سخنگوی سازمان انرژی اتمی:

گازدهی آی‌آر ۶ آغاز شد/ فعلا نیاز به غنی سازی ۲۰ درصد نیست/ مدیرکل موقت آژانس فردا وارد کشور می‌شود + فیلم

کمالوندی از آغاز گازدهی به سانتریفیوژ پیشرفته آی‌آر ۶ در یک زنجیره ۲۰ تایی خبر داد.


گازدهی آی‌آر ۶ آغاز شد/ فعلا نیاز به غنی سازی ۲۰ درصد نیست/ مدیرکل موقت آژانس فردا وارد کشور می‌شودبه گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی صبح امروز (شنبه) در نشست خبری ضمن تشریح گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران اظهار کرد: گام سوم کاهش تعهدات برجام روز گذشته بنا به دستور رئیس‌جمهور  آغاز شد و اعلام کردند که سازمان انرژی اتمی مکلف است بر اساس نیاز‌های فنی بدون در نظر گرفتن محدودیت‌های برجامی فعالیت‌های علمی و پژوهشی هسته‌ای را آغاز کرده و شتاب بخشد.

او گفت: فعالیت‌های تحقیق و توسعه ایران از سال ۵۳ شروع شد و پس از انقلاب هم با تغییراتی همراه بود. ساخت تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم خنداب، اصفهان و دیگر موارد باعث شد دشمنان نسبت به برنامه‌های هسته‌ای ایران حساس باشند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی بیان کرد: از آغاز دهه نود، توسعه تکنولوژی‌های جدیدی همچون کوانتوم را در دستور کار قرار دادیم. در برجام هم سازمان تلاش کرد سطح غنی سازی به نحوی باشد که پاسخگوی نیاز‌های تاسیسات هسته‌ای کشور باشد.


بیشتر بخوانید: گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای ایران + اینفوگرافیک


او ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب تا دهه ۶۰ تحولات و تغییر ساختار‌های سازمان انرژی اتمی صورت گرفت و عملاً از ابتدای دهه هفتاد بود که چرخه سوخت هسته‌ای در برنامه سازمان انرژی اتمی قرار گرفت.

کمالوندی گفت: اقدامات صنعت هسته‌ای ایران، تولید و غنی سازی اورانیوم ۴ درصد و بعد از آن ۲۰ درصد بود یعنی زمانی که محصول مورد نظر را  به ما ندادند خودمان اقدام به تولید بیشتر کردیم.

او با بیان اینکه غنی‌سازی اورانیوم باید به میزانی باشد که نیاز‌های کشور را رفع کند، تصریح کرد: با توجه به نگاه بلند مقام معظم رهبری به این صنعت و حمایت‌هایی که همواره از سازمان انرژی اتمی داشتند موجب پیشرفت این صنعت شده است.

بعد از برجام عملا با بدعهدی‌هایی مواجه شدیم/ مدیرکل موقت آژانس فردا صبح وارد کشور می‌شود

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: نظام تصمیم گرفت در وضعیت عدم تعادل بین تعهدات و حقوق ما توازنی ایجاد کند که یا طرف مقابل به سمت تعهدات خود بازگردد و حقوق ایران را محترم بشمارد یا ، ما با کاهش تعهدات خود موازنه‌ای در داد و ستد‌های برجام ایجاد کنیم. متن برجام حدودا ۱۲۲ صفحه فارسی و ۱۶۰ صفحه نسخه انگلیسی است که ۵ ضمیمه دارد؛ ضمیمه ۱ و ۲ تعهدات ایران و طرف مقابل است. ضمیمه ۳ هم همکاری‌های بین المللی، ضمیمه ۴ سازوکار‌های مربوط به کمیسیون مشترک و ضمیمه ۵ زمان بندی است؛ بنابراین در زمینه کاهش تعهدات باید بر ضمیمه ۱ متمرکز شویم.

او با اشاره به ۸ موضوع اصلی مطرح شده در ضمیمه ۱ برجام خاطرنشان کرد:  تعهدات در رابطه با راکتور آب سنگین راک است ، عدم بازطراحی و عدم اجرای راکتور قبلی و بازطراحی آن راکتور همچنین تولیدات کارخانه‌های آب سنگین را هم شامل می شود. موضوع سوم بازفرآوری سوخت مصرف شده است که در اینجا هنوز سوخت مصرف شده به اندازه‌ای که بخواهیم برنامه‌های بازفرآوری داشته باشیم، برای ما مطرح نیست.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: غنی‌سازی در ظرفیت و سطح از موارد در دست انجام هستند، یک مورد از آن یعنی سطح میزان ۳.۶۷ را در گام دوم کنار گذاشتیم. در گام اول هم عرضه مازاد ذخایر ۳۰۰ کیلو و ۱۳۰ تن به بازار را کنار گذاشتیم و امروز هم  تحقیق و توسعه موضوع گام سوم  ما است.

کمالوندی ادادمه داد: آمریکایی‌ها فشار‌های زیادی را به جمهوری اسلامی ایران و به کشور‌های دیگر وارد کردند تا همکاری‌های خود را با ایران به حداقل ممکن برسانند. بر این اساس بود که نظام تصمیم گرفت در وضعیت عدم تعادل بین تعهدات و حقوق جمهوری اسلامی، یک توازن ایجاد کند تا طرف مقابل به مسیر اجرای تعهدات خود برگردد و حقوق و جمهوری اسلامی را رعایت کند.

او در مورد تحقیق و توسعه که بند‌های ۳۲ تا ۴۳ و یک بند ۸۱ را شامل می‌شود، گفت: بند ۸۱ در مورد روش‌های غنی سازی غیر از سانتریفیوژ‌های گازی صحبت می‌کند و در حال حاضر هم عمده کار اقتصادی دنیا برپایه سانتریفیوژ‌های گازی انجام می‌شود، اما روش‌های دیگری هم وجود دارد که لزوما اقتصادی نیست، اما به هر حال جمهوری اسلامی ایران در برجام پذیرفته بود فعلا فقط از سانتریفیوژ‌های گازی استفاده کند.

کمالوندی درخصوص بند‌های ۳۲ تا ۴۳ هم گفت: از مدیر کل موقت آژانس دعوت کردیم که بر اساس برنامه‌ای که درگذشته - سفر‌های یوکیا آمانو- داشته است، به ایران سفر کند؛ اوفردا صبح وارد کشور می‌شود و تا ظهر ملاقات‌هایی با مسئولان کشور و از جمله علی اکبرصالحی و محمد جواد ظریف خواهد داشت. در ارتباط با فعالیت‌های سازمان در «فردو» و مرکز «خلاء» و هم در حوزه متالوژی کار‌های بزرگی انجام شده است. همچنین راه اندازی  بخشی مربوط با ایزوتوپ‌ها داشتیم و به زودی بتن ریزی نیروگاه دوم را هم خواهیم داشت.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی بابیان اینکه در گذشته از روش مهندسی معکوس استفاده می کردیم، عنوان کرد: برای مثال ماشین  ۱ IR  در هلند ساخته شده و به پاکستان رفته بود و از آنجا وارد کشورمان شدند. اما ماشینی که شما خودتان می‌سازید حتما به مستندسازی دانش نیاز دارد وگرنه مسیری را طی می کنید ولی دفعات بعد با مشکلاتی مواجه خواهید شد.

کمالوندی با تاکید براهمیت مستند سازی تاکید کرد: مستند سازی دانش یکی از اقداماتی است که در دنیا انجام می‌شود و بر اساس آن هزاران سند برای هر کدام از این سانتریفیوژ‌ها درست کرده ایم و چنین کاری بسیار عمیق و بزرگی است، اما زمانبر بودن آن باعث افزایش کیفیت هم می شود. در گذشته به دلیل اهمیت سرعت و از طرفی با توجه به مهندسی معکوس، عملا وارد فرآیند مستندسازی که زمان‌بر هست، نشده‌ بودیم ولی همه تحقیقات به هر شکل ممکن مستند و با همدیگر مقایسه می شوند؛ این سند‌ها در کنار هم قرار گیرد و به دانش فنی تبدیل شود.

او با اشاره به انجام  چهار اقدام سازمان انرژی اتمی در راستای کاهش تعهدات برجامی گفت: درباره بند ۳۹ تولید محصول غنی سازی و ماشین‌های نسل جدید عدم اختلاط پسماند و محصول این زنجیره‌ها که بسیار موضوع مهمی است. به عبارت دیگر قبل از کاهش تعهدات اگر هرکدام از ماشین‌های پیشرفته وقتی در عمل غنی‌سازی می‌کردند، محصول و خوراک را دوباره خوراک و محصول را قاطی می‌کردند و به صورت اتوماتیک به اورانیوم طبیعی تبدیل می‌شد،از این به بعد این اتفاق نمی‌افتد. یعنی ماشین‌های سانتریفیوژ ما همانطور که تحقیق و توسعه می‌کنند، به انباشت ذخایر ما هم کمک می‌کنند.

 
 

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در خصوص گازدهی سانتریفیوژ آی‌آر ۶ نیز افزود: آی‌آر ۶ قرار بوده در سال ۱۱ برجام گازدهی شود که گازدهی آن را شروع کردیم. راه اندازی زنجیره ماشین آی آر ۴ بیست تایی هم الان انجام شده است. ماشین‌های آی آر ۶ را به صورت زنجیره ۲۰ تایی از دیروز گازدهی کرده‌ایم و زنجیره ۳۰ تایی را در برنامه بعدی انجام می‌دهیم.

به گفته کمالوندی، ۴ اقدام دیگر مانده که دو مورد آن راه اندازی زنجیره میانی IR۲m است که باید از سال ۱۱ انجام می‌شد که راه اندازی آن و گازدهی زنجیره ۱۰ تایی سانتریفیوژ‌های IR۵s و گازدهی آن برای حدود ۲ ماه آینده انجام می‌شود. می‌توانیم راه اندازی زنجیره‌های شاهد ۱۶۴ تایی IR۴ و راه اندازی زنجیره‌های شاهد ۱۶۴ تایی IR۲m و زنجیره میانی سانتریفیوژ IR۵s را تا دو ماه آینده داشته باشیم.

او تصریح کرد: از مدیرکل موقت آژانس دعوت کردیم که او فردا صبح وارد کشور می‌شود و با آقایان ظریف و صالحی دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

فعلا نیازی به غنی سازی ۲۰ درصد نیست

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه به زودی بحث بتن ریزی نیروگاه دوم را خواهیم داشت، گفت: در حوزه تحقیق و توسعه محدودیت نداشتیم سند‌های ساخته شده نشان می‌دهد و مسیر خوبی را طی کردیم. بنای ما این است که اگر آنها تعهدات خود را عملیاتی کنند، ما هم به تعهد خود باز می‌گردیم. طرف‌های اروپایی باید بدانند زمان زیادی نمانده است.

کمالوندی افزود: غیر از فردو و افزایش غنی سازی موضوع دیگری باقی نمانده است و ایران هم توانایی افزایش ظرفیت و سطح بیش از ۲۰ درصد را داخل کشور دارد.

او اذعان کرد: ذره‌ای از آرمان‌های خود کوتاه نمی‌آییم. نوید می‌دهیم ظرفیت در حوزه سازمان بسیار زیاد است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: لیستی از گام‌های مختلف به شورای امنیت دادیم و تا خروج از NPT را در نظر گرفته بودیم، ولی انجام ندادیم.

کمالوندی با تأکید بر اینکه در حوزه نظارت‌ها و پادمان‌ها وارد نمی‌شویم تا وقتی که خلافی نمی‌کنیم، دلیل ندارد شفاف سازی نکنیم، تصریح کرد: گام‌های بعدی کمتر فنی است، البته راه‌اندازی فردو هم می‌تواند در برنامه باشد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: نیاز ما فعلا غنی سازی ۲۰ درصد نیست، اگر هم زمانی بخواهیم، اول ذخایر ۴ونیم درصد را افزایش می‌دهیم بعد به کار اقدام می‌کنیم.

او افزود: به انتهای اجرای تعهدات کشور در بحث فنی وارد می‌شویم، پیام این است که تا زمانی طرف‌های مقابل به تعهداتشان عمل نکنند ما هم عمل نخواهیم کرد.

کمالوندی گفت: وقتی تصمیم گرفتیم غنی سازی ۳.۶۷ را رعایت نکنیم، یعنی می‌توانیم تا ۲۰ درصد هم پیش برویم. باید روال منطقی داشته باشیم، در سال‌های بعد بیش از ۲۰ درصد نیاز داریم، ولی نگاه ما بیشتر فنی و ملی است.

او با بیان اینکه ایران با کاهش تعهدات خود از برجام فاصله می‌گیرد، اظهار کرد: فعلا نمی‌توانم درمورد زمان‌بر بودن بازگشت نظر بدهم، برای همین باید طرف‌ها زود تصمیم بگیرند، چون بازگشت هر گام سخت‌تر از قبلی خواهد بود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با تأکید بر اینکه طرف مقابل باید فرصت برای بازگشت را در نظر بگیرد، ولی با افرایش سرعت ما بازگشت پذیری سخت‌تر می‌شود، گفت: در نطنز و فردو قرار بود ماشین اضافه نشود، ولی در تحقیق و توسعه ماشین‌هایی که قرار بود سال ۱۱ اضافه شود را اضافه می‌کنیم.

کمالوندی با بیان اینکه اروپایی‌ها به تعهدات یازده‌گانه خود عمل نکردند، تصریح کرد: درمورد گام‌های بعدی در حوزه فنی تقریبا به پایان کار می‌رسیم، در حرف می‌گویند می‌خواهند برجام را حفظ کنند، ولی باید بهای آن را بپردازند.

ایران تردیدی در اقدام خود ندارد

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان، مبنی بر اینکه طرف‌های برجامی و سازمان بین‌المللی چقدر گام‌های ایران را جدی گرفته است و شما چه بازتابی در این مورد دریافت کردید؟، گفت: طرف‌های برجامی و سازمان بین‌المللی کاملا متوجه شده‌اند ایران تردیدی در اقدام خود ندارد و جدیت ایران را به طور کامل مشاهده کردند و سرعت اقدامات ما هم به خوبی حاکی از جدیت ماست.

او تصریح کرد: پیشران باتوجه به اینکه زمان‌بر است تا به کارهای عملیاتی برسیم در برنامه کاری ماست. فاصله زیادی داریم تا به بحث سوخت آن برسیم، امیدواریم طبق برنامه پیش برود.

کمالوندی گفت: سال قبل اطلاعات را به آژانس دادیم و به موازات پیشرفت به آژانس گزارش خواهیم داد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه یک ماشین ۱۰ سال طول می‌کشد تا بخش‌های مختلف آن انجام شود، افزود: تفاوت قبل و بعد از برجام این است که الان کار تحقیقاتی انجام می‌دهیم نه مهندسی معکوس. وقتی آزمون خطا انجام بدهیم سرعت زیاد است، ولی الان نیاز به دقت بالاست.

کمالوندی در مورد اینکه آیا IR۶s عملیاتی شده است؟، گفت: ابتدا باید مشکلات ماشین رفع شود و روند تحقیق و توسعه اجازه بی‌عیب بودن ماشین را می‌دهد. دانش این ماشین درحال مستند سازی است و روند طبیعی را طی می‌کند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: هیچ اعتراضی از چین و روسیه درمورد گام‌های ایران نداشتیم و انتظارمان هم همین بود، زیرا آنها دلیل اقدامات ما را درک می‌کنند. از روسیه هم به دلیل مواضع به حقشان قدردانی می‌کنیم. این نشان می‌دهد که آمریکا در انزوا قرار دارد.

کمالوندی درمورد سانتریفیوژ IR۸ تصریح کرد:  وقتی قبل از برجام متوجه تولد آن شدند، گفتند باید سقط شود، ولی ما اصرار داشتیم و تولد آن به آژانس اعلام شد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: بحث دیگر درمورد سوخت مصرف شده است که در ۱۵ سال باز فرآوری نکنیم و فعلا نیاز نداریم، ولی اگر نیت ایران تغییر کند، اعلام می‌کنیم و مذاکرات ما در این زمینه با روسیه ادامه دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سیاسی ، برجام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۳ ۱۷ شهريور ۱۳۹۸
واقعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۰ ۱۶ شهريور ۱۳۹۸
اقتدار داشته باشید هیچ کسی رو تا رفع تحریمها به ایران راه ندید. تمام دوربینهای آژانس رو غیرفعال وجمع کنید وبازرسهاشون رو بریزید بیرون
اقتدار داشته باشید
Iran (Islamic Republic of)
بچه سید
۲۱:۰۸ ۱۶ شهريور ۱۳۹۸
این که اسمش کاهش تعهدات نیست . فقط کارهایی که قرار بود 2 ماه بعد انجام بدن زودتر انجام شد . آمریکا و اروپا یکباره از برجام خارج شده اند و ما 2 ماه 2ماه . . .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۷ ۱۶ شهريور ۱۳۹۸
واقعا جای تاسف داره 20ساله داریم میگیم هسته ای شدیم اما هنوز هم غنی سازی 20 درصد نداریم.
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۳:۵۰ ۱۶ شهريور ۱۳۹۸
20 درصد داشتیم به لطف عده ای تعطیل شد
Iran (Islamic Republic of)
زرگرپور
۱۹:۴۱ ۱۶ شهريور ۱۳۹۸
اروپا وامريكا نقطه ضعف ايران راازدرخواست هاى مسؤلين كشورمان درقبال برجام ميفهمند كه بيشتر اقتصادى است وروى همان نقاط ضعف فشار حداكثرى وارد ميكنند.
مهمترين نقطه ضعف غربيها بازرسيهاى اژانس بين المللى انرژى اتمى است ، اگر مسؤلين مقابله به مثل نكنندوجلوى بازرسى اژانس را درقبال فشار حداكثرى تحريمهانگيرند
شما بيانديشيد ايا خدمتى ميكنند؟؟؟
پس باچه سلاحى به جنگ مكر دشمن ميروند؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۸ ۱۶ شهريور ۱۳۹۸
در جا زدن دولت در دفاع از حقوق ملت . بین غنی سازی ۴ ، ۵ ، ۱۰ و ۱۵ درصد هیچ تفاوت و توفیقی نیست و اگر دولت به راستی قصد دفاع از حقوق ملت و فشار به غرب برای اجرای تعهداتشان را داشت دستکم در گام سوم باید غنی سازی بالای ۲۰ درصد را در دستور کار قرار می داد ولی به جای اینکار به طور رسمی اعلام می کند در سال های آینده به ۲۰ درصد غنی سازی نیاز داریم و اکنون اقدامی نمی کنیم و خیال غرب را از بابت انجام نگرفتن هر حرکت مقتدرانه از سوی ایران آسوده می کند .
سرعت انجام بازگشت از تعهدات برجامی هم بسیار کند است ، گویا عمر هشتاد میلیون ایرانی برای مسئولان بسیار بی ارزش است که یک سال و نیمی که از عمر برجام، بیهوده و بی ثمر گذشته را کم و ناچیز می دانند و سرعت ایران در کنار گذاشتن تعهدات برجامی را مناسب ارزیابی می کنند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۲ ۱۶ شهريور ۱۳۹۸
پاک‌ترین برنامه اتمی جهان برنامه اتمی ما ایرانیان است و همه هم میدانند و اینها جز فریبکاری و زورگویی و فریب افکار جهانی کار دیگری ندارند.
انبارهای خودشان مملو از سلاحهای کشتار جمعی است و روز به روز هم پیشرفته تر و بروز تر میشوند و کشورهای پایبند و متعهد هم روز به روز زیر فشار بیشتر و تحریم میشوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۰ ۱۶ شهريور ۱۳۹۸
باید همه قید و بندها را در مقابل رفع تحریمها برداشت ،اینهمه خون که این نهال را آبیاری کردند برای این نبود که تسلیم زورگویان و بدعهدان و پیمان شکنان و فریبکاران شوییم بهتر است آژانس سری به انبارهای سلاحهای اتمی و نوین سازی آنها هم در همین آمریکا و غرب هم بپردازد و چشمان خود را نبندد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۷ ۱۶ شهريور ۱۳۹۸
آفرین به ایران اسلامی و مسولان انرژی اتمی کار درست همینه،جواب بدعهدی پایبندی یک طرفه نیست.پیمان شکنی و فریبکاری هیچگاه خوب نبوده و نیست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۲ ۱۶ شهريور ۱۳۹۸
تحریم هام چند برابر شده .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۱ ۱۶ شهريور ۱۳۹۸
خب مسئولین که حس نمیکنن فقط مردم عادی بیچاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۲ ۱۶ شهريور ۱۳۹۸
ما زباناً حسینی نیستیم ما مثل اهل کوفه نیستیم که زبانی حسینی بودند و.لی پای عمل که آمد عقب کشیدند ما ایرانیان همانند پدران خود آزاده هستیم وتمدن ایرانی اسلامی را مجددا احیا خواهیم کرد ما فرزندان رمضان وشعب ابوطالبیم واز تحریم نمی ترسیم ما از تحریم نمی ترسیم چون پیرو خط سرخ حسینی هستیم همان شخصی که حتی از آب هم او را تحریم نمودند و فرزند شش ماهه اش را آب ندادند تا اینکه او را به سازش و تسلیم برسانند اما موفق نشدند !!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۶:۲۴ ۱۶ شهريور ۱۳۹۸
کم کردن قطره چکانی تعهدات هیچ تاثیری جز پام ضعف به دشمن ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۴ ۱۶ شهريور ۱۳۹۸
عجب
Germany
ناشناس
۱۴:۴۹ ۱۶ شهريور ۱۳۹۸
معلوم نیست کی قراره برق کشور اتمی بشه ؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۰ ۱۶ شهريور ۱۳۹۸
غنی‌سازی ۲۰درصد منتفی است، سقف ذخیره اورانیوم دارای محدودیت است، آب سنگین اراک و کیک زرد هم تعطیل و خریداری می‌شود!
فقط تنها کاری که شد ماشین ir-6 گازدهی شده و ir-4 به ۲۰ زنجیره رسید
که اگر بخواهیم به منوال قبل برجام برگردیم با این روند بايد به گام بیستم دل ببنیدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۴ ۱۶ شهريور ۱۳۹۸
گل گفتی.
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۴:۳۶ ۱۶ شهريور ۱۳۹۸
گام خوب نیست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۱۶ شهريور ۱۳۹۸
آقایان ، اقتصاد ایران باید در داخل درست بشه،از بین بردن فساد در همه سطوح، ول کنید این برجام رو ،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۲ ۱۶ شهريور ۱۳۹۸
زیاد جوگیر میشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۱۶ شهريور ۱۳۹۸
وای وای وای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۷ ۱۶ شهريور ۱۳۹۸
آخه مگه امریکا گام به گام از برجام خارج شد؟!
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۴۹ ۱۶ شهريور ۱۳۹۸
یعنی ما در " تحقیق و توسعه " هم محدودیت داشته ایم !؟
حتی " تحقیق "!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۰ ۱۶ شهريور ۱۳۹۸
حتی درقبول دانشجو دران رشته هم محدودیت داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۰ ۱۶ شهريور ۱۳۹۸
آخییییش...دیگه از امروز محدودیت نداریم؛ پاشم از فردا برم دنبال تحقیق؛)
Iran (Islamic Republic of)
سهیل
۱۲:۴۸ ۱۶ شهريور ۱۳۹۸
آمریکا 16 ماه پیش برجامی را که شما به آن پایبندید را بصورت یکجانبه پاره نمود آن وقت شما خود را ملزم به اجرای آن می دانید؟
6 سال آب خوردن، اقتصاد و زندگی روز مره مردم را به رابطه با آمریکا و غرب گره زده اید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۱۶ شهريور ۱۳۹۸
آقايان به فکر مردم باشيد از برجام ابي گرم نميشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۱۶ شهريور ۱۳۹۸
دولت محترم به فکر مردم باشد از برجام خارج شود و با تکيه بر توان جوانان داخل اقتصاد را سرپا نگهدارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۱۶ شهريور ۱۳۹۸
اقايان از برجام خارچ شويد بس است ديگر
Iran (Islamic Republic of)
omid
۱۲:۳۹ ۱۶ شهريور ۱۳۹۸
اگه بمب نساختیم و یا نسازیم ...من یکی از حقم نمیگذرم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۱۶ شهريور ۱۳۹۸
موافقم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۱۶ شهريور ۱۳۹۸
چرا انقد به اروپا فرصت وقت کشي داديد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۱۶ شهريور ۱۳۹۸
همه معتقد هستند بايد زودتر از برجام خارج شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۱۶ شهريور ۱۳۹۸
از اول نبايد به اروپا اعتماد ميکرديد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۱۶ شهريور ۱۳۹۸
غرب توی این چهل سال از انقلاب بارها امتحان پس داده است . مشکل ما اینه که چرا سیاستمدارای کشور براحتی به غرب اعتماد میکنن ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۱ ۱۶ شهريور ۱۳۹۸
20 درصد نياز نداريم آي آر 8 نياز نداريم . فردو نياز نداريم . انباشت نياز نداريم . پيشران هم كه فعلا تحقيقات هست نياز نداريم . ممنوعيت بازرسي آژانس فعلا نياز نداريم ممنوع كنيم . خب به چي نياز داريم الان ؟ داريم چه محدوديت هايي رو برمي داريم ؟ يك سوال ديگر نيروگاه اتمي بوشهر كي راه اندازي ميشه ؟
Netherlands
ناشناس
۱۲:۰۰ ۱۶ شهريور ۱۳۹۸
چرا نياز نداريم خيليم نياز داريم
Iran (Islamic Republic of)
غزاله
۱۱:۵۹ ۱۶ شهريور ۱۳۹۸
درمقابل فشار حداكثرى امريكا در تحريم ايران وهمزاهى اروپا با امريكا اقاى مسؤل شما عكس العمل حداقلى را اجراميكنيد؟شما به ارمان امام وفادار هستيد يا خير؟
بايد سطح غنى سازى را حداكثرى اجرا كنيد وحداكثر پاسخ رابه دشمنان ايران بدهيد وشرط بازرسى از تاسيسات را بازرسى متقابل از تاسيسات اشغالگران بيتالمقدس.. قرار دهيدتا غرب به تكاپو بيافتد ومجبور به رفع تحريم شود
اى خواب زده ها بيدار شويد!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۱۶ شهريور ۱۳۹۸
.اگه دست سپاه ووزارت دفاع بود پیشرفتی میشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۱۶ شهريور ۱۳۹۸
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ایران
۱۱:۲۹ ۱۶ شهريور ۱۳۹۸
به پایان امدیم دفتر حکایت همچنان باقیست..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۱۶ شهريور ۱۳۹۸
گام سوم بیشتر به شوخی شبیهه تا عکس العمل مناسب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۱۶ شهريور ۱۳۹۸
بايد بمب اتم بسازيم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۱۶ شهريور ۱۳۹۸
خوبه. عالیست
آخرین اخبار