امروز صورت گرفت؛

انتقاد سخنگوی شورای شهر تهران از انتشار گزینشی اطلاعات در سامانه شفافیت

اعطا نسبت به انتشار گزینشی اطلاعات نیروهای شهرداری تهران و خودداری از اعلام میزان حقوق مدیران در سامانه شفافیت انتقاد کرد.

انتقاد سخنگوی شورای شهر تهران از انتشار گزینشی اطلاعات در سامانه شفافیتبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران با انتقاد از انتشار گزینشی اطلاعات بر روی سامانه شفافیت شهرداری تهران و خودداری از اعلام میزان حقوق مدیران در این سامانه گفت: سامانه شفافیت نباید به صورت گزینشی عمل کند و میزان حقوق مدیران باید انتشار یابد که من از همین جا به شهرداری تذکر می‌دهم، زیرا کارکرد سامانه شفافیت رفع تبعیض است.

او در خصوص انتشار اطلاعات غلط بر روی سامانه شفافیت افزود: هدف از راه‌اندازی سامانه شفافیت، قرارگیری تدریجی اطلاعات شهرداری تهران در دسترس عموم شهروندان بود و من نیز منکر آن نیستم که بخشی از اطلاعات اشتباه است، اما اگر میزان اشتباه‌ها از یک حد بیشتر شود، این سامانه به ضد خودش تبدیل خواهد شد.

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه اگر این سامانه نبود همین میزان از خطا‌ها هم مشخص نمی‌شد، گفت: شورا مدافع اطلاعات ارائه شده از سوی شهرداری نیست و ما مدیریت شهری را ملزم کردیم که این اطلاعات را برای تحقق نظارت همگانی در معرض نمایش عمومی بگذارد و هدف ما این است که رسانه‌ها انتقادات را مطرح کنند تا اشکالات اصلاح شود.


بیشتر بخوانید: آیا اطلاعات سامانه شفافیت شهرداری صحیح است؟/ بازی با اعتماد مردم


اعطا خاطر نشان کرد: ما به عنوان دستگاه نظارتی از شهرداری خواستیم که مجموعه اطلاعات نیروی انسانی خود را به نمایش بگذارد و شورا هم امکان صحت سنجی همه آن‌ها را ندارد، لذا رسانه‌ها و NGOها آن را کنترل می‌کنند تا صحت سنجی آن انجام شود و اکنون این اتفاق در حال رخ دادن است.

سخنگوی شورای شهر تهران تصریح کرد: معاونت منابع انسانی باید با تعهد بیشتری عمل می‌کرد تا اطلاعات صحیح منتشر شود.

اعطا در ادامه با بیان اینکه امروز در کمیسیون فرهنگی و محیط زیست شورای شهر تهران جلسه‌ای با معاون فرهنگی شهردار و معاون خدمات شهری و همچنین شهرداران مناطق ۴، ۶، ۵ و ۱۳ برگزار شد، گفت: موضوع این جلسه پیاده‌روی اربعین و فعالیت‌های شهرداری در این مراسم بود.

سخنگوی شورای شهر تهران تصریح کرد: در این رابطه ۴ نقطه به عنوان مبادی خروجی مطرح شد که ۴ منطقه مذکور مدیریت این نقاط خروجی را بر عهده خواهند داشت.

او با اشاره به اینکه وزیر کشور رئیس ستاد اربعین است، افزود: در سال‌های ۹۵ و ۹۶ بودجه مصوب برای مراسم اربعین ۵ میلیارد تومان بود که در عمل بیشتر از این میزان هزینه می‌شد و آن نظمی که در مخارج انتظار می‌رفت، وجود نداشت، اما در دو سالی که شورای پنجم بودجه مصوب کرده این مبلغ را به ۱۰ میلیارد تومان افزایش داده، ضمن اینکه صرفه‌جویی جدی در هزینه‌ها هم مطرح است، زیرا کارکنان شهرداری به صورت داوطلبانه در این مراسم حضور پیدا می‌کنند و حق مأموریتی هم دریافت نمی‌کنند و موضوع کار آن‌ها هم خدمات شهری است.

اعطا با اشاره به سرقت مجسمه قیصر امین‌پور گفت: اگرچه در شهرداری تهران یگان حفاظت وجود دارد و وظیفه آن هم حفظ اموال شهرداری است، اما چون این مجسمه در فضای عمومی شهر بوده، یگان حفاظت شهرداری مسئولیتی ندارد.

او تصریح کرد: در مورد این مجسمه هم، چون مدت‌ها شاهد سرقت سریالی مجسمه‌های شهرداری نبودیم، احساس نمی‌شود که دوباره روند جدیدی شروع شده باشد.

سخنگوی شورای شهر تهران خاطر نشان کرد: سازمان زیباسازی در این رابطه جلسه‌ای با پلیس آگاهی برگزار کرده و از سوی دیگر هم طرحی به نام حریم آثار هنری داریم که البته به موضوع حفاظت در برابر سرقت نمی‌پردازد، زیرا موج آن حفاظت به صورت نرم است که از طریق نصب دوربین برای کنترل بهتر آثار انجام می‌شود.

اعطا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا مالک ساختمان پلاسکو در برابر کسب پروانه مقاومت می‌کند و بدون پروانه اقدام به ساخت و ساز می‌کند گفت: در مورد پلاسکو شهرداری بار‌ها اعلام کرد که مالک باید پروانه بگیرد و در حال حاضر هم عملیات ساختمانی پلاسکو با یک تسامح صورت گرفته، زیرا در آن‌جا گودی وجود دارد که شهرداری اجازه داده تنها تا سطح زمین بارگذاری شود و برای ادامه باید پروانه بگیرد.

او با بیان اینکه اشکالات دیگری هم در این پروژه وجود دارد، افزود: با ساختمان شمالی پلاسکو هنوز توافق نهایی انجام نشده و خواهش من این است که مدیریت این افراد در دستور کار قرار گیرد و هر چه سریعتر نقشه‌های نهایی ارائه و مسئله پارکینگ هم حل شود، زیرا این پروژه نیاز به ۴۰۰ پارکینگ دارد.

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه یک طبقه از پلاسکو هم باید به فضایی برای یادمان شهدای آتش‌نشانی تبدیل شود، گفت: در نهایت اقداماتی که در ملک پلاسکو در حال انجام است، در چارچوب توافقی است که اجازه دادند تا سطح زمین عملیات انجام شود.

اعطا در ادامه به موضوع دستفروشان پرداخت و گفت: شورای شهر در ۲۴ بهمن ۹۷ مصوبه‌ای داشت که شهرداری یک مقدار دیر نسبت به آن اقدام کرد.

او تصریح کرد: وقتی در مورد ساماندهی سخن می‌گوییم، باید برای زمان و مکان دستفروشی هم برنامه‌ریزی شود و مشخص شود چه افرادی مجاز به فروش چه کالا‌هایی هستند.

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه ورود به موقع شهرداری موجب کنترل بهتر این موضوع می‌شد، تصریح کرد: شهرداری گفتگو با نمایندگان دستفروشان را در راستای رسمیت بخشیدن به آن‌ها و رسیدن به راه‌حلی مشترک آغاز کرده است و امیدواریم با سرعت بیشتری اقدام شود و هر چه زودتر به فرمول‌هایی مناسب برسیم.

اعطا در مورد ارقامی که در چندین نوبت نسبت به بدهی‌های شهرداری تهران اعلام شد، گفت: پرونده‌ای در زمان آقای نجفی مطرح شد و هیچ وقت به شورا ارسال نشد و من مطلع نیستم که آن ۱۲ پرونده چه بوده است.

او در خصوص پرونده‌هایی که تاکنون به دستگاه قضایی رفته است، افزود: اگر طرحی که در شورا قرائت می‌شود، محرز شود که تخلف داشته به دستگاه قضایی می‌رود.

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه برخی موارد هم به گزارش‌های حسابرسی مربوط است، تصریح کرد: گزارشات نشان می‌دهد نسبت به بودجه مصوب و ضوابط و مقررات تخلف شده است و اینگونه موارد را شورا به دستگاه قضایی می‌فرستد و تا انتها آن را دنبال می‌کند.

اعطا با بیان اینکه حناچی در خرداد ۹۸ نامه‌ای محرمانه در خصوص بدهی‌های شهرداری به شورا ارسال کرد، گفت: بدهی‌های مختلف به تفکیک در چند دسته آمده بود که چون محرمانه است، من از توضیح آن معذورم، اما صرفا یک مورد را بازگو می‌کنم. به عنوان مثال دیون بدهی‌های ثبت شده در دفاتر حساب ۲۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام شده است.

سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به قانون جدید مجلس مبنی بر اینکه ریاست ستاد مدیریت بحران با وزیر کشور است، گفت: چون در ستاد مدیریت بحران دستگاه‌های مختلفی هستند که الزاما زیر نظر شهرداری نیستند، لذا برای اینکه در زمان بحران فرماندهی واحد بتواند بدون ایجاد چالش کار کند، وزیر کشور به عنوان رئیس ستاد مدیریت بحران مشخص شده و شهرداری هم به اندازه مسئولیت و توانش عهده‌دار مسئولیت خواهد بود.

اعطا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا شهرداری تهران در مراسم اربعین صرفا به شهروندان تهران خدمات نمی‌دهد و به سایر استان‌ها هم خدمات می‌دهد، گفت: موضوع اربعین به یک امر ملی تبدیل شده و چون تهران پایتخت است، نمی‌توانیم چنین تفکیکی را قائل شویم، ضمن اینکه بیشتر شرکت کنندگان هم از تهران هستند.

او با تأکید بر اینکه این موضوع فراتر از مقیاس شهر است و همه استان‌ها از شهرداری تهران انتظار دارند که با توجه به امکانات خود به آن‌ها کمک کند، گفت: وقتی که در ستاد اربعین وظیفه‌ای به شهرداری تهران محول شود، شهرداری نمی‌تواند بگوید که من صرفا به تهرانی‌ها خدمات می‌دهم، لذا این موضوع مقیاسی بالاتر از تهران دارد که مقیاس آن تهران به عنوان پایتخت ایران در نظر گرفته شده است.

سخنگوی شورای شهر تهران در خصوص معیار شورا برای طبقه بندی اسناد محرمانه و غیرمحرمانه گفت: اطلاعات محرمانه دارای دو بُعد شکلی و محتوایی است که در بُعد محتوایی مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها وجود دارد که سبب محرمانه شدن آن‌ها شده است، اما در مورد اطلاعاتی که به صورت شکلی محرمانه است، وقتی مرجعی در حین مکاتبه مهر محرمانه می‌زند، تنها خودش می‌تواند آن غیرمحرمانه را بردارد و ما هم ناچاریم تحت این چارچوب عمل کنیم.

اعطا در ادامه به موضوع دستورالعمل‌هایی برای سگ‌های بدون صاحب پرداخت و گفت: در این زمنیه چهار جلسه ویژه تشکیل شد که شورای شهر و شهرداری با تشکلات مدنی گفتگو کردند.

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه جلسه کمیسیون حقوقی شورا به همین منظور شکل گرفت، گفت: نتیجه این شد که اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار ناظر عالی پپمانکاران این حوزه می‌شود.

او با بیان اینکه نظارت بر کار پیمانکاران با حکم شهردار بر عهده این اداره کل است، گفت: کارفرما شرکت ساماندهی مشاغل باقی خواهد ماند و اداره کل محیط زیست تنها نظارت عالیه را انجام می‌دهد.

اعطا با بیان اینکه برای چگونگی بر نظارت بر کار پیمانکاران دستور العملی در اداره کل محیط زیست ایجاد خواهد شد، گفت: شرکت ساماندهی در زمینه این موضوع شکایتی را در دادسرا مطرح کرده است و بر اساس نتایج پیگیری‌های بعدی انجام می‌شود.

سخنگوی شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: فارغ از اینکه فیلم انتشار یافته جدید یا قدیمی بوده، موضوع ناخوشایند است و نشان می‌دهد در این حوزه باید استانداردسازی شود و به زودی جزئیات این استانداردسازی اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/

واکنش شورای شهر تهران به انتشار گزینشی اطلاعات نیروهای شهرداری بر روی سامانه شفافیت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار