رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی مطرح کرد؛

جایگاه ضعیف پژوهش در نظام تعلیم و تربیت/ تحول بدون تغییر ساختاری اتفاق نمی‌افتد

ذوعلم گفت: گاهی شعار می‌دهیم که نظام تعلیم و تربیت مهم است در حالی که تغییر و تحول بدون تغییرات ساختاری اتفاق نمی‌افتد.

جایگاه ضعیف پژوهش در نظام تعلیم و تربیت/ تحول بدون تغییر ساختاری اتفاق نمی‌افتدبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در جلسه گردهمایی معاونان پژوهشی که صبح امروز برگزار شد، اظهار کرد: پژوهش اهمیت بسیاری در نظام تعلیم و تربیت دارد، بارها از آموزش محوری و حافظه مداری انتقاد شد؛ در نهایت در تحول بنیادین این موضوعات مورد توجه قرار گرفت و مبانی نظری تحول بنیادین مشخص شد.

او ادامه داد: در اجرای سند تحول تلقی هایی شکل گرفت که برخی از آنها نادرست است، از جمله آنکه شش زیر نظام داریم و تصور بر این بود که هر کدام جدا از هم دنبال شود اما در واقع این ۶ زیر نظام در یک مجموعه است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه این ۶ زیر نظام جدایی ناپذیر هستند، گفت: فعالان این عرصه نسبت به اجرا علاقه مند هستند اما تا زمانی که این بستر را آماده نکنیم؛ نتیجه‌ای ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم تاکید کرد: در نهایت همین که سبک زندگی، کار و فناوری جزو برنامه درسی آمده است و مهارت و عمل در کنار مفاهیم نظری شکل گرفت، ارزشمند بود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تصریح کرد: تفکیک و تمایز حوزه تعلیم و یادگیری به عنوان مجموعه علمی و تخصصی که به برنامه‌ریزی درسی و تعریف شاخص‌های آموزشی می پردازد، باید انجام شود؛ همچنین باید زمینه را برای ارتقای بخش پژوهش استان‌ها گسترش دهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم بیان کرد: تاکنون تعریف ما از تربیت همان تعاریف همیشگی از قبیل شکوفایی استعدادهاست اما این موضوع باید زمینه ساز کار تعاملی باشد و این تعاریف به ادبیات دانشگاهی و حوزوی وارد شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تاکید کرد: گاهی شعار می‌دهیم که نظام تعلیم و تربیت مهم است در حالی که تغییر و تحول بدون تغییرات ساختاری اتفاق نمی‌افتد.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار