قدیمی‌ترین آئین عزاداران یزدی در عاشورای حسینی؛

نخل‌برداری جلوه‌ای جاودان از ارادت مردم دارالعباده به اباعبدالله‌الحسین (ع)

یکی از نماد‌هایی که عشق و شور مردم یزد نسبت به مظلومیت‌ امام حسین (ع) و اهل بیت ایشان را روایت می‌کند، آئین نخل برداری است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، از جمله مراسم عزاداری که بـا وسـعت زیاد، در نقاط مختلف استان یزد و متاثر از شرایط فرهنگی و اقلیمی خـاص این مـناطق، به اجرا درآمده مراسم نخل‌برداری است که با مفهوم تشییع پیکر مقدس سیدالشهدا (ع) در روز عاشورا در یزد برگزارمی‌شود.

نخل ریشه در سنت های عزاداری قوم ایرانی دارد ، ضریحی که دستان هنرمند عاشق آن را پر ابهت و پرشکوه می سازد تا به سان تابوت معشوق به حرکت درآورد.

آئین نخل برداری حکایت عشق و ارادت حسینی مردم دار العباده یزد

نخل حجله ای است که چهار چوب آن از تنه درختان تنومند ساخته شده و دو طرف این حجله به صورت مشبک  و بوسیله چوب های دیگر به هم مرتبط شده است.

مراسم نخل برداری از آئین‌های منحصر به فرد محرم و عزاداری در یزد است .

این آئین با همکاری و همیاری اهالی، از جمله کمک مالی و تهیه چوب و دیگر وسایل آن گرفته تا کمک در تزئین ، عَلَم کردن آن و حمل آن در روز عاشورا  ، برگزار می‌شود.

آئین نخل برداری حکایت عشق و ارادت حسینی مردم دار العباده یزد

عاشورا زمینه‌ ساز بـسیاری از مـراسم و آئین‌های دینی است، که طی سالیان متمادی به عنوان میراث معنوی پایدار از نسلی‌ به‌ نسل دیگر منتقل شده است.

نخل نماد تابوت حضرت امام حسین (ع) است و در ظهر عاشورا از سوی عزاداران به حرکت در می‌آید و در  بیشتر حسینیه‌ها و تکایا گردانده می‌شود.

عزاداران حسینی در دهه اول ماه محرم نخل را سیاهپوش و تزئین می‌کنند و ظهر عاشورا  خیل عظیم عزاداران حسینی آن را به حرکت در می آورند.

نخل برداری، قدیمی‌ترین آیین عزاداران یزدی در عاشورای حسینی

حاج حسن حسینی از مشتاقان و عزاداران امام حسین (ع) که بیش از هشتاد سال سن دارد، درباره آذین بندی نخل به عنوان تابوت سالار شهیدان می‌گوید: یک طرف نخل را آیینه بندی می‌کنند که نشان دهنده نور افشانی پیکر حضرت امام حسین (ع) است.

آئین نخل برداری حکایت عشق و ارادت حسینی مردم دار العباده یزد

او افزود: اما در طرف دیگر نخل به صورت کامل با پارچه سیاه پوشانده می‌شود و در قسمت وسط آن شمایلی از درخت سرو با رنگ سبز نصب شده و از سرتا پای آن دشنه‌ها و شمشیر‌های فرو رفته در آن سرو است که نمایانگر زخم‌ها و تیر‌های وارد شده بر بدن سالار شهیدان است.

 حسینی افزود: در دو طرف دیگر به صورت قرینه، پرده سیاهی آویخته می‌شود که بر روی آن شکل شیر و بدن بی‌ سر آغشته به خون نقاشی یا تکه‌دوزی شده است، در حالی که شیر با دهان خود بر آن بدن بوسه می‌زند و یا باقیمانده نوک دشنه‌ها و نیزه‌ها را از بدن مطهر خارج می‌کند.

نخل گردانی ظهر عاشورا بعد از اقامه نماز

آئین نخل برداری حکایت عشق و ارادت مردم دارالعباده یزد به ابا عبدالله الحسین (ع)

علرضا جوان بیست و پنج ساله‌ای که هرسال به زیر نخل می‌رود و در حرکت آن نقش دارد، می‌گوید: من از پنج سالگی به همراه پدرم در نخل برداری شرکت کردم و این رسمی  است که از قدیم  به ما رسیده  و ما باید این اعتقاد و این رسم را حفظ کنیم چرا که غلامی امام حسین (ع) لذت خاص خودش را دارد.

آئین نخل برداری حکایت عشق و ارادت حسینی مردم دار العباده یزد

سید رضا حسینی  که از استان فارس به "حسینیه ایران"  آمده ،گفت: افرادی که زیر نخل می‌روند تا آن را به حرکت در آورند همه حاجت دارند ، من نیز نذری دارم زیرا  چند سال پیش در همین مکان متوسل شدم و حاجتم را گرفتم و حالا هرساله در  مراسم نخل برداری شرکت می‌کنم.

او گفت: این مراسم شور و هیجان خاص خودش را دارد ، باید عاشق امام حسین (ع) باشید تا مظلومیت امام حسین (ع) و اهل بیت ایشان در نینوا را  درک کنید.

علی اکبر ، جوان مشکی پوشی که زیر نخل ایستاده بود با چشمانی  پر از اشک و اندوه گفت: اعتقاد دارم به اینکه وقتی زیر نخل امام حسین(ع)  میروم هر حاجتی دارم خود امام حسین (ع) به من  می دهد و تا حالا هم هر حاجتی داشتم برآورده شده است .

 اوج عشق و ارادت دارلعباده یزد به سالار شهیدان

سید علی فقیه زاده مسئول هیئت مذهبی استان یزد با اشاره به اینکه از گذشته تاکنون مراسم ویژه و سنتی نخل برداری در یزد برگزار می‌شود، گفت: امسال نیز طبق سنوات گذشته هیئت‌های عزاداری به ترتیبی که برنامه ریزی شده، به عزاداری خواهند پرداخت و بعد از عزاداری مراسم نخل برداری برگزار می‌شود.

او افزود: در شهر یزد دو نخل بسیار بزرگ وجود دارد که یکی در "میدان امیرچخماق"  و دیگری در" میدان بعثت " قرار دارد.

 فقیه زاده گفت: این دو نخل از بزرگترین  و قدیمی ترین نخل‌های حاضر با قدمت طولانی در شهر یزد است که " نخل میدان بعثت "یزد سال هاست در کنار حسینیه بعثت گذاشته شده و " نخل میدان امیر چقماق " هم سال گذشته پس از هفتاد سال دوباره به حرکت درآمد.

نخل برداری در همه شهر‌ها و مناطق استان یزد برگزار می‌شود و این اوج عشق و ارادت سوگواری‌های مردم یزد به سالار شهیدان است.

هر ساله صدها عاشق و دلداده  در مراسم نخل برداری شرکت می‌کنند و  نخل را به دوش کشیده و بدین شکل مراسم نمادین تشییع پیکر امام حسین (ع) را برگزار می‌کنند.

در  پایان مراسم نخل برداری هم با فریاد "حسین حسین" عزاداران نخل را به جایگاه اصلی اش برمی گردانند و به سوگواری و عزا می‌پردازند.

آئین نخل برداری حکایت عشق و ارادت حسینی مردم دار العباده یزد

علاوه بر ارادتمندان یزدی ، بسیاری از گردشگران کشور‌های خارجی و حتی بسیاری از مردم سایر نقاط کشور برنامه سفر خود را به نحوی تنظیم می‌کنند که در روز عاشورا در استان یزد باشند، تا در مراسم نخل گردانی که یکی  از پرشور‌ترین مراسم عزاداری امام حسین (ع) است ، شرکت کنند.

عصر روز عاشورا جمعیتی انبوه در " حسینیه امیر چخماق " یزد جمع می شوند و در حالی که  همه سوگوار و عزا دار هستند و مظلومیت  حسین (ع) و اهل بیت ایشان در نینوا را فریاد می زنند ، به استقبال شام غریبان حسین (ع) می روند.

انتهای پیام/ی

گزارش از صدیقه فلاحتی

برچسب ها: محرم 98 ، ائمه اطهار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۰ ۱۹ شهريور ۱۳۹۸
یا امام حسین همه دوستداران اهلبیتت را شفا بده
آخرین اخبار