در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

اتکا به جوانان برای عبور از تحریم‌ها/ بدون دانش هیچ ثروتی ایجاد نخواهد شد

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان بر ضرورت دانش جوانان برای عبور از تحریم‌ها تاکید کرد.

امروز بشر بیشترین ثروت آفرینی را از علم خود دارد/ حمایت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی افزایش یافته استمجتبی شهیدی رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نقش شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری در توسعه اقتصادی کشور اظهار کرد: شاید بتوانیم ادعا کنیم که بشر هیچ گاه نتوانسته است به اندازه امروز از دانش خود ثروت‌آفرینی کند؛ این فقط مخصوص کشور ما نیست بلکه در مورد کل دنیا صحبت می‌کنیم؛ اگر شما چند دهه پیش می‌خواستید ثروت‌آفرینی کنید باید کارخانه راه‌اندازی می‌کردید، خط تولید عریض و طویل می‌داشتید تا اینکه به ثروت منجر شود ولی اکنون در یک گوشه با یک دستگاه کامپیوتر می‌توانید کاری انجام دهید که ثروت سرشاری ایجاد کنید که پایه و مبنای آن دانش است.

او افزود: خوشبختانه شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی طی سال‌های اخیر به خوبی رشد کرده‌اند و اکنون بیش از چهار هزار شرکت دانش بنیان در کشور داریم، این نشان از دغدغه ذهنی دولتمردان ما در این زمینه و پس از سال‌های ۸۹ و ۹۰ است. امروز نهاد‌های مختلفی مانند صندوق نوآوری و شکوفایی، معاونت علمی و فناوری ، وزارت علوم و غیره در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان وجود دارند که خدمات خوبی در اختیار این شرکت‌ها قرار می‌دهند.

شهیدی گفت: کشور ما برای پیشرفت اقتصادی، راهی جز فعالیت در حوزه دانش و حرکت در راستای اقتصاد مقاومتی ندارد؛ «اقتصاد مقاومتی» که رهبر انقلاب آن را مطرح کردند دقیقا بر پایه دانش است و بدون دانش هیچ ثروتی ایجاد نخواهد شد؛ بدون شک مقاومت‌ در اقتصاد بر اساس دانش خواهد بود؛ تنها راه ما برای رسیدن به این امر راهی جز همراهی با  جوانان نیست؛ آن‌ها باید بیاموزند بر اساس دانش پیشرفت کنند تا از این تحریم‌ها و دشواری‌های معیشتی عبور کنیم.


بیشتر بخوانید: جدیدترین محصولات نانو در آستانه ورود به بازار صادرات


مشکل شرکت‌های دانش بنیان فقط پول نیست

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تحصیلات تکمیلی و علوم پایه زنجان گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان در حال حاضر به شکوفایی و رشد خوبی دست پیدا کرده‌اند؛ در بسیار از موارد مشکل اصلی این شرکت‌ها پول و مسائل مالی نیست بلکه گاهی مشکلات دیگری دارند. نباید صرفا روی حمایت مالی تمرکز کنیم اما با اخیرا اقبال بیشتری از طرف صندوق نوآوری و شکوفایی به پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان نشان داده است و از واحدهای مستقر در پارک‌ها هم حمایت می‌شود.

شهیدی یادآوری کرد: در گذشته پارک‌های علم و فناوری به صورت مستقل عمل می‌کردند اما اکنون تعامل مناسبی بین صندوق نوآوری و شکوفایی با این پارک‌ها ایجاد شده است؛ این صندوق از طریق صندوق‌های پژوهش و فناوری استانی از شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور  حمایت و کمک‌های خوبی به آن‌ها ارائه می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار