مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه:

یک سری صدمات به معماری و میراث‌های ما وارد شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه گفت: در دهه ۶۰، ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ یک سری صدمات به معماری و میراث‌های ما وارد شد.

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ، امید قادری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه گفت: در دهه ۶۰, ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ یک سری صدمات به معماری و میراث‌های ما وارد شد. هر استانی بافت‌های قدیمی خود را حفظ کند، برگ برنده را در دست دارد. ما متأسفانه دیر به این مقوله توجه کردیم.

او گفت: معماری اصیل پاوه در معرض خطر جدی قرار گرفته است. بلند مرتبه سازی میراث معنوی و معماری منطقه اورامانات را در معرض نابودی قرار داده، همین امر موجب شده که ثبت جهانی این خطه با مشکلاتی مواجه شود.

مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه افزود: مانع اصلی ثبت جهانی اورامانات از بین رفتن بافت معماری است. مثلا در روستای هجیج دو خانه با نمای کامپوزیت ساخته شده است. ارزیاب‌های یونسکو این موضوع را از ما نخواهند پذیرفت. یا مثلا طرح‌های هادی ایجاد شده توسط بنیاد مسکن بدون در نظر گرفتن بافت تاریخی روستا‌ها انجام شده است.

او افزود: در این قضیه بسیار فرصت‌سوزی شده است. ما روزانه با شهرداری‌ها و بعضی نهاد‌ها درگیر این مسائل هستیم و با سیاست سخت‌گیرانه سعی در حفظ بافت‌های قدیمی را داریم.

قادری گفت: از همه بدتر در بازسازی بسیاری از روستا‌های زلزله‌زده بدون توجه به معماری سنتی اقدام به بازسازی یا جابجایی شده است. این یک فرصت‌سوزی است. ما می‌توانستیم بعد از زلزله با استفاده از فرصت بازسازی بسیاری از روستا‌ها را با همان معماری سنتی خودشان بازسازی و مقاوم سازی کنیم.

انتهای پیام/د

هر استانی بافت‌های قدیمی خود را حفظ کند

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار