می‌گردد سالهاست دبیر هیئت دولت بوده و برخی منتقدان در کنار نبود سابقه مدیریتی چندان در آموزش و پرورش، همین سابقه حضور در دولت را نقطه مثبت این انتخاب می‌دانند.

میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره انتخاب او به خبرنگار حوزه آموزش و پرورش باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: اگر کسی با سابقه آموزش و پرورشی بیشتر انتخاب می‌شد در اجرای هر چه سریعتر طرح‌ها بهتر بود اما همین که آقای حاجی میرزایی در دولت بوده است به اذعان خودش در تعامل با دولت موفق خواهد بود.

البته فرهاد فلاحتی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره انتخاب وزیر آموزش و پرورش به خبرنگار حوزه آموزش و پرورش باشگاه خبرنگاران جوان گفت: آقای بطحایی هم در روزهای گرفتن رای اعتماد ارتباط با آقای نوبخت را نقطه قوت کار خود می دانست اما در نهایت نبود ارتباط با او عامل استعفای وزیر سابق شد.


بیشتر بخوانید: انتقاد نمایندگان مجلس از برنامه های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش


قحط‌الرجال در آموزش و پرورش؟!

مرور سوابق مدیریتی وزرای آموزش و پرورش نشان می‌دهد که وزرای آشنا و حتی با سابقه مدیریتی در این وزارتخانه عمر فعالیت زیادی نداشتند و تیغ نقد حتی بر وزرای نام آشنای آموزش و پرورشی بیشتر بوده است.

حالا یکی از هجمه علیه حاجی میرزایی همین سابقه کم آموزش و پرورشی است و این در حالی است که برای وزرای با سابقه مدیریتی هم عملکرد درخشانی از دید منتقدان نداشتند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا در آموزش و پرورش فردی واجد شرایط برای تصدی آموزش و پرورش وجود ندارد که گزینه‌های نا آشنا با آموزش و پرورش معرفی می‌شوند، گفت: در این وزارتخانه افراد توانمند بسیاری وجود دارد و حتی می‌تواند این وزارتخانه برای سایر نهاد‌ها هم تربیت نیرو و مدیر کند، اما چون کار با نیروی انسانی دیربازده است معمولا نارضایتی از افراد به عنوان وزیر راشاهد هستیم.

برنامه‌های کلی وزیر پیشنهادی و نقشه راه مبهم

یکی از دلایلی که وزرای آموزش و پرورش در سال‌های مدیریت خود موفق ظاهر نشده‌اند، نبود نقشه راه دقیق برای اجرای برنامه‌ها بوده است و حالا حاجی میرزایی  هم در تبیین برنامه‌های پیشنهادی همین موضع را داشت؛ در این مورد میرزاده اظهار کرد: نمایندگان مجلس از نبود سازوکار اجرایی دقیق برنامه‌های حاجی میرزایی گلایه داشتند البته اظهارات او درباره پرداخت معوقات و اجرای رتبه بندی فرهنگیان امیدوارانه بود.

انتخاب وزیر زیر سایه تدبیر یا فشار سیاسی؟

مهدی بهلولی کارشناس آموزش و پرورش درباره برنامه‌های آموزش و پرورش گفت: برنامه‌ها و اهداف آموزش و پرورش مشخص شده است و گزینه‌های پیشنهادی باید با آموزش و پرورش آشنا باشد تا سازوکار اجرای کار را بداند.

زمینگیری وزارتخانه‌ای عائله‌مند در پس بی‌ثباتی مدیریتی/ صندلی‌ وزارت را چه کسی تصاحب می‌کند؟

او درباره تغییر موضع رئیس جمهور از انتخاب حسینی به حاجی میرزایی گفت:‌ باید دید آیا این تغییر با فشار گروه‍‍های سیاسی بوده است یا آنکه برنامه‌ای خاص وجود دارد چراکه تا مدت‍ها به نظر می‌رسید نظر آقای روحانی درباره سید جواد حسینی مثبت باشد، اما ناگهان فردی دیگر برای تصدی وزارتخانه معرفی شد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار