معاون وزیر جهادکشاورزی خبر داد؛

طرح‌های مرتعداری در ۲۰ میلیون هکتار از اراضی ملی اجرا می‌شود

معاون وزیر جهادکشاورزی گفت: طرح‌های مرتعداری در ۲۰ میلیون هکتار از اراضی ملی اجرا می‌شود.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، خلیل آقایی معاون وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در حاشیه گردهمایی سراسری رؤسای مرتع کشور در شهرکرد با تأکید بر توسعه طرح‌های مرتعداری در کشور گفت: امسال، طرح‌های مرتعداری برای اجرا در ۲۰ میلیون هکتار از اراضی کشور آماده شده است.

او افزود: مراتع متعلق به جوامع محلی می‌باشد چرا که قرق، بهره برداری، مدیریت چرا، حفظ و احیای آن به مردم و جوامع محلی وابسته است.

آقایی با اشاره به اینکه دام و مرتع با یکدیگر رابطه مستقیم دارند ادامه داد: باید تعادل دام و مرتع با صدور پروانه چرای دام به درستی مدیریت شود.

او تبدیل دام سبک به دام سنگین، مدیریت مرتع و مدیریت چرا را از سیاست‌های اصلی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور بیان و اضافه کرد: ۸۳ درصد وسعت ایران را منابع ملی تشکیل داده است و بیش از ۸۴ میلیون هکتار مرتع در کشور وجود دارد که توجه به حفظ و توسعه مراتع از طریق افزایش مراتع درجه یک با ایجاد پوشش گیاهی و انجام اقدامات آبخیزداری در راستای کاهش بیابان زایی ضرورت دارد.

آقایی گفت: سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در حفظ و حراست از انفال، نماینده دولت و حکومت جمهوری اسلامی است و از هرگونه خرید و فروش، ساخت و ساز و تغییر کاربری در عرصه‌های ملی جلوگیری می‌کند.

او افزود: مهمترین، اصلی‌ترین و مناسب‌ترین اقدامات باید در ارتباط با مردم و مشارکت جوامع محلی باشد و مسئولان منابع طبیعی باید در کنار مردم باشند و برای تصمیم گیری درست، خود را به جای عشایر، مرتعداران و دامداران بگذارند.

آقایی با اشاره به اینکه تشخیص منابع ملی به عهده سازمان جنگل هاست و این سازمان مرجع و متولی ارائه آمار در زمینه منابع ملی است اضافه کرد: هم اکنون وسعت مراتع درجه یک کشور ۷.۲ میلیون هکتار، وسعت بیابان‌ها ۳۲ میلیون هکتار و وسعت جنگل‌های کشور ۱۴ میلیون هکتار است.

او با تأکید بر اینکه مردم مالک و بهره بردار مراتع هستند ادامه داد: تعیین نحوه و چگونگی استفاده از مراتع به عهده سازمان جنگل هاست و با سودجویان در این زمینه و استفاده نامناسب همچون ساخت و ساز و تجاوز به عرصه‌های ملی برخورد می‌شود.

آقایی گفت: یگان حفاظت منابع طبیعی به عنوان ضابط قضایی، در صورت مشاهده جرم و تشخیص تصرف در عرصه‌های منابع ملی، به صورت قاطعانه برخورد می‌کند، اما با توجه به اینکه روستاییان مظلوم‌ترین و زحمت کش‌ترین افراد جامعه هستند باید برای این قشر کمتر پرونده تخلف تشکیل شود و درصورت تخلف این افراد و تجاوز به مراتع، به صورت مسالمت آمیز حل و رفع شود.

معاون وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور به منظور حضور در گردهمایی سراسری رؤسای ادارات مرتع کشور به شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری سفر کرد.

انتهای پیام/ف

تعادل دام و مرتع با صدور پروانه چرای دام مدیریت شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.