توفان دوریان تاسیسات مرکز فضایی کندی را نشانه گرفت/ تاخیر در پرتاپ کپسول‌ها و موشک‌ها به فضا

توفان دوریان که این روز‌ها قاره آمریکای شمالی را دربرگرفته است با ورود به فلوریدا سبب خسارت‌های جدی به تاسیسات مرکز فضایی کندی شد.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، کارشناسان اعلام کرده اند با حرکت توفان دوریان این احتمال وجود دارد که مرکز فضایی کندی آمریکا دچار خسارت‌های شدید شود.
 

توفان دوریان روز سه شنبه و چهارشنبه از فلوریدا، مرکز فضایی کندی و پایگاه فضایی کیپ کاناورال عبور کرده است و در این مناطق به میزان فراوان ریزش باد و باران به وجود آمده است.

تیمی از پژوهشگران قرار است میزان خسارت وارد شده به مرکز فضایی کندی را مورد بررسی قرار دهند. از یک هفته پیش و همزمان با شدت یافتن توفان دوریان کارشناسان مرکز فضایی کندی را تعطیل و به حالت آماده باش درآمده بودند.
 

تیمی ۱۲۰ نفره از مهندسان و کارشناسان درون مرکز فضایی باقی ماندند تا اثر‌های توفان برتجهیزات و سکو‌های پرتابی را مورد بررسی قراردهند. بسیاری از تجهیزات و برج‌های سکو‌های پرتابی برای جلوگیری از خسارت به ساختمان‌های سرپوشیده منتقل شده اند، اما کارشناسان اعلام کرده اند برخی تجهیزات دچار آسیب‌های جدی و سطحی شده اند.
 

بنا بر داده‌های آماری شدت باد توفان دوریان در زمان عبور از مرکز فضایی کندی حدود ۱۴۵ کیلومتر بر ساعت بوده است.

توفان همچنین سبب خسارت‌هایی به ساعت ثانیه شمار مشهور در مرکز فضایی کندی که در ماموریت‌های آپولو مورد استفاده قرار می‌گرفت شده و قرار است،کارکنان مرکز فضایی کندی از روز جمعه به محل کار خود بازگردند.

به گفته کارشناسان باد با وزش ۱۷۵ کیلومتر برساعت به سمت سواحل شرقی کارولینای جنوبی درحرکت است و در روز‌های پنج شنبه و جمعه به نزدیک ساحل کارولینای شمالی می‌رسد.
 
 

آسیب توفان فلوریدا به تاسیسات فضایی ناسا

هر ساله به طور متوسط توفان فلوریدا از اوایل ژوئن شروع می‌شود و تا ۳۰ نوامبر ادامه دارد. توفان دوریان به اندازه‌ای قوی و مخرب بوده است که حتی فضانوردان درون ایستگاه فضایی بین المللی تصاویری گرفته اند که در آن چشم توفان کاملاً مشخص است.

پیش تر هم در سال ۲۰۰۴ برخی تاسیسات فضایی ناسا به دلیل توفان فرانسیس و بلافاصله توفان ژان دچار آسیب‌های جدی شده بود.
 

بیشتر بخوانید: جهان چگونه میزبان انسان‌ها خواهد بود؟

توفان متئو Matthew هم درسال‌های پیش خسارت‌هایی به تاسیسات فضایی وارد کرده و از چند کیلومتری آن عبور کرده است. درسپتامبر ۲۰۱۷ توفان ایرما به طول کامل ایالت فلوریدا را تحت تاثیر قرارداد و مرکز فضایی کندی را دچار خسارت‌هایی کرد.
 

به گفته کارشناسان هواپیما‌های X-۳۷B نیروی هوایی آمریکا و کپسول فضایی و تجهیزات شرکت بوئینگ درمعرض خطرآسیب دیدگی قرار دارد، بخشی از ساختمان‌های ناسا در این مرکز متعلق به دهه ۱۹۶۰ و ۷۰ میلادی و به گفته مهندسان ایمنی کافی برابر توفان‌های بسیار شدید را ندارد.

افزون بر تجهیزات ناسا و بوئینگ، تجهیزات و سایت پرتابی شرکت اسپیس ایکس در فلوریدا و تگزاس در مناطقی مستعد طوفان قرار دارند و این امکان وجود دارد در اثر توفان دچار آسیب و خسارت‌های فراوان شوند.
 

توفان‌های سهمگین در آمریکا سبب شده است، شرکت اسپیس ایکس بسیاری از پرتاب کپسول‌های فضایی خود را به دلیل نامساعد بودن وضعیت جوی و بروز توفان به تعویق بیندازند.

منبع: space
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار