رئیس شورای عالی استان‌ها مطرح کرد؛

مدیریت یکپارچه زمینه ساز ارتقای خدمات شهری/ رفع تبعیض آموزشی در همه حوزه‌ها باید سیاست وزیر آموزش و پرورش باشد

الویری گفت: امیدوارم رفع تبعیض آموزشی در همه حوزه‌ها در دستور کار وزیر آموزش و پرورش قرار گیرد.

پاینده/ مدیریت یکپارچه زمینه ساز ارتقا خدمات شهری/ رفع تبعیض آموزشی در همه حوزه‌ها سیاست وزیر آموزش و پرورش باشدبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، مرتضی الویری رئیس شورای عالی استان‌ها با اشاره به مسئولیت خطیر شورا در اداره شهر‌ها گفت: ما به واسطه مسئولیت خطیر در اداره شهر‌ها بهتر می‌دانیم که تداوم حیات فساد در شهر‌ها چالشی کلیدی است که رسیدگی به آن اولویت دارد و مدیریت شهری برای حل این معضل نیاز به شفاف شدن همه اقدامات و فعالیت‌های خود دارد.

او افزود: در سال‌های اخیر برای شفاف کردن فرآیند‌ها تلاش مضاعف صورت گرفته که یکی از نمونه‌های موفق شفافیت ساماندهی وظایف شورا‌های معماری مناطق در تهران است که بدون توقف و حذف ساختار تنها ملزم به ثبت تصمیمات در سامانه شهرسازی شده‌اند که مرحله بعدی شفافیت برای آنان انتشار عمومی اطلاعات را شامل می‌شود.

رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: انتشار مصوبات، قرارداد‌ها و معاملات اگرچه مهم است، اما تنها بخشی از این تلاش است و هنوز کافی نیست و ما می‌دانیم که این اصلاحات زمان بر و دشوار هستند و باید آن‌ها را به سرانجام برسانیم.

الویری با اشاره به گلوگاه‌های فساد تصریح کرد: از سوی دیگر پیشنهاد‌های جدی برای کاهش تخلف و فساد در سیستم‌ها، شناسایی و انحلال گلوگاه‌های فساد، جایگزینی مدیران سالم با ناسالم و تغییر ضوابط و قوانین جهت بهبود شفافیت و مبارزه با فساد مطرح شده است.

او با تأکید بر اینکه انتشار تخلفات و عدم برخورد با آن‌ها منجر به عادی سازی تخلفات می‌شود، افزود: برای جلوگیری از این امر نیاز است که نهاد‌های نظارتی همانند قوه قضائیه برای پاسخ به مطالبه گری افکار عمومی تخلفات را پیگیری کنند و مدیریت شهری نیز پاسخگوی عملکرد خود باشد.


بیشتر بخوانید: وجود فساد در مدیریت شهری دلیل حذف مدیران سالم


رئیس شورای عالی استان‌ها با تأکید بر اینکه افشاگری‌ها در چرخه رقابت‌های سیاسی کارکرد خود را از دست می‌دهد، گفت: افشاگری‌ها در چرخه رقابت‌های سیاسی کارکرد خود را از دست می‌دهد و به این شکل فساد در پله و لایه‌ای عمیق‌تر پنهان می‌شود و این بدین معنا است هرچه افشا‌گری انجام شود، اما مشکل سیستمی و فساد به قوت خود باقی می‌ماند.

الویری تصریح کرد: گذر از مدیریت نا‌هماهنگ شهری به مدیریت هماهنگ نه فقط زمینه ساز ارتقای خدمات شهری و اجرای صحیح طرح‌های توسعه شهری است، بلکه کمک می‌کند تا نهاد سیاست گذار، مجری و ناظر همگی در کنار یکدیگر و به صورت هم افزا فعالیت داشته باشند.

او ادامه داد: مدیریت یکپارچه شهری در ابعاد گوناگونی مانند خدمات شهری، حمل و نقل ترافیک، محیط زیست و طرح‌های توسعه شهری اثرگذار است و واگذاری اختیارات به شهرداری‌ها باید بر اساس نظامی یکپارچه انجام شود.

رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: تحقق مدیریت یکپارچه شهر در مقابل مدیریت جزیره‌ای می‌تواند برنامه ریزی و بودجه شهر‌ها را دربر داشته باشد و موجب تحقق هر چه بهتر حقوق شهروندی شود.

الویری تصریح کرد: به واسطه تحریم‌ها و فشار‌های اقتصادی در شرایط دشواری قرار داریم و اگر چه برنامه‌ریزی ما دشوار شده، اما مسئولیت ما سنگین و خطیر‌تر شده است و ما به عنوان نمایندگان مردم در امور شهر‌ها خوب می‌دانیم که همه خدمات شهری ما از جمله تجهیز ایمنی و آتش نشانی، تجهیز ناوگان اتوبوسرانی، مترو، بهسازی خیابان و معابر به واسطه تهیه مواد اولیه تحت تأثیر این فشار‌ها قرار گرفته است.

او تأکید کرد: از همه نهاد‌های علمی و دانشگاهی، مراکز تحقیقاتی، پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد، شرکت‌های دانش بنیان و غیره می‌خواهم که برای اداره بهتر شهر در این شرایط دشوار اقتصادی همراه مدیریت شهری باشند.

رئیس شورای عالی استان‌ها ادامه داد: از همکارانم در مجلس شورای اسلامی به ویژه کمیسیون اقتصادی تقاضا می‌کنم که به مدیریت شهری برای اداره بهتر بر مبنای عوارض و بهای خدمات با اصلاحات مورد نظر در قانون مالیات بر ارزش افزوده کمک کنند.

الویری با اشاره به نزدیک شدن به فصل مدارس و آغاز به کار دانشگاه‌ها گفت: رونق شهر‌های ما به حضور دانش آموزان و دانشجویان، معلمان و استادانی است که شور و نشاط در شهر‌ها را جاری می‌کنند و ما همیشه سعی کردیم که در آستانه مهر و فصل دوباره علم آموزی محیط را برای علم جویان مناسب کنیم و در سال‌های اخیر نیز توانستیم یاوران خوبی را از نوجوانان و جوانان به عنوان شهردار مدرسه و داوطلب بر امور مختلف شهری گرد هم آوریم و همچنان مشتاق همکاری‌ها و همراهی‌های بیشتر هستیم.

او تأکید کرد: باید تلاش کنیم تا آموزش‌های شهروندی در مدارس ادامه پیدا کند و دانش آموزان در سنین نوجوانی با مفاهیم اساسی حقوق و تکالیف شهروندی آشنا شوند و یاری گر ما در ساختن شهری نو‌آور و به روز باشند.

رئیس شورای عالی استان‌ها تأکید کرد: از وزارت آموزش و پرورش درخواست می‌کنم که کتب ویژه آموزش شهروندی و زیست فعالانه و مسئولانه در شهر را برای دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی تضمین کند.

الویری تصریح کرد: امیدوارم رفع تبعیض آموزشی در همه حوزه‌ها در دستور کار وزیر آموزش و پرورش قرار گیرد.

انتهای پیام/

تأکید رئیس شورای عالی استان‌ها بر شفاف سازی در عملکرد مدیریت شهری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار